Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 11.1.2013 14:04

Otan osaa jälleen kerran tähän hitsauskeskusteluun. On ihan typerää luulla että TIG on sellainen jumalten hitsauskone, jolla osaamaton jamppa ajaa levyyn kaunista hitsiä. Paskapuhetta. Se vehje jos joku vaatii harjoittelua että hitsit on tosiasiassa edes siedettävän näköistä. TIGin kanssa on omat kikkansa mitkä ensinnäkin pitää tietää ennen hitsaamista + palat oltava satavarmasti siivottu puhtaaksi. Vähänkin likaa tai rasvaa niin hitsi kuoheltaa itsensä vituiksi. Ennemmin hitsaa siistit saumat lankakoneella, jos sillä on ennen hitsannut OK karvia. Vetää ihan minimitehoilla että sauman saa hiottua levyn tasalle, kuitenkin sen verran pitää koneessa olla potkua että se putki tosiaan pysyy kasassa. En lähtisi myöskään kaasuvehkeillä pilaamaan hyvää putken aihiota. Sillä saa rumaa jälkeä jos ei ole ennen levyhommia pillin kanssa tehnyt.

En puhu "musta tuntuu" pohjalta, vaan testien ja työkokemuksen perusteella.
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 28.1.2013 21:37

Enää ei tarvitse kysellä putken mittoja täältä. TÄYDELLISET mitat levityskuvineen maksavat vain 75 euroa: http://www.torqsoft.net/exhaust-design.html :lol:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 31.1.2013 14:36

rossipoika kirjoitti:Enää ei tarvitse kysellä putken mittoja täältä. TÄYDELLISET mitat levityskuvineen maksavat vain 75 euroa: http://www.torqsoft.net/exhaust-design.html :lol:


No voehan perkele. Minä voin tinkiä tuosta vielä vitosen, ja laskee putken mitat seittemälläkympillä!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
jarkko46
Pyörä:
Gilera RCR -05 Derbi DRD Racing Yamaha Bw's -97
Liittynyt:
24.6.2009 12:26
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jarkko46 » 8.2.2013 1:17

Ensimmainen itse tehty putki on nyt kohta valmistumassa. Pitaisi viela vahan miettia tuota loppupillia, laskuri sanoo etta 15,7 ja 227 mm. Mutta jos haluan pidentaa tuota vaikka 400 pitkaksi, kuin paljon halkaisijaa pitaa kasvataa etta virtausvastus pysyy samana?

Onhan tuo kylla sen nakoinen etta on aivan itse tehty :D

Kuva

Mita mielta ihmiset on naista arvoista, mita putkigeneraattoriin heitin. Mutta jos tulee toimiva pitaa teha sama ylakauttasena ja muutenkin fiksumman nakoiseki, maastokelposeksi. CNC-koneistettu pakolaippa on tulossa. Mopoha oli DRD Racing vanhemman mallisella rabasalla charmon 50cc valupytylla josta pakoaukkoa viilattu n. 180 asteiseksi

Kuva

Kommentoikaa
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Juunish » 8.2.2013 17:46

Miten jengi muotoilee noi metallilevyt oikeen muotoiseksi ja mitoiltaan sopivaksi? Hitsauksesta en tiedä mitään, mutta onko tig se mistä tulee sitä lankaa ja kaasupullosta kaasua.. Jos ymmärsitte. Vai onko kyseessä ihan normaali kaasuhitsi?
Midrace Aerox projekti
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 8.2.2013 18:29

Juunish kirjoitti:Miten jengi muotoilee noi metallilevyt oikeen muotoiseksi ja mitoiltaan sopivaksi? Hitsauksesta en tiedä mitään, mutta onko tig se mistä tulee sitä lankaa ja kaasupullosta kaasua.. Jos ymmärsitte. Vai onko kyseessä ihan normaali kaasuhitsi?



No eiköhän se muitoilla joko rälläkällä tai peltisaksilla. Tigissä pitää ite "tökkiä" sitä lankaa ja migissä lanka tulee automaattisesti "liipasimen sisältä."
Paska mikä paska.
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 9.2.2013 15:25

No kysytään täällä, niin voiko puikolla hitsata turbokitin änkän kiinnityslaipan kiinni välipilliin?
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
jarkko46
Pyörä:
Gilera RCR -05 Derbi DRD Racing Yamaha Bw's -97
Liittynyt:
24.6.2009 12:26
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jarkko46 » 9.2.2013 16:13

Jotain tehoputken suunnitelusta. Olen malttamattomana odotellut etta milloin joku vastaa tuohon loppupillin virtausvastus/mitoitus kysymykseen. Ja kun kukaan ei ole alle paivassa mitaan vastannut, olen joutunut asiaa pienen googlettamisen jalkeen jopa itse miettimaan. Oho, ihan ite. On ollut suhteellisen vaikeaa loytaa kaavaa milla tuota voisi laskea, tai mitaan yleispatevaa ohjetta esim poikkipinta-alan kaksinkertaistuessa kaksinkertaista pituus.

Aikani nettia selaillessani loysin kaavan jota ehka voisi kayttaa apuna, ehka.

painehavio=(virtausvastuskerroin*putken pituus*virtausnopeus toiseen)/(putken sisahalkaisija*2putoamiskiihtyvyys)

Mietin etta ehka voisin jattaa huomioimatta putoamiskiihtyvyyden, kinemaattiset viskositeetit ja muut vakiokertoimet, pysynevat ehka kutakuinkin vakioina. Tasta syysta tama kaava antaa vain dimensiottoman suhdeluvun, ei todellista painehaviota, paine-eroa tai virtausvastusta, kai. Wikipediasta vain luin. Ja virtausvastuskertoimeen vaikuttaa lahinna virtausnopeus ja putken halkaisija.

Tasta sain kaavan sievennettya muotoon:
painehavio=(putken pituus*virtausnopeus)/putken halkaisija toiseen

Talla sain laskettua etta jos laskurin mukaan loppupilli pitaa olla 15.5mm*155mm ja halutaan kayttaa 18mm putkea sen pituus pitaa olla 282mm pitka tai 20mm putkella 430mm.

Olenko aivan hukassa?


Yam4ha kirjoitti:No kysytään täällä, niin voiko puikolla hitsata turbokitin änkän kiinnityslaipan kiinni välipilliin?
Voi varmasti jos putki ja laippa on kutakuinkin samaa ja hitsattavaa materiaalia, olettasin etta jotain perus terasta, en oo varma. Seka sulla on oikeanlainen(ja ehja ja kuiva) puikko ja muutenkin osaat homman, virrat yms. Harjoittele ensin johonkin muuhun, on puikolla hitsaaminen hiukan haastavampaa kuin migilla. En tiia oonko mina mikaan sua neuvomaan parin puikkokokeilun perusteella, mutta kuulostaa vain etta et tieda aiheesta minunkaan vertaa.
Aramid
Liittynyt:
23.11.2006 16:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Aramid » 9.2.2013 17:11

jarkko46 kirjoitti:painehavio=(virtausvastuskerroin*putken pituus*virtausnopeus toiseen)/(putken sisahalkaisija*2putoamiskiihtyvyys)


Miksi putoamiskiihtyvyys vaikuttaisi kaasujen käyttäytymiseen putkessa? Intuitiivisesti luulisin, että painovoiman vaikutus kaasujen käyttäytymiseen tässä tapauksessa on olemattoman pientä. Relevantteja hakusanoja ovat esimerkiksi: "Compressible fluid pressure drop in tube". Wikipediasta löytyy tällainen asiaan sopivalta vaikuttava sivu: http://en.wikipedia.org/wiki/Hagen%E2%8 ... ble_fluids

Tulokset näyttävät olevan samat mitä olit jo laskenut.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 9.2.2013 22:28

Jos oikein käsitin niin olet jarkko ihan väärillä jäljillä! Tiittanenkin taisi loppupillistä puhua ja on siitä puhuttu täällä ja muuallakin. Eli käytännössä on ihan sama kuinka pitkä tai lyhyt se loppupilli on, joten teet sillä blairin antamalla halkaisijalla sopivan mittaisen loppupillin.

Betaversio@pv-foorumi kirjoitti:Ainoastaan loppupillin virtausvastuksella on merkitystä, ja halkaisijalla vain hyvin vähän. Ja loppupillin virtausvastukseen lasketaan mukaan äänenvaimennin. Blairin kaavoissakin loppupillin pituus on suoraan sama kuin vastakartion pituus, eikä sille ole mitään sen kummempaa laskukaavaa. Mitään aaltohommeleita ei siis kannata ruveta pohtimaan kun loppupilliä asentelee. Niin kauan kuin loppupilli + änäri-yhdistelmän pituus pysyy järkevissä rajoissa (alle puoli metriä), ei putken paksuutta kannata ruveta muuttelemaan hatusta. Hyvin pitkillä loppupilleillä voi esim. laittaa vähän matkaa "normikokoista" pilliä ja sitten loppumatkan hieman isompaa putkea.

Itse en kuitenkaan laittaisi äänenvaimenninta ihan vastakartioon kiinni, olis hyvä jos siinä olis edes muutama sentti suoraa putkea ilman mitään reikiä. Muuten ei mitään merkitystä.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 9.2.2013 22:42

Tai sitten voi laittaa loppupillin halkaisijan "hiukan yläkanttiin" ja väsätä sellasen ultimaattisen hienon HiTech-säätöruuvin mistä virtausta saa tarvittaessa kuristettua. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
luikero
Pyörä:
Derbi DRD Racing SM, Suzuki RGF proju
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
7.10.2011 14:54
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut luikero » 22.4.2013 22:35

Tehoputken tekisin tai oikeastaan teettäisin kaverilla, mutta mistähän saisi halvalla sen noin puolisen neliötä 1.5mm rst levyä? Menee aika kalliiksi ainakin jos nettihintoja halvemmalla ei mistään saa. Mistä olette siis hankkineet levynny ja mihin hintaan, ja sanokaa nytten myös että minkä paksusesta tavarasta olette tehneet. Kaveri todennut 1.5mm sopivaksi mutta mielipiteitä otetaan vastaan.
Myynnissä sekalaista RGF osaa paljon, kyselkää jos on tarvetta! Ostetaan myös tehari samaan pyörään!
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 22.4.2013 22:58

En hyvällä tahdollakaan usko, että joku tekis 1,5mm rosterielvystä putken, jo millisen pellin taivuttaminen on työlästä käsipelillä... Mites ois millinen tai 0,75mm (vai oliko 0,7mm)?
luikero
Pyörä:
Derbi DRD Racing SM, Suzuki RGF proju
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
7.10.2011 14:54
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut luikero » 23.4.2013 0:09

Kaveri vääntäny jo 4 putkea siitä.. :D onhan sitä aika vaikea vääntää kun pari kertaa apuna ollut, mutta kyllä se on tukeva ja hiljainen myös. Hienosäätömoskalla alasinta vasten niitä ollaan väännetty, ja sitten kahdella kädellä kunnon puristusote ja toinen heppaa kiinni. Helppo myös hitsata sitä.
Myynnissä sekalaista RGF osaa paljon, kyselkää jos on tarvetta! Ostetaan myös tehari samaan pyörään!
PäätönKatsastaja
Pyörä:
Suzuki PV
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
22.8.2011 20:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut PäätönKatsastaja » 23.4.2013 20:44

_rieska_ kirjoitti:En hyvällä tahdollakaan usko, että joku tekis 1,5mm rosterielvystä putken, jo millisen pellin taivuttaminen on työlästä käsipelillä... Mites ois millinen tai 0,75mm (vai oliko 0,7mm)?

Noh, kyllähän kaksimillisestäkin saa putken väsättyä: http://www.motot.net/galleria/kuva174269/ Tosin itsekään en sitä liiemmin suosittele, sai nimittäin paukutella peltiä ihan tosissaan! 0,7 millisestäkin saa putken tehtyä, itse kylläkin jatkossa käytän mieluummin vähintään millistä peltiä. Hitsatessa ei sula niin helposti läpi eikä sen taivuttaminen ole ollenkaan liiallisen ''työlästä''.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista