valis kirjoitti:...Ledit kytkettäisiin samaan virtalähteeseen kuin ajovalot, eli dynoon(tai miksi sitä mopossa kutsutaankaan)...
Luultavimmin valoille jännite tulee jännitesäätimen kautta, joten jänniteen suuruus on likimain sama kokoajan. Pitäisi ottaa suoraan magneeton valopuolalta, jotta homma onnistuu. Itse kytkentä on yksinkertaisimmillaan helppo.
Tässä on yhteen toiseen hommaan tekemäni kytkentä.
http://img165.imageshack.us/img165/1061/vumeter1sz4.png
Tässä toiminta on sellainen, että kun tuosta potentiometristä (VR1) säätää, ledien saama jännite vaihtelee. Ledit syttyvät järjestyksessä sitämukaa, kun jännite kasvaa. Käytettäessä tätä kierroslukumittarina, akun sijasta johdot kytketään magneeton valopuolaan.
Tarkkuudesta ei oikein voi puhua (ellei sitten onnistu hakemaan vastuksien suuruutta niin hyvin paikalleen), mutta ainakin kytkentä on yksinkertainen ja ledit syttyvät järjestyksessä, kun jännite kasvaa ja sammuvat kun jännite taas alenee. Jännitteen ylittäessä 14V. kaikki ledit palavat (siis ovat kirkkaina
).
Tämä kytkentä on jo toiminnassakin. Se on tuossa RD yamahassani. Se seuraa YPVS servon toimintaa. (laitoin siis ton potentiometrin kääntymään servon mukana)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein