Gasket kirjoitti:Gasket kirjoitti:Ei varsinaisesti kai itse tekemistä, mutta soveltamista. Tuli mökkikulkineeksi hommattua vähän puolivahingossa 2t-kiinaskootteri. Osat kun noihin on edullisia, niin ajattelin vähän piristää sitä. Katselin, että sylinteriksi taidan ottaa Airsalin jaetulla pakoaukolla olevan 70 cc alumiinipytyn jolle taidetaan lupailla jotain 12 hepan tienoille tehoa.Palezu kirjoitti:Jos osaat säätää variaattorin(edellyttäen että kiinankootteriisi löytyy variin osia) niin silloin on sama ottaa mahdollisimman tehokas putki vääntöalueen laajuudesta välittämättä, jotka on niitä paksuimpia ja yleensä lyhyitäkin, varustettuna jyrkillä kartioilla. Ihan lyhyttä ei kuitenkaan kannata ottaa kun voi olla että on liika yläkiertonen. N. 70-80cm päästä päähän mitattuna(änkkää lukuunottamatta) vois olla aika hyvä karkea arvio, ja paksuimman kohdan mitaksi joku 9-10cm. Kokemus perustuu kyllä vakiopyttyyn mutta sitä airsalin sylkkää ajatellen kuitenkin vähän muokkasin noita veikkauksia kireämpään( ) suuntaan.
Sitäpä on sitten tullut moinen kombinaatio väkerrettyä, eli tuo 70 cc airsal ja 60 kx:n putki perässä. Huvikseni nuo mittailin, että tietäisi vähän kuinka liki on. Olen tuolla blairilla asiaa hahmotellut, mutta takaperin laskenta ei tuolla oikein luonnistu. En saa luotua järkevillä arvoilla putkea lähellekkään tuota, joten kaipailisin vähän paremmin perillä olevien näkemystä. Hyvin tuo tuntuu kuitenkin pelaavan, tosin en paljoa ole päässyt testailemaan kun mopo on muuten vielä vaiheessa ja voimansiirto lipsuu jne, joten ei ole huippunopeuslukemia tai muutakaan faktaa. Tainno 64 on tainnut sigmaan jäädä Optisella takometrillä arvoin tuon ottavan piikin noin 6500 kohdilla ja tako rekisteröi 9600 isoimmaksi luvuksi. Mopo kyllä kiertää reilusti yli tuon, mittari vaan sekoaa tuossa tienoin. Mutta, että ainakin jonkin verran yli 10 krpm pyörii kivasti. Arvelin, että kaista olisi kapeampi ja ylempänä, sikäli ihan positiivinen yllätys.
Sylinteristä tönäritarkkuudella pakoajoitus 171 astetta ja huuhtelut 125. Paljerako on nyt aika liki milli, ohuemmalla kannentiivisteellä ajattelin tiputtaa tuosta vielä nelisen kymppiä pois. Mäntä nyt siis 0,5 alle dekin ja tiiviste toiset 0,5. Paossa taitaisi olla varaa ottaa asteita jonkun verran lisää, ilman että huuhtelut täysin loppuu. Imuhan tässä on läpillä kampikammioon.
Sylinterin pakoreikä on 24 mm halkaisijaltaan suulta ja 30 mm männästä, siitä mennään 35 mm pitkällä holkilla 28 mm halkaisijaan, sitten putken omat kartiot: 130 mm jolla 35 mm halkaisijaan, 265 -> 66, 140 -> 90, 60 mm pitkä lieriö ja 155 -> 18 mm vastakartio. Orkkis peräpilli oli 280 mm pitkä ja noin 20 mm, tein uuden joka on 18 mm ja 250 mm pitkä. Käännetty sen verta mutkalle, että poikkipinta-ala on varmaan vähän pienempi, ei kuitenkaan paljoa. Änkkäri 22 mm reikäputkellä joka 280 mm pitkä. Halkaisijat sisähalkaisijoita ja mitat keskilinjaa pitkin.
Tällainen siitä sitten tuli.
Susi jo syntyessään vaiko petojen sukua?
Gasket kirjoitti:Blairin kanssa asiaa hahmotellut:Input values:
Volume, cc: 70
Rpm: 9900
Exhaust duration, degrees: 171
Desired power, hp: 12
Exhaust channel length, mm: 30
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,05
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 3,50
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,75
Horn coef (1,25..2,00): 1,60
Exhaust port equal diam, mm: 24,00
Resulting values:
Bmep, bar: 7,89
Niin ollaan karkeasti liki kokonaispituutta ja mittoja erotuksin, että blairin mallissa kartio lieriöön asti on lyhyempi (~70 mm) ja vastaavasti lieriöosa (+25 mm) ja loppukartio (+ 40 mm) pidemmät. Mitähän nuo erot käytännössä merkitsee? Jyrkempi peräkartio pitäisi kai lyhentää tehoaluetta, mutta kovin laajalta tuo käytännössä tuntuu noihin kertoimiin nähden. Myös suositelluilla tail pipe -kertoimilla peräpillistä tulee paljon pienempi. Taitaisi olla varaa pienentää tuota jonnekkin 15 mm liki. Tämä käsittääkseni lisäisi voimaa. Yllättävän iso tuo on kyllä vakiona. Noilla arvoilla hahmotellen selvästi kaipaisi pakoasteita lisää jonnekkin 190 tienoille Tuolla tempulla viritys nousisi päälle 11 krpm. Tosin nytkin on takossa vilahtanut 11 600. Hyvin tuo taitaa kuitenkin hengittää asteisiin nähden.
Edit: Tässä vielä halkaisija (edit: siis tietty säde) pituuden funktiona. Sininen blairi
Hyvin hahmottaa reilumman torvikertoimen. Mitähän tuo vaikuttaa? Keskiosan kerrointa pitäisi nostaa 3,7 asti, jotta halkaisija täsmäisi justiinsa.
yammu_michael kirjoitti:No niin itseä on ruvennut teharin rakentaminen itse. Olen lukenut koko aiheen läpi,myös tietopankinkin. Nyt on leikkinyt tuon blairexhaustin kanssa.
Mopohan on yamaha dt 50 eli am6 ja vakiosylinteri.
Sylinterin tilavuus:49cc
Huipputehon kierrosluku: 10k.
Pakoaukon ajoitus (100...220):175 ⁰
Tavoiteltu teho:8,296hv Kilowatteina:6,30
Pakokanavan pituus:28 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125):1,09
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,8
Peräpillin kerroin (0,6..0,8):0,7,5
Putken katiokkuus (1,25..2,00):2,00
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija:24,00 mm
Saatavat tiedot:
Bmep:8,91 bar Pascaleina:890786,9239
Pakoputken kaasujen lämpötila:549,88 ⁰C
Aallonnopeus: 575,01 m/s Haluttu arvo:470 m/s
Viritetty pituus: 838,22 mm.
Kysymys kuulukin Olenko tehnyt yhtään mitään oikein? Onko kyseisistä arvoista järkeä lähteä suunnittelemaan putkea? Neuvojakin saa antaa amatöörille näissä asioissa.