Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 13.8.2013 13:16

Tuskin moni muukaan on vastausta löytänyt, vaikka olis vähän pidempäänkin kaivellu. Niillä alkukäyrän, keskilieriön, loppupillin ja torvivakion kertoimillahan sitä saa renattua, joskin aika rajallisesti. Parempi olis saada säätää putken suhteellisia pituuksia. Mikä ei blairissa ole edes mahdollista. Ja aika harvassa on ne velhot, jotka tietävät mitä mikäkin pituus vaikuttaa kierrosalueeseen. Sarvi-Perkeleen putkilaskuri liekö ainoa Suomen maassa.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 20.8.2013 20:37

@rossipoika asia selvä. eli kokeilemalla selviää. ;)

sain kuitenkin jonkinlaisen suunnitelman aikaseks:

Volume, cc: 50
Rpm: 10 000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 10
Exhaust channel length, mm: 28
Init pipe diam coef k1: 1,10
Mid section coef k2: 3,65
Tail pipe diam coef: 0,63
Horn coef (1,25..2,00): 1,50
Exhaust port equal diam, mm: 32,00

Bmep, bar: 9,12
Exhaust gas temperature, C: 558,31
Wave speed, m/s: 577,95
Tuned length, mm: 866,57


tuo pakoaukon pinta-ala on vain arvio - tarkistan sen kun kerkeän!

eli tarkoitus olisi saada yläkiertoinen putki (tehoalue tavoite n. 7000-12000rpm).

nuo lukemat on käytännössä laskettu vertailemalla vakioputkea (vanhan mallin pösöissä vakioputki sama kuin metra?).
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 22.8.2013 19:28

Joo ei se Exhaust port equal diam taida ihan 32mm olla. Mutta joo aika kova kerroin on mid sectionille. Ei taida pakopulssi riittää tolla bmepillä/yksosasella aukolla/noilla ajotuksilla. Tuloksena on suhteellisen imevä putki, joka ei jaksa palauttaa mömmöjä takas pyttyyn. Hyvässä lykyssä se tuottaa laajan vetoalueen, mutta pitäisin silti parempana vaihtoehtona ottaa huomattavasti hillitymmän kertoimen midille. Jos kerroin jää kuitenki vellomaan siihen kolmosen kinkamiin ja haluat noin laajan vetoalueen, niin voi olla, että joudut lisäämää horn coeffia ja/tai pidentämään vastakartiota. 9 bar bmep ehkäpä pikkasen vaikee saada noin laajalle kaistalle autotalli tuunauksella...
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.8.2013 15:29

selvä, kiitos!

eli otan ensinnäkin portmapin -> ainakin mid section kerroin pienemmäksi.

-n. 10-11 bar bmep
-lyhyempi putki (n. 700mm? -> pienempi tehoalue)
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 23.8.2013 15:57

Jos ysi on jo vaikee, niin mikähän todennäkösyys on saada yli kymppiä? Kovempi bmep pidentää putkea. Perushommelit haltuu.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.8.2013 16:30

ok, tajusin..

kova stressi vaikeuttaa asioiden tajuamista. :x

mutta nyt koitan saada vain tehtyä nämä suunnitelmat edes oikein. ;)
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut An7t1 » 25.8.2013 11:22

Eli tarkoitus olisi tehdä syksyn mittaan koulussa tehari kymcoon(4-t skootteri). Mallia ajattelin ottaa Technigasin Next R putkesta : Kuva
Alkukäyrän meinasin tehdä taivuttamalla sopivaa putkea putkentaivuttimella. Onko paksuudella väliä? Entäs kollektori, miten saan helpoiten sen kartiomaiseen muotoon?

Eniten mietittyttää hitsaaminen, jossa olen suoraan sanottua aivan paska :lol: Mutta kait se pitää vaan yrittää ja opetella.

Ajattelin pahvista tehdä ensin 1:1 kokoisen mallikappaleen jotta pahvin avulla on helppo leikata palat metallista. Kun vain tietäis tuon putken oikeat mitat? Voiko joku kyseisen putken omistava mittailla vähän?
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jukke96 » 25.8.2013 12:30

Meinaatkos nelitahtiin paisarinki laittaa? :D
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut An7t1 » 25.8.2013 16:38

jukke96 kirjoitti:Meinaatkos nelitahtiin paisarinki laittaa? :D

Kyllä se paisari on kyseisen putken nelariversiossakin? Vai liekkö edes on 4t putki? :D Ainakin kuvissa sama putki kiinni Kymcoissa:
Kuva

Ja http://www.mc-scatter.com/skootterien-o ... -7286.html ainakin mc scatter myy tuota 4t putkena. Tosin tuossa lukee "kuva suuntaa antava" Ota siitä sitten selvää :x
Driver7
Pyörä:
Gilera SMT -06, MH Furia 70cc
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.9.2012 16:09
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Driver7 » 25.8.2013 17:37

Mutta se paisari ei auta nelarissa mitään, joten tee suoraan putki ilman paisaria, niin pääset helpommalla :)
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 25.8.2013 17:47

Alkukäyrä paljastaa nelariksi. Elikkä jos sen paisarin väkisin haluu siihen ulkonäkösyistä tunkee, niin mitottaa putken alun (käyrän+diffin) niinku nelareissa normaalistikin. Keskilieriöön kannattaa laittaa jotaki reikälevyjä "kuolettamaan" aallonrippeet. Peräpillille pitää muistaa laittaa reilusti halkasijaa.

Jos pakonokkaa muotilis rankasti uudelleen voisi joku paisarintynkä olla hyödyllinenkin;)
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut An7t1 » 25.8.2013 18:44

Ookkei. Eli viisaampaa vaan tehdä ilman paisaria. Tietäis vaan suunilleen oikeen koon. En osaa laskea sillä TopSpeed calculatorilla, joten voisko joku asian paremmin tunteva neuvoa tai laskea valmiiksi?

Minkä kokoista alkukäyrän putki pitää olla?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.8.2013 20:04

nonni. nyt on paljon paremmin tehdyt suunnitelmat valmiit! :D

kommenttia?



Volume, cc: 50
Rpm: 10000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 10 In kw:
Exhaust channel length, mm: 28
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,10
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,70
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,65
Horn coef (1,25..2,00): 1,50
Exhaust port equal diam, mm: 54,00

Resulting values:
Bmep, bar: 9,12
Exhaust gas temperature, C: 558,31
Wave speed, m/s: 577,95
Tuned length, mm: 866,57


10hp vähän liikaa? ainakin mittojen perusteella vois tulla suht laaja tehoalue suhteessa vakioputkeen, mutta tehojen pitäisi tulla rajummin ulos, sekä piikin pitäisi jatkua sinne 12 000 asti.

pitää varmaan hommata joku kierroslukumittari, jotta ei ihan mutulla tarvii tehdä aina näitä putkia. ;)

enään pitäisi tietää, että teenkö ylä- vai alakauttaisen. :eek:
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut An7t1 » 25.8.2013 20:49

Olenko aivan hakoteillä näitten suhteen? :)
Kuva

Mitä tuohon kollektorin kulma asteina kohtaan pitää laittaa?
Rosvo Roope
Liittynyt:
22.8.2013 21:21
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Rosvo Roope » 12.10.2013 20:37

Oon tehny pari putkee Blair 3, joista ei tullu toimivia :D , nyt siirryin Blair 2 niin eli tarkotuksena olis tehä derbi xtremee metran throwerin tehoja vastaava putki, tälläset mitat sain aikaseks:

Input values:
Volume, cc: 50
Rpm: 10000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 10
Exhaust channel length, mm: 28
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,15
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,80
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 2,00
Exhaust port equal diam, mm: 24,00

Resulting values:
Bmep, bar: 9,12
Exhaust gas temperature, C: 558,31
Wave speed, m/s: 577,95
Tuned length, mm: 866,57

Dimensions of pipe to be fabricated:
Lengths: Diams: :
L1 58,7 D1 27,6
L2 238,3 D2 34,5
L3 158,6 D3 51,2
L4 79,7 D4 67,2
L5 95,3 D5 67,2
L6 208,0 D6 16,8
L7 208,0 D7 16,8
Pipe length: 838,6
Total length: 866,57

Mahtaako tulla tehoalueesta turhan lyhyt ku on noi lyhyt toi putki? Ja mahtaako tehoalue nousta vai laskea tosta tavotteesta? Myös muutos ehotuksii saa laittaa :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista