ville.k
- Liittynyt:
- 20.6.2006 20:35
Artturi kirjoitti:jos siis tosissaan haluaa virittää ja saada parhaat tehot, mittaukset tehdään dynossa, ei omaviritelmä kierroslukumittarilla..
Kannattiko edes ylipäätään tulla tänne aukomaan, kun ei oo ees mitään järkevää sanottavaa
If you are not breaking parts, you are not making enough power! OSTETAAN JUPITER 219:n takaratas!
<-<-<-<-Galleriaan
Atte_92
- Pyörä:
- Suzuki s1 ja Gilera Stalker
- Paikkakunta:
- varparanta big city
- Liittynyt:
- 16.12.2006 17:42
eikös nuo kaikki auton kierrosluku mittarit toimi mopossa niin että vaihtaa taustassa numerot vaan kaksinkertaseks? kun meinasin ostaa motonetista jonkun mikä näyttää 8000 rpm ja vaihtas sitten taustan että näyttäs 16000 rpm toimiiko se näin?
Niin ja saako tämmösen mittarin toimimaan ilma akkua (oisin laittamassa sykeröön)
Tuomo90
- Paikkakunta:
- Seinäjoki
- Liittynyt:
- 23.7.2005 9:47
Saa toimimaan ilman akkua, mutta sitten pitää tehdä sellainen "erilainen" kytkentä. Jos haluat mittarin alueen riittävän 16000rpm, niin sinun pitää tuplata vastus mittarin sisältä.
Atte_92
- Pyörä:
- Suzuki s1 ja Gilera Stalker
- Paikkakunta:
- varparanta big city
- Liittynyt:
- 16.12.2006 17:42
Tuomo90 kirjoitti:Saa toimimaan ilman akkua, mutta sitten pitää tehdä sellainen "erilainen" kytkentä. Jos haluat mittarin alueen riittävän 16000rpm, niin sinun pitää tuplata vastus mittarin sisältä.
minkälainen "erilainen" kytkentä ja tuosta kierroksista vielä että mitenkäs se sit toimii jos mittari näyttää 8 tonniin asti aluks ja sit jos sen tausta pistää tuplana niin siitähän tulee 16 tonnii vai vieläkö sieltä pitää joku vastus vaihtaa?
Le
- Liittynyt:
- 8.6.2006 14:00
Atte_92 kirjoitti:Tuomo90 kirjoitti:Saa toimimaan ilman akkua, mutta sitten pitää tehdä sellainen "erilainen" kytkentä. Jos haluat mittarin alueen riittävän 16000rpm, niin sinun pitää tuplata vastus mittarin sisältä.
minkälainen "erilainen" kytkentä ja tuosta kierroksista vielä että mitenkäs se sit toimii jos mittari näyttää 8 tonniin asti aluks ja sit jos sen tausta pistää tuplana niin siitähän tulee 16 tonnii vai vieläkö sieltä pitää joku vastus vaihtaa?
Vaihda vain se tausta.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Le kirjoitti:Atte_92 kirjoitti:Tuomo90 kirjoitti:Saa toimimaan ilman akkua, mutta sitten pitää tehdä sellainen "erilainen" kytkentä. Jos haluat mittarin alueen riittävän 16000rpm, niin sinun pitää tuplata vastus mittarin sisältä.
minkälainen "erilainen" kytkentä ja tuosta kierroksista vielä että mitenkäs se sit toimii jos mittari näyttää 8 tonniin asti aluks ja sit jos sen tausta pistää tuplana niin siitähän tulee 16 tonnii vai vieläkö sieltä pitää joku vastus vaihtaa?
Vaihda vain se tausta.
Kyllä sille mittarille olisi tasasuuntaaja poikaa. Ei oikein kannata sinne vaihtovirtaa tunkea.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
valis
- Liittynyt:
- 11.6.2007 16:28
Mulla oli tommonen biltemanmittari derbissä, mittari ei liikkunut ennen 7000rpm lukemaa.
Atte_92
- Pyörä:
- Suzuki s1 ja Gilera Stalker
- Paikkakunta:
- varparanta big city
- Liittynyt:
- 16.12.2006 17:42
oisko kelään ohjeita tasasuuntaajan tekoon jos tekis sellasen sykeröön, mikä tulis just ennen kiekka mittarii ja mittarin taustan vaan tuplais niin eikös se sillon näytä suunnilleen oikeen kierrosluvun?
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Atte_92 kirjoitti:oisko kelään ohjeita tasasuuntaajan tekoon jos tekis sellasen sykeröön, mikä tulis just ennen kiekka mittarii ja mittarin taustan vaan tuplais niin eikös se sillon näytä suunnilleen oikeen kierrosluvun?
Tasasuuntaajaan tarviit 4 diodia, tai voit ostaa sen valmiina. Diodeilla tehtäessä kytket ne näin:
http://koti.netplaza.fi/~mikaa/rami/tie ... iirit.html
C1 , C2 kondensaattoreita tai TR1 eli muuntajaa et tarvitse. Ainostaan nuo diodit.
Jos taas haluat käyttää valmista tasasuuntaussiltaa, niin ei ne kalliita ole. (sekin sisältää vaan nuo 4 diodia)
http://www.vekoy.com/default.php?cPath=694
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
M4kk3
- Paikkakunta:
- Ikaalinen
- Liittynyt:
- 22.4.2006 16:42
Tilasimpas tuommoisen bilteman mittarin. Osaako joku sanoa vähän tarkemmin mihin tuo pökäle kytketään DT125RE:ssä.
Taas sais ite selville JOS vaa jaksais
ungalabugala
Atte_92
- Pyörä:
- Suzuki s1 ja Gilera Stalker
- Paikkakunta:
- varparanta big city
- Liittynyt:
- 16.12.2006 17:42
-Zone- kirjoitti:Atte_92 kirjoitti:oisko kelään ohjeita tasasuuntaajan tekoon jos tekis sellasen sykeröön, mikä tulis just ennen kiekka mittarii ja mittarin taustan vaan tuplais niin eikös se sillon näytä suunnilleen oikeen kierrosluvun?
Tasasuuntaajaan tarviit 4 diodia, tai voit ostaa sen valmiina. Diodeilla tehtäessä kytket ne näin:
http://koti.netplaza.fi/~mikaa/rami/tie ... iirit.htmlC1 , C2 kondensaattoreita tai TR1 eli muuntajaa et tarvitse. Ainostaan nuo diodit.
Jos taas haluat käyttää valmista tasasuuntaussiltaa, niin ei ne kalliita ole. (sekin sisältää vaan nuo 4 diodia)
http://www.vekoy.com/default.php?cPath=694
kertoisitko vielä että mikä noista tasasuuntaajasta ois paras suzuki s1:köseen jossa on 12voltin jännitteen säädin ja miten tuo liitetään kun tuommosesta tulee 4 noita lankoja ulos?
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Atte_92 kirjoitti:kertoisitko vielä että mikä noista tasasuuntaajasta ois paras suzuki s1:köseen jossa on 12voltin jännitteen säädin ja miten tuo liitetään kun tuommosesta tulee 4 noita lankoja ulos?
Siis noista mikä vain riittää. Jos arvot ovat 400V ja 2A, tarkoittaa se että tasasuuntaaja kestää 400v verran jännitettä ja kuormaa 2 amppeeria. Tasasuuntaajassa on 4 jalkaa. Kahteen niistä tulee magneeton valopuolalta piuhat ja kahdesta saadaan ulos tasavirtaa (+ ja -) Tasasuuntaajiin on lähes aina merkitty mihin vaihtovirta ja mihin tasavirta kytketään. Vaihto on merkitty ~ merkillä ja tasavirran jalat + ja - merkein.
Tässä on vaihtovirran piuhat sisimmäisissä jaloissa ja tasavirran uloimmissa. Vaihtovirran piuhat voi kytkeä kumminpäin tahansa.
Kuormaakin toi kestää 5 amppeeria, joten siihen uskaltaa laittaa sen mittarin ohella kytkien jo montaa muutakin tasavirralla toimivaa. Tuskinpa se mittari edes yhtä amppeeria kuormaa tekee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Atte_92
- Pyörä:
- Suzuki s1 ja Gilera Stalker
- Paikkakunta:
- varparanta big city
- Liittynyt:
- 16.12.2006 17:42
-Zone- kirjoitti:Atte_92 kirjoitti:kertoisitko vielä että mikä noista tasasuuntaajasta ois paras suzuki s1:köseen jossa on 12voltin jännitteen säädin ja miten tuo liitetään kun tuommosesta tulee 4 noita lankoja ulos?
Siis noista mikä vain riittää. Jos arvot ovat 400V ja 2A, tarkoittaa se että tasasuuntaaja kestää 400v verran jännitettä ja kuormaa 2 amppeeria. Tasasuuntaajassa on 4 jalkaa. Kahteen niistä tulee magneeton valopuolalta piuhat ja kahdesta saadaan ulos tasavirtaa (+ ja -) Tasasuuntaajiin on lähes aina merkitty mihin vaihtovirta ja mihin tasavirta kytketään. Vaihto on merkitty ~ merkillä ja tasavirran jalat + ja - merkein.
Tässä on vaihtovirran piuhat sisimmäisissä jaloissa ja tasavirran uloimmissa. Vaihtovirran piuhat voi kytkeä kumminpäin tahansa.
Kuormaakin toi kestää 5 amppeeria, joten siihen uskaltaa laittaa sen mittarin ohella kytkien jo montaa muutakin tasavirralla toimivaa. Tuskinpa se mittari edes yhtä amppeeria kuormaa tekee.
siekun kerta osaat nää sähkö jutut niin kerroppas onnistusko silleen jos mie ostasin tarpeeks monen amppeerin tasasuuntaussillan ja kytkisin sen heti sinne valo puolalta tulevaan johtoon niin että kaikki sähköt muuttus tasavirraks eikös lamput toimi tasavirralla ihan samalla tavalla ja tuohon tasavirtaan saa kytkettyä sitten kaikkea hienoja virityksiä esim se kierrosluku mittari oisko tässä mitään itua?
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Atte_92 kirjoitti:siekun kerta osaat nää sähkö jutut niin kerroppas onnistusko silleen jos mie ostasin tarpeeks monen amppeerin tasasuuntaussillan ja kytkisin sen heti sinne valo puolalta tulevaan johtoon niin että kaikki sähköt muuttus tasavirraks eikös lamput toimi tasavirralla ihan samalla tavalla ja tuohon tasavirtaan saa kytkettyä sitten kaikkea hienoja virityksiä esim se kierrosluku mittari oisko tässä mitään itua?
Oikeasti sähköstä en juuri paljoa edes tiedä.
Perusjuttuja vaan.
Mutta siis kyllähän niistä voi tasavirtasähköt rakentaa. Pitää ottaa huomioon, että se jännitteensäätäjä on suunniteltu toimiin siinä vaihtovirtakytkennässä. Sen saattaisi joutua siis modifioimaan jostain muusta. Ei hommassa sinänsä järkeä ole. Ei sillä voita mitään, että järjestelmän muuttaa kokonaisuudessaan tasavirralle. Omasta mielestäni on järkevin heittää se tasasuuntaaja ja ottaa siitä tarvittava tasavirta valojen ollessa edelleen vaihtovirralla.
Eikä niitä härpäkkeitä nyt niin hirveästi kytkeä voi, vaikka tasasuuntaaja kaiken kuorman kestäisikin. Valot vie suuren osan magneetolta saatavasta wattimäärästä ja loppukäyttöön ei kauheasti jää. Ledejä yms, sellasia kyllä saa lyödä melkoisen määrän ja voihan niitä valoja vaihtaa pienempiwattisiin. Valoteho tietty silloin myös pienenee, mutta muuhunkäyttöön jää enempi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Import
- Liittynyt:
- 29.8.2006 17:25
Aiheen ohitse, mutta vilkut ja takavalon voi korvata ledisillä, jolloin jää reilusti enemmän virtaa muuhun käyttöön. Vrt. 10W takahehkulamppu ja max 1W ledisysteemi. Varsinkin jos ei tykkää ladata akkua kunnolla, niin näistä kannattaa aloittaa.
En tiiä sitte onko kukaan mitään kunnon Xenon-valoja soveltanut mopoon.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista