Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut .Juho » 9.6.2017 23:09

8-9 lämpöarvo varmasti toimiva NGK:n arvojen mukaan.
Ei ole kovin tarkka siitä lämpöarvosta, eli 9 on ihan hyvä.

Sillä lämpöarvolla ei vaikuteta moottorin käyntilämpötilaan , muuten menee jo pahasti pieleen.

Lähes minkä tahansa mopon syyläri on aika riittävän kokoinen.
Riippuu enemmän , miten neste kiertää lohkojen/sylinterin/kannen läpi.
Tarkoituksena kun ei ole saada neste kiertämään mahdollisimman nopeasti.

Kaasarin säädöillä vaikutetaan jo paljon moottorin käyntilämpötilaan.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut johnnyw » 10.6.2017 14:38

Sit vielä toinen juttu joka tuli mieleen että tuossa "manuaalissa" kannen kiristysmomentiksi sanotaan 1,2 Kgm = eli n.12nm joka kuulostaa kyllä tosi vähältä? Muistaakseni derbin vakio sylinterissä tais olla jotain 19nm luokkaa palotilan momentti ni voiko tuo 12nm oikeasti pitää paikkansa?
Julmero99
Liittynyt:
12.9.2015 0:10
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Julmero99 » 10.6.2017 16:23

Ei se momentti niin tarkkaa ole mopoissa. Kiristä tasasesti ristiin tarpeeks tiukalle

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut johnnyw » 10.6.2017 16:46

No kerran momenttiavain löytyy ni mieluummin sen kanssa kiristää. Rannemomentilla ei kyl ikinä saa kaikkia kiristettyä samaan tiukkuuteen.

Laitoin nyt ton 12nm mikä oli manuskassa, toivottavasti ei vuoda :)
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 10.6.2017 17:33

Tuo on aika kovakin momentti M7 pinnapultille joka on vielä todnäk 8.8. Kyllä se tuolla pitää jos tiivistepinnat on kunnossa. Liika momentti voi aiheuttaa alumiinikannen/sylinterin kasaanpainumista.
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 22.7.2017 9:40

Mitä mieltä ootte tosta athenan 50cc pytystä? Vakiopytty leipas ja nyt pitäs ostaa uus pytty. Airsal vai athena pienen tehonlisäyksen toiveissa? Athenasta taitaa saada pari heppaa enempi? Tarviiko vahvistaa alakertaa? 1000km sitten rempattu :) Jasiis puhun tottakai siitä pytystä jossa ei ole pakoaukonsäädintä :lol:
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 22.7.2017 11:45

Ihan okei sylinterihän tuo on. 50cc airsalista ei oo kokemusta että sinällään en osaa verrata. 1-renkaisen männän renkaat tuntuu kuluvan kohtuu vauhdilla, tosin aika kierrospeli.
Omasta mitattiin 9.2hv nimimerkki Tunisti:n penkissä rullatehoa, mikä on mielestäsi kohtuullisesti bolt-on setillä;
Mainittu 50cc athena (A925400090)
24mm OKO pwk porailtuna
Scr Corse racingline
Ignitech.
Mukava päästellä, kyläpyörittelyyn esim enoxin kanssa varmasti ihan soiva, mutta toiminee myös vakioputkella.
Huippuvääntö jää rapeaan 5Nm:aan ja yli 4Nm tarjolla 11krpm-14krpm. Täysin hengetön tällä setillä alle 9krpm.
Alakertaan riittää jäykät kytkinjouset.
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 22.7.2017 12:40

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Giannelli ja 19mm kaasari ja malossin läppis ja malossin kytkinjouset löytyy jo ennestään joten eiköhän tuo pelittäne :D
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut johnnyw » 22.7.2017 13:55

Jos päivittäiseen ajoon tulossa ni eikö olisi järkevämpää hommata vaikka 70cc airsal/muu vastaava isompi sporttisylinteri. Huipputehoa noissa ei älyttömästi ole 50cc enempää jolloin kone kestää noilla ihan samalla tavalla. On vaan huomattavasti mukavampi ajas kun on jotain vääntöäkin = jaksaa mennä vaikka ei huudata kokoajan kierrokset tapissa. Männälläkin ajaa noilla sporttisylkillä 5000-6000km+ helposti ennenkun tulee vaihdolle tarvetta.

Ite tuli tossa alkukesästä laitettua 50cc sylinteri kiinni ja oli kyllä melko tuskasta ajella kun oli tottunut 70 airsalilla ajelemaan :) Pari viikkoa jaksoin tolla viiskympillä ajella (huudatella) ennekun laitoin seiskakympin takasin.
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 22.7.2017 14:32

Valitettavasti 70cc ei ole vaihtoehto :( mutta minkäverran ton athenan männällä ajaa että kannattaako tommoseen peruskäyttöön, kikkailuun yms vai ostanko vaan sen 50cc airsalin :D ja eipä toi edellinenkään setuppi oikeen alhaalta vääntänyt joten sillä ei oikeestaan oo väliä :|
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut .Juho » 22.7.2017 17:10

minkäverran ton athenan männällä ajaa

Tässä(kin) topikissa jollain sivulla oon maininnu mitä sen m-renkaan / männän vaihtoväli voi pahimmillaan olla.

Pitäis tietopankkiin vaik lisätä tommonen tieto..löytyis sekin helpommin. :roll:

Mutta alle 1000km varmaan ja sit pitää viimestää vaihtaa männänrengas.

Itel am6 konees ei kestä edes 500km se yks m-rengas kun on jo väljäks kulunu.
Ts. 0,40mm katkosvälys, asennettaessa oli 0,10mm (ohjearvo 0,10-0,12mm).

Siinä kohtaa vaihtaa kun on 0,20-0,22mm niin ei häviä kovin merkittävästi tehoa.

Katukäytössä toki voi päästellä menemään niin kauan, et on 0,40-0,50mm.

Kulumiseen vaikuttaa moottorin käyttö erittäin paljon.
Kannattaa se huomioida et tuo mainitsemani moottori kiertää parhaimmillaan jo yli 15,000rpm (useimmiten vähintään 13,000rpm) ja jokaisella ajokerralla vingutetaan täysille kierroksille asti.

Eli katukäytössä tosiaan voipi ihan hyvin kestää sen 1000km.. vaikea sanoa..

2-rengasta kadulla paras vaihtoehto, jos haluaa pitää pitkät huoltovälit.
Toki myös kannattaa käyttää hyvälaatuista 2-t öljyä bensan seassa (n. 3% seoksella).

eipä toi edellinenkään setuppi oikeen alhaalta vääntänyt joten sillä ei oikeestaan oo väliä

Kyllä sillä siinä vaiheessa alkaa olemaan väliä, kun kone ei jaksa lyhkäsillä välityksilläkään vetää edes 2 vaihteella tehoalueelle ja ennemmin hyytyy.. :lol:

Toki mikään tehtaan pytty ei ole niin hengetön alle 9-10krpm että niin heikosti toimisi pienillä kierroksilla.
patte027
Liittynyt:
10.5.2016 22:19
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut patte027 » 25.7.2017 1:53

Kääpihän tämä mäntä am6:seen menevään metrakit hm 70cc:hen?
Kuva
Ja jatkokysymys että tuleeko tuossa männänrenkaat mukana ja jos ei tule niin käypikö nämä siihen ja onko tuossa 1 vai 2 rengasta nimestä päätellen 1 mutta aattelen varmistaa että en turhaa tilaa ylimääräisiä.
Kuva
Ja sori jos on vähän offtopic mutta en löytänyt muutakaan aihetta missä kysyä.
täyzii
Liittynyt:
28.6.2016 12:54
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut täyzii » 26.7.2017 1:10

Kuinka tehokasta settiä kehtaa laittamaan vakiokampuralle ja alle 1000km ajetuille laakereille? 70cc räkäsalihan olis varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Potentiaaliakin siitä ilmeisesti löytyy jos tietää mitä tekee. Jos alkuun ihan 70cc 21mm lorttoa ja enoxia laittas. :roll: Myöhemmin sitten parempaa putkea (yasuni r2?).
420
Pyörä:
Gilera SMT 2010 | -07 Ankka
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
9.5.2015 1:14
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut 420 » 26.7.2017 1:52

Alkaa olemaan mopoikä kohta ohi ja pitäis saada derbi syksyn viimeisille ajoille, joten tuli tilattua tälläinen pytty: Http://www.ebay.es/itm/351581524249. Onko muilla kokemuksia tästä samaisesta pytystä ja onko toiminut ongelmitta? Pinnoitettua alumiiniahan tuo on, joten luulis kestävän vähän pidempää, kuin samassa hintaluokassa seikkailevat suomesta saatavat tnt/narakun ihmeet...? Ja sisäänajosta vielä, että alupyttyjä ei tarvii ajaa sisään samalla tavalla, mitä valurautasia?
Gilera SMT[73cc Räkäsali leveemmällä pakoaukolla, Giannelli, 21mm PHBG Lortto, Malossi VL15 Läppärunko, Avarrettu imukaula, 13-52 Välit]
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 26.7.2017 9:27

Pinnoitetuille pytyille sisäänajoksi riittää lämmitys ja jäähdytys ja pari kilometriä rauhallisempaa ajoa, sitten vaa kenkää :lol:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista