Rabasa

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.1.2015 23:22

Suoraan sanottuna suuttimista turha kysellä.. se kun riippuu paljon mm. moposi ilmansuodattimen kunnosta / mallista.

Mut aloita vaikkapa 110-115 pääsuuttimesta - aina ennemmin liian iso, kuin liian pieni.

Omasta mielestä on järkeä laittaa tehoputki, vaikka haluaisi sen mopon kulkevan alle 65km/h.
Mut ennemmin rajoitettu CDI boksi (9,000-9,400rpm) ja 11/56 tai vastaavat välitykset.. noin paljon mukavampi ajaa, kuin 10/70 välityksillä huuattaa 40km/h nopeudessa yli 8,000rpm sitä mopoa. :lol:

Metrakit Throwerilla / Enoxilla saa enemmän vääntöä/tehoa koko kierrosalueelle verrattuna vakioputkeen.

Rajoitetut CDI boksit tunnistaa sinisestä maajohdosta. Niitä saa käytettynä alle 25€:lla.
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 17.1.2015 1:31

bordias kirjoitti:Onko ylipäätänsä järkeä ostaa tehoputkea jos haluaa vain kiihtyvyyttä lisää muttei nopeus menisi yli 65?

Putken suhteenkin riippuu vähän mieltymyksistä, ja mopon mallista (eli vakioputken mallista). Itselläni Black editionin alakauttainen putki oli jopa pirteämpi kuin esim MK Thrower, ja DRD:n vakioputkikin on melko vastaava MK:n kanssa. Black editionissa alavääntö oli jopa vähän pahempi kuin mk:n, huipputehot olivat kutakuinkin vastaavat.
Itse en kyllä välttämättä edes perus Xtremen/Xracen vakioputken tilalle tehoputkea laittaisi, jos tavoite on jättää huippunopeudet maltillisiksi, niistä kun pystyy potentiaalin paremmin hyödyntämään kokoonpanolla, jolla huippunopeudetkin jää alle 65km/h. Tehoputken kanssa, joissa tehopiikki on varsinaisesti se alue, jolla mukavasti voi ajella, jää harmittamaan kun esim rajoitin katkaiseekin tehopiikin alkuunsa.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
bordias
Liittynyt:
10.1.2015 14:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut bordias » 17.1.2015 9:14

Zande kirjoitti:
bordias kirjoitti:Onko ylipäätänsä järkeä ostaa tehoputkea jos haluaa vain kiihtyvyyttä lisää muttei nopeus menisi yli 65?

Putken suhteenkin riippuu vähän mieltymyksistä, ja mopon mallista (eli vakioputken mallista). Itselläni Black editionin alakauttainen putki oli jopa pirteämpi kuin esim MK Thrower, ja DRD:n vakioputkikin on melko vastaava MK:n kanssa. Black editionissa alavääntö oli jopa vähän pahempi kuin mk:n, huipputehot olivat kutakuinkin vastaavat.
Itse en kyllä välttämättä edes perus Xtremen/Xracen vakioputken tilalle tehoputkea laittaisi, jos tavoite on jättää huippunopeudet maltillisiksi, niistä kun pystyy potentiaalin paremmin hyödyntämään kokoonpanolla, jolla huippunopeudetkin jää alle 65km/h. Tehoputken kanssa, joissa tehopiikki on varsinaisesti se alue, jolla mukavasti voi ajella, jää harmittamaan kun esim rajoitin katkaiseekin tehopiikin alkuunsa.


Oma moponi on 2013 aprilia sx.
bordias
Liittynyt:
10.1.2015 14:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut bordias » 17.1.2015 10:29

bordias kirjoitti:
Zande kirjoitti:
bordias kirjoitti:Onko ylipäätänsä järkeä ostaa tehoputkea jos haluaa vain kiihtyvyyttä lisää muttei nopeus menisi yli 65?

Putken suhteenkin riippuu vähän mieltymyksistä, ja mopon mallista (eli vakioputken mallista). Itselläni Black editionin alakauttainen putki oli jopa pirteämpi kuin esim MK Thrower, ja DRD:n vakioputkikin on melko vastaava MK:n kanssa. Black editionissa alavääntö oli jopa vähän pahempi kuin mk:n, huipputehot olivat kutakuinkin vastaavat.
Itse en kyllä välttämättä edes perus Xtremen/Xracen vakioputken tilalle tehoputkea laittaisi, jos tavoite on jättää huippunopeudet maltillisiksi, niistä kun pystyy potentiaalin paremmin hyödyntämään kokoonpanolla, jolla huippunopeudetkin jää alle 65km/h. Tehoputken kanssa, joissa tehopiikki on varsinaisesti se alue, jolla mukavasti voi ajella, jää harmittamaan kun esim rajoitin katkaiseekin tehopiikin alkuunsa.


Oma moponi on 2013 aprilia sx ja vääntääkö putki jos koko kuria ei tehoputkesta poista?
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 17.1.2015 13:57

Kuristushan haittaa aina pakoputken toimintaa. Eli putkessa oleva holkki derbien yms tapauksessa.
Hukkaputkihan, niissä laitteissa joissa se on, ei ole kuristus, vaan keino muuttaa alkukäyrän toimintaa lisäväännön saamiseksi.
Apriliastakin ottaisin vain holkin pois putkesta ja pitäisin vakioputken, se olisi todennäköisesti ajon kannalta mukavin vaihtoehto tapauksessasi. Se kuitenkin on nimenomaan sille moottorille suunniteltu putki toisin kuin esim MK, joka on Rabasan, Piaggion ja jopa AM6 moottoristen tapauksessa sama putki, palat vain hitsattu eri asentoon jotta sopisi pyörän muotoon. Niitä ei siis ole suunniteltu nimenomaan esim Rabasan moottorille, vaan tehty suurinpiirtein sinnepäin useaan 50 kuutioiseen jotenkin toimiva putki.

E: Ainakin vielä muutama vuosi sitten Derbin ja Dt:n putket olivat mitoiltaan aivan identtiset.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 17.1.2015 14:30

DT:n putkihan ei ole kyllä nähnytkään Derbin putkea. Aprilia SX ja Derbi DRD on sama. Jotain pientä eroa taitaa olla mitoissa jossain 07 - 09 vaihteilla käynyt Derbissä niissä perusmalleissa X-race/X-treme.

Ja Pösöhän käyttää Metrakitin kanssa identtistä putkea vakioputkenaan, erona katalysaattori ja jonkinmoinen kuristus, eli ei se nyt ihan huonoin putki ainakaan Minarelliin voi olla. ;)
bordias
Liittynyt:
10.1.2015 14:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut bordias » 17.1.2015 15:36

Zande kirjoitti:Apriliastakin ottaisin vain holkin pois putkesta ja pitäisin vakioputken, se olisi todennäköisesti ajon kannalta mukavin vaihtoehto tapauksessasi. Se kuitenkin on nimenomaan sille moottorille suunniteltu putki toisin kuin esim MK, joka on Rabasan, Piaggion ja jopa AM6 moottoristen tapauksessa sama putki, palat vain hitsattu eri asentoon jotta sopisi pyörän muotoon. Niitä ei siis ole suunniteltu nimenomaan esim Rabasan moottorille, vaan tehty suurinpiirtein sinnepäin useaan 50 kuutioiseen jotenkin toimiva putki.

E: Ainakin vielä muutama vuosi sitten Derbin ja Dt:n putket olivat mitoiltaan aivan identtiset.


Omasta apriliasta on tosiaan toi holkki pois. Itse en huomaa juurikaan piikkiä tuolla putkella. Mitäs putkea sitten suosittelisitte mikä olisi juuri rabasalle suunniteltu?
Tossa Technigas e-noxsissa ois ainakin omasta mielestä hyvillä kierroksilla piikki koska harvemmin ajan kaasupohjassa. Onkos tuo e-noxkin vain muokattu sitten eri laitteisiin sopivaksi?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut .Juho » 17.1.2015 16:56

Mikään putki ei ole suunniteltu Rabasalle (tai AM6:een).
Kaikki kaupasta saatavat putket on tehty molemmille moottoreille ja ainoastaan kiinnikkeiden sijainti ja loppupillin muoto eroaa.

Metrakit Throwerissa sopii hyvin tehoalue vakiokuntoisen Rabasan kanssa yhteen.
Mut loppujenlopuksi sillä ei ole mitään merkitystä, onko siulla Tecnigas E-Nox vai Metrakit Thrower.. tehoeroa tuskin tulet huomaamaan. ;)
bordias
Liittynyt:
10.1.2015 14:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut bordias » 17.1.2015 17:28

Sitten pitäs vielä päättää kumman ostaa :D Omaan silmään mkn änkkä nätimpi mutta paisari taas ei ole niin siro. Eiköhän se e-noxi tule tilattua!
lahtelainen88
Liittynyt:
17.1.2015 18:02
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut lahtelainen88 » 17.1.2015 18:07

Hei. Olen saanut viimesyksynä mopokortin. Mopostani on otettu kuristusta sen verran pois että kulkee 65km/h. Haluaisin lisää kiihtyvyyttä. Eri välityksiä on kokeiltu. Huutaa vain isoilla väleillä. Vaikuttaako kuristetut tehopakoputket kiihtyvyyteen jos niistä ottaa kuristusta sen verran pois että mopo kulkee 65km/h?
bordias
Liittynyt:
10.1.2015 14:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut bordias » 18.1.2015 12:15

Nyt tuliki sellai ongelma etten löydä tota metran thoweria mistään uutena.. Jos joku tietää mistä sitä saa niin kehtaisiko linkata?
Mopohan oli aprilia sx 2013
Aleksimetsäportti
Pyörä:
Gilera Smt 80cc High end
Liittynyt:
15.9.2013 21:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Aleksimetsäportti » 18.1.2015 12:28

Derbi drd pro http://www.moposport.fi/tehoputkisarja- ... o-metrakit

Derbi senda / aprilia / gilera http://www.moposport.fi/tehoputkisarja- ... r-metrakit
Katso galleriani!
lahtelainen88
Liittynyt:
17.1.2015 18:02
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut lahtelainen88 » 18.1.2015 14:30

lahtelainen88 kirjoitti:Hei. Olen saanut viimesyksynä mopokortin. Mopostani on otettu kuristusta sen verran pois että kulkee 65km/h. Haluaisin lisää kiihtyvyyttä. Eri välityksiä on kokeiltu. Huutaa vain isoilla väleillä. Vaikuttaako kuristetut tehopakoputket kiihtyvyyteen jos niistä ottaa kuristusta sen verran pois että mopo kulkee 65km/h?
Bidalottikii
Liittynyt:
18.1.2015 20:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Bidalottikii » 18.1.2015 21:18

Moi!

Mitkä on paksuudeltaan parhaat malossin hiilikuituläpät derbi drd xtreme 2011 malliin jossa on vakio läppärunko, vakio pytty, vakio kaasari eli dellorton 17.5 phva (muistaakseni), bidalotin mxr tehari ja vielä kokoa 100 suutin? Eli paksuudethan on malossin läpissä ne 0.30mm, 0.35mm ja 0.40mm. Sanalla "parhaat" :lol: tarkoitan että mitkä tuovat kiihtyvyyttä eniten ja toimii parhaiten kyseisessä mallissa.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut .Juho » 18.1.2015 21:50

Ei ole merkitystä. Ainakaan persdynossa et huomaa yhtään eroa.
Läppärungon vaihtamalla johonkin, jossa on stufferi ("bensanohjain"), niin sellasen kanssa voit jo huomata jotain pientä eroa tehoalueessa.
Esim. Malossi VL6

Noista läppien paksuudesta on jo kysytty kymmeniä kertoja parin kuukauden aikana, että eikös tuostakin voisi lisätä infoa tietopankkiin johonkin artikkeliin / aloitusviestiin?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista