Jaahah, Mortuoppi on näitä kavereita, joka on joskus jotakin harrastanut, ja luulee siksi tietävänsä kaikesta kaiken. Vaikka tosiasiallisesti näyttää olevan jo peruskoulun fysiikka ihan hukassa.
Otetaanpa hiukan takapakkia. Siihen ahtamiseen tosiaankin tarvitaan aika paljon sitä TEHOA, koska ilma ei ihan itsestään puristu kasaan. Mieti vaikka kun pumppaat käsipompulla ilmaa polkupyörän renkaaseen, hiki siinä tulee. Noniin.
Sanotaan nyt että sitä tehoa tarvitaan se maltilliset 2.2 kW, eli 2200 wattia. Sähkovehkeiden puolella, ainakin yksinkertaisessa tilanteessa P=U*I, eli teho = jännite kerrottuna virralla. Jos tämä kaava käännetään, saadaan I = P / U, eli vaadittava virta on teho jaettuna jännitteellä. Tästä siis virta on 2200/7.2 = 305.55 ampeeria.
Ja jos et näihin kaavoihin usko niin voit varmistaa asian keneltä tahansa sähkö-rc vehkeitä ENEMMÄN harrastaneelta.
Erittäin lapsellista on että heität tuommosia kommentteja "en USKO tuota virrantarvetta.."
Nämä kun ei lapsihyvä ole mitään USKONasioita, vaan suhteellisen kirkasta fysiikkaa. Totta on että jos halutaan prosentin tarkkuudella laskea miten asiat menee, tarvitaan korjauskertoimia sun muita, mutta jotta päästään edes oikealle hehtaarille ja nähdään mikä on mahdollista ja mikä ei, niin siihen riittää ihan nuo peruskaavat.
Sitten tuosta sun 3000 mAh akusta, se on sama kuin 3 ampeerituntia, eli tuo akku pystyy siis suomeksi sanottuna (teoreettisesti) luovuttamaan yhden ampeerin virran kolmen tunnin ajan, tai kolmen ampeerin virran yhden tunnin ajan, ja niin edelleen. Jos haluat tuolla akulla pyörittää 2.2 kW moottoria, joka toimii 7.2 voltin jännitteellä, pyörii moottori 3/305 tuntia, eli n. 35 SEKUNTIA!!
Kääntäen, jos sama akku jaksaa pyörittää moottoria 20 minuuttia, ottaa moottori tällöin virtaa 9 ampeeria, josta saadaan laskettua moottorin tehoksi 7.2*9 = 64.8 wattia. Ja tuossa luokassahan nuo pienet lennokkisähkömoottorit tehoiltaan pyörii.
Sitä en ymmärrä mitä järkee sun on sekoittaa noita rc-vehkeiden polttomoottoreita tähän keskusteluun SÄHKÖmoottoreista. On kyllä hyvin tietona että pikkuiset kisakoneet voi puhaltaa nitrolla tuollaisia 600-700 hepan litratehoja, siinä ei ole mitään ihmeellistä, eikä se liity mitenkään SÄHKÖmoottoreiden virrantarpeeseen.
JOTEN, Mortuoppi voisi joko yrittää opetella niitä ihan yläasteen fysiikan peruskaavoja, tai sitten lopettaa tuon trollaamisen. Kun en ole enää ihan varma onko tässä kyse myötäsyntyisestä tyhmyydestä vai trollaamisesta.
Mortuoppi kirjoitti:"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.