Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

Sakmund
Pyörä:
Ahdettu
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
11.6.2007 21:07

ViestiKirjoittanut Sakmund » 7.5.2009 20:56

Veli kertoi että sen tyttö ystävän isän pv meni 120 ja vireinä oli 80 pytty ja muut tarvittavat osat. ja leipoi kiinni kun haastoi auton :D
Henri---
Pyörä:
Rieju Marathon 125 smoto
Paikkakunta:
Jorpoo
Liittynyt:
29.4.2009 15:45

ViestiKirjoittanut Henri--- » 7.5.2009 22:28

Mun kaverin serkku käänsi mankin koneen takaperin. huiput oli jyrkässä alamäessä n. 145km/h taaksepäin, mittari näytti nollaa kokoajan ku se meni takaperin mutse mitattii auton mittarii. vireinä oli 16mm kaasari ja pytty,tehari yms...
Anza-91
Liittynyt:
20.2.2007 22:27

ViestiKirjoittanut Anza-91 » 7.5.2009 22:32

illan naurut :lol: mankista muistu mieleen että ensimmäinen virityskeino minkä kuulin joskus penskana oli laittaa "jotai paskaa" männän alle. ei siinä mitää mutta kuulin sen mankin omistajalta :roll:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.5.2009 23:26

Huikeeta! Kyllähän sitä jo kakarana oli siinä kahden vaiheilla että itkiskö vai naurasko kun porukka heitti "viritysvinkkinä" että pitää laittaa korkkia männän alle.. Huhuh... No, kakstahtisessa voi vielä nippanappa ymmärtää mihin logiikkaan tuo perustuu, mutta että nelarissa...! :D
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40

ViestiKirjoittanut paapeli » 8.5.2009 9:15

Sarvi-Perkele kirjoitti:Huikeeta! Kyllähän sitä jo kakarana oli siinä kahden vaiheilla että itkiskö vai naurasko kun porukka heitti "viritysvinkkinä" että pitää laittaa korkkia männän alle.. Huhuh... No, kakstahtisessa voi vielä nippanappa ymmärtää mihin logiikkaan tuo perustuu, mutta että nelarissa...! :D

;) Ittellä rojuissa pyörii yksi mäntä jossa on korkkia männässä. Taisi olla vielä aika "uuden" mopetin mäntä, Helkama ax:n.
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40

ViestiKirjoittanut paapeli » 8.5.2009 9:29

:nolo: Virivirijutuista senverran tarttee avautua, että itsellä ei varmasti mennyt koskaan yli sataa pv malossin kanssa. Eikä tarvinnutkaan. Toki välityksetkin olivat muistaakseni "vain" 16 tai 17 piikkinen edessä, takana vakio..
Sen aikainen 70 läppis oli paras vääntöinen pytiskä. Nykyisin puhutaan siis autisasta. 3 kpl eri asteisia autisa sätöksiä olisi vailla kokeilua, jos löytyisi sopiva raato johon pistää kiinni. Stna, kun tuli myytyä pojan ds:kin. :(
pekkako
Liittynyt:
3.4.2009 17:26

ViestiKirjoittanut pekkako » 8.5.2009 14:21

sillo ku olin noi 10v nii viritettiin kaverin kaa mankelii poraamalla reikiä pakoputkee:D:D
samuxd
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.4.2008 19:38

ViestiKirjoittanut samuxd » 8.5.2009 17:00

pekkako kirjoitti:sillo ku olin noi 10v nii viritettiin kaverin kaa mankelii poraamalla reikiä pakoputkee:D:D

Tämä tuskin on legenda, tappajamopo tai tappivirimopo? Täysin turha viesti. :|

Mutta itse asiaan->
Isäni kertoi omasta tunturi super sportistaan, ja sen virityksistä. Meni kuulema 90km/h kaverin Yamaha RD:n nopeusmittariin. Kaikista hauskinta tässä on se että välityksinä olivat 12-36! Testailivat välityksiä,
mutta noihin välityksiin ne testit jäivät sitten siihen, kun magneetto päätti täristä irti. Mopossa ei ollut magneeton koppaa, sillä isäni oli kehitellyt "turbon" joka otti ilmaa magneettoon liitetystä propelli patentista. Virityksistä tiedän sen verran, että siinä oli 75 JPC "tappiin" viilattuna, moottorisahan kaasari, itse tehty putki ja "turbo".
Myydään purkumopoja/skoottereita! Myös paljon muuta osaa myynnissä! Katso ilmoitukset tästä!

http://samuxd.kuvat.fi/kuvat/
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 9.5.2009 10:56

Tuo nyt ei oo välttämättä edes legendaa kun huomioi mittarivirheet yms. 75 JPC menee ilman kummempia viilauksia (pakokanava täytyy isontaa vastaamaan pakoaukon kokoa, ja huuhtelujen lähdöt, samoin kuin männän takaportti) 110 kmh todellista. Mulla oli aikanaan tuollainen setti, ja sillä tuli vedettyä johon Toitsin mittariin 120-125 kmh, mikä vastaa aikahyvin tuota 110 kmh todellista.

Keulii kirjoitti:Isäni kertoi omasta tunturi super sportistaan, ja sen virityksistä. Meni kuulema 90km/h kaverin Yamaha RD:n nopeusmittariin. Kaikista hauskinta tässä on se että välityksinä olivat 12-36! Testailivat välityksiä,
mutta noihin välityksiin ne testit jäivät sitten siihen, kun magneetto päätti täristä irti. Mopossa ei ollut magneeton koppaa, sillä isäni oli kehitellyt "turbon" joka otti ilmaa magneettoon liitetystä propelli patentista. Virityksistä tiedän sen verran, että siinä oli 75 JPC "tappiin" viilattuna, moottorisahan kaasari, itse tehty putki ja "turbo".
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Tikkku
Pyörä:
250 CR
Paikkakunta:
pieksämäki
Liittynyt:
13.9.2004 8:06

ViestiKirjoittanut Tikkku » 9.5.2009 11:19

kyllähän noitten vahempien ukkojen jutuille saa päin naamaa nauraa aina kylällä *mun ja jorkan pevetit kulki 120km/h malossilla".. kyllä nyky ajan putket ja "paremmat" powerit on hiukan erilaatua kuin ennen muinoin.. ja yks vanha pv mies pääsi kerran kokeilemaankin tuota mun entista laitetta 80cc satseilla.. kalpeana oli kun kolmosella kepitti keulia vielä.. :lol: "ei meidän aikaan näin piikille lähteny"
siitäkin voi jo sitten paljon päätellä.. isä ukolla oli kuulemma kuopion nopeimpia solkkia siihen aikaan.. 65cc kattila oli kuulemma ja 5vaihde 22mm kalvokaasutin (ukki omisti tuohon aikaan pienkone korjaamon) ja kaverinsa tekemä tehoputki arviolta 90 meni kuulemma :)
WaDe-
Pyörä:
TeZaRi, piikki-KäXä sun muita
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
22.11.2007 16:44

ViestiKirjoittanut WaDe- » 10.5.2009 20:18

millä tavalla putket on nykyään parempia?, ei silloin 80-luvulla kuitenkaan mitään ihan urpoja oltu :eek:
E= ehkä jos paremmalla putkella tarkoittaa sitä että ostaa vaikkapa giannellin eikä yleismallin teharia vakialkukäyrään, silloin kun ei sitä rahaa liikaa ollut useimilla, joten mopoon laitettiin mieluummin se halvempi vaihtoehto (yleensä)

Legendoista sen verran että olen kuullut isän kaveriporukalta (yksi näistä siis mopon omistaja josta kerron) että yhdellä heistä oli manki, jossa oli 110cc sylinteri ja kantena toimi vakio, johon oli tilattu "hirveillä nostoilla ja asteilla oleva nokka" ja kantta oli sorvattu isommaksi (palotilaa) ja kanavat ja venttiilit olivat "maksimi koossa" ja kaasuttimena oli toiminut joku 24mm kaasutin. Manki oli mennyt auton mittariin kuulemma 115km/h (En tiedä voiko pitää paikkaansa, mutta ei nyt ihan hirveän mahdottomaltakaan kuulosta) 8o
tsekkaa tetsari galleriasta-
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 10.5.2009 20:36

Eihän tuo Manan 115 kmh liene mikään mahdoton ole, se olis todellista joku 105-110, joka kyllä pitäs irrota.

Oisko putkissa se että nykyään on tarjontaa enempi, ja ehkä jopa hitunen tietoa niiden takana. Nykyään on kaikenmaailman laskurit helposti saatavilla, ja joka kylässä muutama heppu putkia värkkää. Siinä astuu isojen lukujen laki voimaan, ja kun tehdään tarpeeksi iso satsi putkia vaikka arpomalla, joku niistä on väkisinkin melko hyvä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 11.5.2009 10:01

waltteri kirjoitti:...ei silloin 80-luvulla kuitenkaan mitään ihan urpoja oltu...
Tuo väite voidaan todistaa vääräksi jo yhden kuvan perusteella.

Ja 80-luvulla saatavilla olevat putket olivat kuitenkin parhaimmillaankin vähän toista kuin nykyään. Laajeneva alkukäyrä oli harvinaisuus ja useammasta kuin yhdestä diffusorista ei varmaan yksikään mopopoika edes tajunnut haaveilla. Ei vaikka putkeen olisi stanssattu eksoottiselta kuulostava ulkomaankielinen nimi kuten Giannelli tai Simonini.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 11.5.2009 10:32

Äläpäs nyt, kyllä niistä laajenevista alkukäyristä ja moniosaisista diffeistä varmaan jo 80-luvulla haaveiltiin kovasti. Onhan nuo molemmat mainittu Tiittasen kirjassa, joka julkaistiin muistaakseni -83.
Pahaksi onneksi, ja miljaaaardien wannabe-virittäjien suureksi pettymykseksi, Seppo ei kuitenkaan julkaissut kirjassaan laskukaavoja moniosaiselle diffille, joten siinä kävi minullekin vanhanaikaisesti, eli jouduin ne itsellenikin kehittelemään. Samoin kirjassa ei mainita kuinka tuollaisen laajenevan käyrän voisi tehdä paloista, ja tuohon aikaa formauksesta ei vielä kai haaveiltu monessakaan paikassa. Veikkaanpa että näistä syistä kesti melko pitkään ennenkuin kotipajojen putket alkoi modernisoitua.
Pakko muuten kehaista, tuossa kuvassa:
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 9/cat/2440
oikeanpuolimmainen putki on tehty (paloista) Tunan 65 cc JPC:lle, ja se on joko mun kaikkien aikojen ensimmäinen tai toinen putki, ja siinä on jo kaikki herkut: laajeneva alkukäyrä ja kolmiosainen diffi.
Sitä en tiedä mitä nuo mopoluokan viriputket tuohon aikaan oli, paitsi että aika monessa oli juuri tasapaksu alkukäyrä. Sen sijaan crosseissa oli jo tuohon aikaan putkissa laajenevat käyrät ja moniosaiset diffit. Ja jopa kuperia vastakartioita!
Nalle Puch kirjoitti:Ja 80-luvulla saatavilla olevat putket olivat kuitenkin parhaimmillaankin vähän toista kuin nykyään. Laajeneva alkukäyrä oli harvinaisuus ja useammasta kuin yhdestä diffusorista ei varmaan yksikään mopopoika edes tajunnut haaveilla. Ei vaikka putkeen olisi stanssattu eksoottiselta kuulostava ulkomaankielinen nimi kuten Giannelli tai Simonini.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 11.5.2009 12:39

Sarvi-Perkele kirjoitti:Äläpäs nyt, kyllä niistä laajenevista alkukäyristä ja moniosaisista diffeistä varmaan jo 80-luvulla haaveiltiin kovasti. Onhan nuo molemmat mainittu Tiittasen kirjassa, joka julkaistiin muistaakseni -83.
Sarvi, sun ei lasketa olleen koskaan mopopoika, koska synnyit viila suussa! :)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista