Äläpäs nyt, kyllä niistä laajenevista alkukäyristä ja moniosaisista diffeistä varmaan jo 80-luvulla haaveiltiin kovasti. Onhan nuo molemmat mainittu Tiittasen kirjassa, joka julkaistiin muistaakseni -83.
Pahaksi onneksi, ja miljaaaardien wannabe-virittäjien suureksi pettymykseksi, Seppo ei kuitenkaan julkaissut kirjassaan laskukaavoja moniosaiselle diffille, joten siinä kävi minullekin vanhanaikaisesti, eli jouduin ne itsellenikin kehittelemään. Samoin kirjassa ei mainita kuinka tuollaisen laajenevan käyrän voisi tehdä paloista, ja tuohon aikaa formauksesta ei vielä kai haaveiltu monessakaan paikassa. Veikkaanpa että näistä syistä kesti melko pitkään ennenkuin kotipajojen putket alkoi modernisoitua.
Pakko muuten kehaista, tuossa kuvassa:
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 9/cat/2440oikeanpuolimmainen putki on tehty (paloista) Tunan 65 cc JPC:lle, ja se on joko mun kaikkien aikojen ensimmäinen tai toinen putki, ja siinä on jo kaikki herkut: laajeneva alkukäyrä ja kolmiosainen diffi.
Sitä en tiedä mitä nuo mopoluokan viriputket tuohon aikaan oli, paitsi että aika monessa oli juuri tasapaksu alkukäyrä. Sen sijaan crosseissa oli jo tuohon aikaan putkissa laajenevat käyrät ja moniosaiset diffit. Ja jopa kuperia vastakartioita!
Nalle Puch kirjoitti:Ja 80-luvulla saatavilla olevat putket olivat kuitenkin parhaimmillaankin vähän toista kuin nykyään. Laajeneva alkukäyrä oli harvinaisuus ja useammasta kuin yhdestä diffusorista ei varmaan yksikään mopopoika edes tajunnut haaveilla. Ei vaikka putkeen olisi stanssattu eksoottiselta kuulostava ulkomaankielinen nimi kuten Giannelli tai Simonini.