Täällä vaikuttaisi olevan taas paljon hyviä aiheita joihin voisi mutista
Ledinauha kirjoitti:Ja sitten varsinaiseen aiheeseen, eli onko huuhteluiden jakajan teroittaminen huuhtelunlähtöjen puolelta kannattavaa? Pikaisesti ajateltuna terävä reuna leikkaisi virtauksen suoraan molempiin aukkoihin, mutta virtaukset yleensä tykkäävät pyöreästä muodosta enemmän (vähemmän pyörteilyä) ja se saattaisikin olla parempi... Onko koko hommalla käytännössä mitään merkitystä?
Tähän löytyy taas vastaus hollannin gurujen 125 ihmemoottorista ja oikein hyväkin sellainen. Terävä reuna on hyvä silloin kun virtausnopeus alkaa olla soonista tasoa(eli äänennopeutta) mutta moottorissa se ei sitä ole, jolloin tylppä pyöreä muoto on parempi. Itse asiassa RSA125:sen huuhtelulähtöjen jakajan muodosta ei varmaan kukaan heti uskoisikaan että se on todettu parhaaksi:
http://s155.photobucket.com/user/Lozza85_2007/media/edgeradius.jpg.htmlJoka viilaajalla tekisi varmaan ensimmäisenä mieli teroittaa tuo jakaja, ja kuulemma niin tietämättömät karting-mekaanikot ovat noille pytyille tehneetkin, kuvitellen saavan parannusta aikaan maailman tehokkaimpaan 2-tahtipyttyyn, seurauksena vain tehojen lasku
Ilmeisesti sillä jakajan muodolla ei hirvittävää merkitystä edes ole, eikä ole myöskään huuhtelulähtöjen yhteensopivuudella lohkojen kanssa, toisin kuin yleensä luullaan(näissä H-E projuissahan on yleensä se kuuluisa lohkojen avarrus noin viikon puheenaihe,
"ei välttämättä saa edes säätöihin jos on porrasta..!"). Kuulemma valtaosa sylinteriin siirtyvästä seospanoksesta on jo valmiiksi asettuneena huuhtelukanaviin kun huuhteluaukot aukeavat, eikä huuhteluvaiheessa tapahdu suurta virtausta kampikammiosta huuhteluihin jolloin pienet epätasaisuudet tällä matkalla eivät paljoa vaikuta. Mutta kannattaahan ne lähdöt silti aina sovittaa.
Veikkaan, ettei polttoaine-ilmaseos virtaa tarpeeksi nopeasti ahtaassa kanavassa kun kierroksia on yli 13,000rpm
Näen tässä silmiinpistävän sanan
Veikkaan
Veikkaaminen on tosin monesti melko hyvä menetelmä 2-tahtimoottorin sielunelämän kanssa, mutta on tässä käytettävissä semmoinen menetelmä että mittaat aukkojen koot ja lasket aika-alat ja mietit sitten vaikuttaako aukot liian pieniltä.
Bellin kirjasta luin joskus jotain, että boostportin päätehtävä on 'huuhdella' pakokaasut pakoaukkoon. Tästä syystä se on suunnattu jyrkästi ylöspäin kohti palotilaa. Yleensä noin 40-60°.
Mun mielestä boostportti on osa huuhteluaukkojen muodostamaa kokonaisuutta. Käsittäisin että boostportista tuleva virtaus ohjaa päähuuhtelujen muodostamaa seospatsasta boostport-pakoaukko-suunnassa siten että patsaan yläosa kiertää palotilan takareunan kautta ja boostportin virtaus saa patsaan "kaatumaan" kohti pakoaukkoa. Arvelisin ettei boostportin kuulukkaan olla kovin iso ettei se suorastaan puhalla seospatsasta pakoaukkoon, se on enemmänkin ohjaava virtaus. Tämän asian selittämiseen tarvitsisi kyllä 3D-mallin