Kitaconist
- Liittynyt:
- 14.6.2007 0:27
Sehän ei ole edes harvinaista että kipinä tulee reilusti ennen ykk:ta. Kaikissa vähäkin tehokkaammissa koneissa sytkä tulee reilusti ennen ykk:ta ja täten palaminenkin alkaa siihen samoihin aikoihin, pätee suurimpaan osaan laiskempiinkin vehkeisiin. Tainut olla mikroautoissa muut säädöt aivan päin lie mitä jos myöhästämällä sytkää on saatu parempi huipputeho
Eli kun mäntä lähestyy ykk niin mitä myöhemmin se sytyttää niin sitä helpompi sen on "pyöriä". Eli se kiertää paremmin. näin minulle on "opetettu"
No ei kovin kummoset opettajat ole sulla. Sen palamisen ei pidä estää männän liikettä vaan päinvastoin. Ennakkoa on jo aivan liikaa jos koneesta lähtee tehoja sen takia, detonaation vaarakin on jo lähellä moisessa tilanteessa.
Sytkäennakolla saadaan polttoaineen palamisesta aiheutuvan paineen ja männän kohtaamisen ajoitus säädettyä optimaaliseksi simply put. Ja vielä elektroniikkaa ohjaamaan/muuttamaan ennakkoa kierrosten mukaan niin alkaa hommat olla ok.
RealTaste
- Pyörä:
- Husaberg fs650 -04
- Liittynyt:
- 3.6.2008 23:12
Kitaconist kirjoitti:Tainut olla mikroautoissa muut säädöt aivan päin lie mitä jos myöhästämällä sytkää on saatu parempi huipputeho
Jos henkilö jolla on yli 20v kokemus alalta kertoi asian. Ei ei saanut parempaa hupputehoa mutta se kiersi paremmin mitä aikaisemmalla sytytyksellä.ja sitten kuin aikaisti niin se väänsi mutta ei jaksanut kiertää niin hyvin. Ja kysehän on TODELLA pienistä muutoksista , tietenkin se keskikohta on paras kun sen löytää.
ja tosiaan näissä koneissa ei ollut mitään muuttuvia sytytyskäyriä yms. hienouksia.
Ja jos nyt pitää päättää netissä kertovan henkilön väitettä vai 20v kokeneen virittäjän puhetta niin päätös on aika selvä.
Kitaconist
- Liittynyt:
- 14.6.2007 0:27
Minä ymmärrän "paremman kiertämisen" pidemmälle kiertämisenä ja täten suurempana huipputehona.
Eipä kyllä nyt kiinnosta tämä aihe pätkääkään.
Minullehan se on aivan sama paljonko kelläkin pätejällä on kokemusta, tai mistä kukakin neuvonsa hankkii. Ei se automaattisesti henkilön puheista 100% faktaa tee vaikka kokemusta olisi 50v.
Sarvi-Perkele
- Liittynyt:
- 12.12.2004 18:10
Tämä sytytyshomma ei pitäs ihan kauheen vaikea asia olla. Noin periaatetasolla jokaikisellä kierrosluvulla on tietty ennakko (joka tyypillisesti ON ennen ykk:ta), jolla saavutetaan ko. kierrosluvulla paras teho. Ongelma on vain löytää tuo kyseinen sopiva ennakko.
Ennakkoa tarvitaan siksi, että seoksen syttyminen ja paineen nousu kestää hetken. Tämän takia kipinä tulee ennen ykk:ta, muuten palaessaan laajeneva kaasu ei ehtisi tehdä työtä männänpäätä vasten, koska mäntä pakenee alta pois. Toisaalta, jos kipinä tulee liian aikaisin, laajenee kaasu liikaa jo ennen ykk:ta ja kone tekee työtä silloin itseään vastaan.
Mopokalustossa sitten ongelma syntyy siitä jos on vain se kiinteä ennakko. Se ei selkeesti voi olla paras kaikilla kierrosluvuilla.
Noiden ylläolevien tekstien perusteella saattaa joillekin tulla yllätyksenä että modernissa 2t-koneessa ennakkoa itseasiassa vähennetään siellä huippukierroksilla, jopa melko paljonkin. Tällä saadaan "ylikierroksien" venyvyyttä, josta voi toisinaan olla apua.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Mukke
- Paikkakunta:
- Turku
- Liittynyt:
- 24.6.2008 14:36
RealTaste kirjoitti:Kitaconist kirjoitti:Tainut olla mikroautoissa muut säädöt aivan päin lie mitä jos myöhästämällä sytkää on saatu parempi huipputeho
Jos henkilö jolla on yli 20v kokemus alalta kertoi asian. Ei ei saanut parempaa hupputehoa mutta se kiersi paremmin mitä aikaisemmalla sytytyksellä.ja sitten kuin aikaisti niin se väänsi mutta ei jaksanut kiertää niin hyvin. Ja kysehän on TODELLA pienistä muutoksista , tietenkin se keskikohta on paras kun sen löytää.
ja tosiaan näissä koneissa ei ollut mitään muuttuvia sytytyskäyriä yms. hienouksia.
Ja jos nyt pitää päättää netissä kertovan henkilön väitettä vai 20v kokeneen virittäjän puhetta niin päätös on aika selvä.
Meijä mikros ainaki löylyy tulee reippaasti enemmä aina kun lisää ennakkoo. Cdi boksis valittavana neljä käyrää ja nyt kolmone. 1 ja 3 sellaki ero on huomattavissa heti. 4 käyrä lisää viel nii paljo ennakoi et sitä ei oo suositeltu käytettäväks.
Koneremontteja halvalla! Työt n.100e + osat
RealTaste
- Pyörä:
- Husaberg fs650 -04
- Liittynyt:
- 3.6.2008 23:12
Mukke kirjoitti:Meijä mikros ainaki löylyy tulee reippaasti enemmä aina kun lisää ennakkoo. Cdi boksis valittavana neljä käyrää ja nyt kolmone. 1 ja 3 sellaki ero on huomattavissa heti. 4 käyrä lisää viel nii paljo ennakoi et sitä ei oo suositeltu käytettäväks.
h e h.
jkoljo
Moderaattori
- Pyörä:
- Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 9.2.2008 20:02
Löin aivot tulille ja tein LCD-näytöllisen kierroslukumittarin. Kiekkojen mittaus on jo valmis, ja kaava ok, mutta sitten homma lähti käsistä. Nyt ajattelin integroida sen dynamometriini, jotta saan väännön ulos. Kysymys kuuluukin, miten saan hepoista ja kierrosluvusta väännön?
Itse ajattelin näin:
vääntö = (hepat/1.341) x 46326.77) / rpm
Betaversio
- Pyörä:
- Tunturimopedi
- Paikkakunta:
- Somero
- Liittynyt:
- 21.9.2006 9:56
jkoljo nyt en ihan pysy mukana mitä yrität? Eli onko sulla valmiit värkit tehokäyrän selvittämiseen tuolla inertiadynolla? Jos ei ole niin tuo kaava ei auta. Ja jos on niin et enää LCD-mittariasi tarvitse koska loput hoituu raa-alla laskemisella.
Jaa miten sitten se tehokäyrä lasketaan? Inertian avulla? En muista kaavoja sun muita ulkoa, mutta google tietää. Karkeasti siis, kun tiedetään kappaleen (dynorullan) inertia, tiedetään, kuinka paljon energiaa vaatii, että saadaan kappale tiettyyn nopeuteen. Tämä nopeus tiedetään kiekkamittarilla. Koska teho = Tehty työ / ajalla, tarvitaan vielä aika, jossa dynorulla kiihdytettiin. Käytännössä siis tiheämpi nopeuden mittausväli = Tarkempi mittaus (tiettyyn rajaan asti). Jotain juttua:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_moments_of_inertiahttp://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_inertiahttp://en.wikipedia.org/wiki/Torquehttp://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometerhttp://en.wikipedia.org/wiki/Power_physics
jkoljo
Moderaattori
- Pyörä:
- Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 9.2.2008 20:02
Jeps, siis saan moottorilta kierrosluvun ja rullalta kierrosluvun mikropiirille. Olen tehnyt jo olion (tavallaan toinen ohjelma mikropiirin koodin vierellä) joka laskee rullan kierrosluvusta delta-arvoja ja laskee inertian avulla hetkellisen tehon, jokaisen rullan pyörähdyksen jälkeen. Nyt sitten pitäisi koneen kierrosluvusta ja tehosta saada vääntö.
Edit: kiitos noista linkeistä, eli wikin mukaan vääntö = (kW * 9549) / rpm
Tuo aikaisempi kaavani löytyi jostain googlen kautta.. Ehkä uskon wikiä.
Tume34
Eläkeläinen
- Pyörä:
- TDR 125
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 3.10.2004 18:34
Kokeile toimiiko tuo kaava; Otat jonkun valmiin dynokäyrän jonka tiedät jotensakin luotettavaksi, ja samalta kierrosluvulta lasket väännöstä tehon ja tehosta väännön.
Dank memes melt steel beams.
Sarvi-Perkele
- Liittynyt:
- 12.12.2004 18:10
No ihan fysiikan lakien tasolla se on luontevinta laskea ensin vääntömomentti joka tarvitaan siihen että rulla kiihtyy tietyn verran tietyllä hetkellä. Tästä saadaan sitten teho momentin ja kiekkojen tulona.
Eli sikäli, jos sulla se teho on tiedossa, niin se vääntökin pitäs automaattisesti olla.
Ilmeisesti et oo vielä rullaa pyöritelly? Tuossa saa nimttäin vielä pelailla jonkin verran suodatusten yms kans ennen kuin nuo käppyrät alkaa näyttää käppyröiltä eikä joltain piikkiviidakoilta.
Toivottaa nimimerkki "Kokemusta on".
jkoljo kirjoitti:Jeps, siis saan moottorilta kierrosluvun ja rullalta kierrosluvun mikropiirille. Olen tehnyt jo olion (tavallaan toinen ohjelma mikropiirin koodin vierellä) joka laskee rullan kierrosluvusta delta-arvoja ja laskee inertian avulla hetkellisen tehon, jokaisen rullan pyörähdyksen jälkeen. Nyt sitten pitäisi koneen kierrosluvusta ja tehosta saada vääntö.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
[TEIKKU]
- Liittynyt:
- 28.1.2009 8:55
Voisko olla mahdollista että kun laitoin erilaisen kampiakselin joka oli isompi massaltaan ja ilmeisesti pienensi kampikammion tilavuutta. Voisiko parempi piikki johtua siitä.
Veli-Vihannes
- Pyörä:
- Salainen projekti X
- Paikkakunta:
- Kouvola :(
- Liittynyt:
- 24.4.2007 15:30
[TEIKKU] kirjoitti:Voisko olla mahdollista että kun laitoin erilaisen kampiakselin joka oli isompi massaltaan ja ilmeisesti pienensi kampikammion tilavuutta. Voisiko parempi piikki johtua siitä.
Sinänsä tämä viesti ei tänne kuulu, koska moni ei taida vaihdella kampuraa tehot mielessä.
Pyörivän massan väheneminen vaikuttaa kyllä kierrosherkkyyteen ja uudet laakerit ja veivi voisi tuoda hukkuneita tehoja takaisin, mutta..
Jeejee
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
- Paikkakunta:
- Jossain siellä
- Liittynyt:
- 29.12.2008 16:18
Olisiko mahdollista muuttaa mopon dieselkäyttöiseksi? Tai pensa/diesel yhdistelmällä? Tulisi paljon vääntöä enemmän mitä pensakoneis o ?
Paljonkoha oli ne puristuspaineet pensa ja dieselmoottoriessa? (baareina)
Veli-Vihannes
- Pyörä:
- Salainen projekti X
- Paikkakunta:
- Kouvola :(
- Liittynyt:
- 24.4.2007 15:30
Tästähän oli melko kiivasta väittelyä täällä Mototissa noin vuosi sitten. Lopputulos taisi olla kysymys:
Kuka jaksaa ruveta sellaiseen työhön? Vaikka kone olisi 50cc, sitä ei kuitenkaan saisi katulailliseksi oikeastaan mitenkään, jolloin mieleen voisi juolahtaa irtonaisen pikku-dieselkoneen osto. Sellaiset koneet eivät vaan satu olemaan mitään 200cc kokoisia.
Jeejee
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista