Keskustelua rattaista ja ketjuista

Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Sako600 » 29.7.2012 13:01

Ketjujen pitäisi olla ihan hyvät. Mutta onhan siinäkin toki mahollisuus.
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 29.7.2012 19:39

Onko tuo totta, että tuo 10 eturissa kuluttais nopeampaa ketjuja?
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut joltsu » 29.7.2012 21:54

Periaatteessa, mutta ero on niin pieni, että et tule huomaamaan sitä (luultavimmin).
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Shape » 29.7.2012 23:24

On totta, sillä ketjuvälityksessä pienimmän hammaspyörän hammasluvun z tulee olla pariton. Jos hammasluku on erityisen pieni (z < 25), tulee hammasluvun olla myös jaoton. 11 on pariton ja jaoton luku, mutta taas kymppi on parillinen ja jaollinen luku, jolloin ketjulenkit joutuvat jaksolliseen ryntöön samojen hampaiden kanssa ja kuluminen on tällöin epätasaisempaa. Enemmän tämä kuitenkin kuluttaa hammasratasta, kuin ketjua. Lisäksi pienemmässä hammasrattaassa akselilta tuleva sama voima jakaantuu harvemmille pisteille, joten paikalliset kuormitukset ovat suurempia.

Suositeltavia etuhammasrattaan kokoja ovat 11, 13, 17, 19, 21 jne. Jos halutaan välityksiä kasvattaa tai pienentää, niin suositeltavista olisi muuttaa takahammasrattaan kokoa, jolloin ketjun ja rattaiden käyttöikä ei lyhentyisi.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.7.2012 23:34

Mihin tuokin perustuu? Mistä se ketju tietää onko eturatas pariton vai parillinen? Ja eikö ketjun oma lenkkimäärä vaikuta?

edit vai onko se siksi kun ketjussa ei vissiin voi olla paritonta määrää lenkkejä
Viimeksi muokannut Palezu päivämäärä 29.7.2012 23:39, muokattu yhteensä 1 kerran
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut kossusukka » 29.7.2012 23:36

Se on sitä insinöörien nippelitietouden soveltamista teoriaan. :) Fuck the käytäntö.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.7.2012 23:40

Eli tarkoittaako tuo, että käytännössä koko jutulla ei ole mitään merkitystä vaikka tuo juttu olisikin totta :D ?
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Shape » 29.7.2012 23:41

Koska mopon ketjussa on aina parillinen määrä lenkkejä, joten jos hammarataskin on parillinen, niin tiettyyn hampaiden väliseen koloon osuu aina tietyt ketjun tapit.

Muutamia ketjuvälityksiä olen suunnitellut ja laskenut pikkasen tehokkaimmille koneille.

kossusukka kirjoitti:Se on sitä insinöörien nippelitietouden soveltamista teoriaan. :) Fuck the käytäntö.
Voi voi, kun käytäntö pitää jotenkin perustella, sitä varten on teoria. ;)
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut kossusukka » 30.7.2012 1:28

Sitten kun tullaan takaisin maan päälle ja mietitään miten paskoista materiaaleista ne mopojen tarvikerattaat ja ketjut on, harva panostaa niihin yhtään enempää rahaa kuin on pakko... Mennään laadukkailla KMC:n ketjuilla ja JT Sprocketista koskaan kuultukkaan.

Jos vielä mietitään että mopokuskit putsaavat ja rasvaavat niitä ketjujaan noin keskimäärin ei-ikinä ja ketjunlaahaimet+ketjurulla vetelee useimmiten viimeisiään, niin voidaan miettiä onko sillä parillisella/parittomalla rattaalla sielä edessä yhtään mitään väliä. Yhtälailla ratasta vaihdettaessa pitäisi vaihtaa molemmat rattaat ja ketjut samalla, ellei halua niiden kuluvan ihan vituiksi, mutta eipä tämäkään sääntö halpojen pyörien (mopojen/kevareiden) kohdalla toteudu ikinä.

Tottakai jos kuski on valmis panostamaan niihin rahaa ja haluaa maksimoida kestoiät, siinäkohtaa voi hyvinkin tuokin tieto auttaa pidentämään sitä kestoikää ns. viimesilauksena. Kuinka paljon se kestoikää pidentää? Siihen vastaa Shape.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Shape » 30.7.2012 9:08

kossusukka kirjoitti:Jos vielä mietitään että mopokuskit putsaavat ja rasvaavat niitä ketjujaan noin keskimäärin ei-ikinä ja ketjunlaahaimet+ketjurulla vetelee useimmiten viimeisiään, niin voidaan miettiä onko sillä parillisella/parittomalla rattaalla sielä edessä yhtään mitään väliä.
Vaikutus vain korotustuu, kun kuluminen on nopeampaa puutteellisen voitelun takia.
kossusukka kirjoitti:Tottakai jos kuski on valmis panostamaan niihin rahaa ja haluaa maksimoida kestoiät, siinäkohtaa voi hyvinkin tuokin tieto auttaa pidentämään sitä kestoikää ns. viimesilauksena. Kuinka paljon se kestoikää pidentää? Siihen vastaa Shape.
Laskennallinen tehonsiirtokyky putoaa heti noin 10%, jos halutaan säilyttää sama kestoikä. Eli siitäpä voipi melko nopeasti päätellä kestoiäin muutokset, jos käytettävä teho on sama.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
TuplaBonus
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
16.10.2010 13:33
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut TuplaBonus » 30.7.2012 23:34

Voiks vetoakseli jotenki vahingoittuu jos ajaa liian kireillä ketjuilla?
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 31.7.2012 1:35

tuskin, mutta laakerit menee aika äkkiä
¿
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Sako600 » 31.7.2012 20:29

Noniin en ite ole keksinyt mitkä olisi hyvät välit gilera rcr 2009 josta on otetaan kaasarinreikälevy pois, isompi suutin 70-80 ja holkkia viilattu. Holkkia voi viilata aina lisää mutta mopoon pitää saada vääntöä ja kiihtyvyyttä eikä nopeus saisi ylittää 55. ku ei sakot oikeen kiinosta :|

Olisko väleinä 11/60? 11/70 taitaa olla liian lyhyet? Entä miten jos on eessä 12 tai 13 ja takana 60/70 onko silloin enää kiihtyvyyttä?
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut joltsu » 31.7.2012 20:55

Jotkut 11-60 välit on aika sopivat jotain 55 kulkevalle, alkaa huutamaan alamäessä, mutta jaksaa mennä ylämäessäkin. Itse olen kokeillut 10-58 ja 11-58 väleilla ja ensimmäiset olivat kaikin puolin paremmat, mutta alamäkeen ei kehtaa ajaa kauaa kaasu pohjassa kun jossain 60 vauhdissa huuto on jo melkoista. Jälkimmäisillä ei huuda pahastikkaan 60, mutta kiihtyvyys on selvästi huonompi ja ylämäkeen meno on tuskaa (nämä ovat siis omia kokemuksia, ei tarvi alkaa inttämään niistä). Osta vaikka 60 piikkinen takaratas ja 10,11 ja 12 piikkiset eturattaat, niin voit säätää sopivat välit.
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

ViestiKirjoittanut Rajis- » 31.7.2012 22:31

Gileraan ei saa 10p eturissaa. Mutta 11-60 tai 11-62 lienee passelit.
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista