Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Hakalanpoika
Pyörä:
Rieju Mrt '10
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
10.11.2013 13:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Hakalanpoika » 14.9.2014 19:17

Se on tulossa raket 85cc karting auton koneesee ja siinä on ollut aika laaja vääntö alue et johtuu varmaan siitä tuo maltilline pakoaukon aste
"kyl sitä ny aina vähä voi parantaa"
https://www.youtube.com/user/MTdriving
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.9.2014 12:20

rossipoika kirjoitti:Jos tuommosta puolikkaan putkea alkaa paloista tekemään, niin yksi ihmiselämä voi alkaa tuntumaan varsin lyhyeltä... Riittäskö 50 palaa? Saati kaasupullo taikka kieppi lankaa?


Tähän liittyen tulikin spotattua aika mielenkiintoinen kuva netistä:

Kuva

8)

Jo tuossa kuvassa näkyvässä osassa on reilusti yli 25 palaa. :lol:
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 21.9.2014 13:03

On tuohon saattanut muutama työtunti upota.. :lol:
Mut onhan se todella nätti!

E: Tein ihan mielenkiinnosta pari pakoputki suunnitelmaa 47,6x46mm EBS050 moottorille..

1.
CC: 82
Huipputehon kierrosluku: 13 000rpm (tehoalue 9 000-14 500rpm)
Pakoaukon ajoitus: 196°
Tavoiteltu teho: 21hp

Bmep: 10,36 bar
Pakokaasujen lämpötila: 610°C
Putken pituus: 698,1mm


2.

CC: 82
Huipputehon kierrosluku: 13 700rpm (tehoalue 9 500-14 700rpm)
Pakoaukon ajoitus: 196°
Tavoiteltu teho: 24hp

Bmep: 11,24 bar
Pakokaasujen lämpötila: 648,22°C
Putken pituus: 675,1mm
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 23.9.2014 20:58

Waltter-Racing kirjoitti:Jos ei tigillä osaa täyttää rakoja niin ei osaa kyllä hitsata muutenkaan. Miten olis 4mm railoon putken päittäisliitos?




Terv. Putkihitsaaja

Jos ei osaa levityskuvista leikata oikeanmallisia kappaleita ilman tolkuttomia rakoja, ei osaa leikata peltiä muutenkaan? Todellisuudessa hitsaus on aika suunniteltua ja sovitteet on oltava hyvät parhaasee lopputuloksee... Rahkeet pitää riittää hiomaan palaset täydelliseen muotoon. Viimeks kaverin kanssa rakennettii yks putki, mitään ongelmaa ei tullut kun tietokoneella piirrotettiin palat, tulostettiin levitykset ja leikattiin ja hiottiin muotoonsa, kyllä vaa nätisti istu n. 1mm ilmaraolla millin pelti. Huolellisesti alotettu on puoliks tehty.

terv. levyseppähitsari keväällä.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
MiQuZiX
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 Honda CB125
Liittynyt:
15.11.2014 15:05
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut MiQuZiX » 15.11.2014 15:15

Hei!
Olisko kellään valmiita mittoja 2-t teharin tekemiseen 50cc pytylle? Tulisi siis Rieju MäRäXiin. Hakusessa olis noin 8,5-12k(Ei nyt tällä hetkellä ainakaan kierrä enempää) tehoalue. Ja haluaisin alakauttaisen. En ole tuota Blairexhaustia käyttänyt enkä oiken luota omiin tuloksiini.

Putken ajattelin tehdä koulussa kun vielä puolisen vuotta aikaa tehdä jotain omaa työtä.
Kiitoksia vastauksista etukäteen!
Tarkkaa hommaa niin kuin puuhevosen persreiän poraus

Projekti: viewtopic.php?f=93&t=87641
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 15.11.2014 18:42

Eipä noita putkien mittoja juuri kukaan tahdo jakaa kopioitavaksi..

Mut tuossa Kawasaki KX65:sen putken mitat (kiitä rossipoikaa niiden jakamisesta):
Mulla on mitat otettuna kolmesta crossiputkesta. Mitat ovat halkaisijoita 50mm välein.
Kawasaki kx 65 HGS: 30, 30, 30, 33, 36, 39, 43, 49, 59, 70, 81, 92, 93, 84, 71, 46, 21, 19
Kyseisessä pelissä ei ole pakoaukonsäädintä toisin kuin isommissa vehkeissä.


Tuosta voipi lähteä muokkailemaan omasta mielestä sopivaa. ;)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.11.2014 2:49

Oiskohan kellään halua mittailla noita putkia Rossipojan tyyliin, voisi vaikka wikin puolelle lisäillä? Multa löytyy ainakin muutama putki mistä voisin mitat ottaa.

Tässäpä yksi 8000 - 12500+ (kaasari liian pieni, otti vastaan yläkiekoilla) putki, suunniteltu 189 - 191° pakoaukolle. On käytetty Rossipojan KX-mittoja, Blairia, Tiittasta ym. oman maun mukaan. Ihan toimiva sekoitus 50cc pytylle jossa tosiaan pako ~190°. Ei kannata edes kokeilla millään Minarellin vakiopakoaukolla, aivan hengetön putki.

Kuva

Ylemmät mitat siis pituuksia ja alemmat halkaisijoita.




Ja sitten kommentteja tästä? 72cc, 198° pako ja tehot sinne 13000-14000rpm+.

Kuva

Omasta mielestäni parikymmentä milliä liian lyhyt, mutta ei oikein hajua mistä tuota lähtisi pidentämään. Taas ihan mutuilupohjalta tehty, ei Blairia tai muuta vastaavaa. :roll: Tuon pituus siis n. 630mm, Blair antaa suunnilleen 690mm putkea kyseiselle setupille..

E: Kuva ei siis pidä paikkaansa, mitat eivät siis suhteessa kuvaan, kunhan nyt on joku malli. Vastakartio lähtee kyllä myös melko jyrkästi, voisi kevyesti loiventaa tuota kulmaa kasvattamalla tuota 90->81 -välin pituutta.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.11.2014 12:42

Itellä on toi Metrakit Pro Race.. mut siinä on vähä lommoja, ni mitat ei välttämättä ole niin tarkkoja. :|

Voin koittaa joku päivä ottaa siitä mittoja, jos ketään kiinnostaa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.11.2014 13:02

Ota ihmeessä, saapahan jotain edes suuntaa antavaa. :)
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 16.11.2014 13:43

Ledinauha kirjoitti:Ja sitten kommentteja tästä? 72cc, 198° pako ja tehot sinne 13000-14000rpm+.
Paloittelultaan muistuttaa aika pitkälle samalta kuin yhdessä hyvin toimivaksi todetussa tapauksessa...
Kuinkas heikon bmepin pohjalle noita oikeen suunnitellaan, kun mun mielestä pituus sais olla ennemminki jotain seiskalla alkavaa? Kyllähän se noin lyhyellä kiertää vähintään halutun määrän, mutta tehoja se ei anna, ellei sitten pytty+kaverit pääse hengittämään ~16krpm, mitä 630mm haluais.
28mm lähtö kuulostaa pieneltä.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.11.2014 13:59

Pakokanava alunperin 24mm, kairattu nyt kokoon 28mm ja vielä olisi pari milliä varaa. Alunperin ajattelinkin laittaa 30 - 32mm mutta voi olla jo hiukan liikaa kyseiselle pytylle (puhkeaa vesitilaan). Yksi tapa olisi tehdä jo pakokanavasta pienen tötterön muotoinen mutta epäilen sen taas häiritsevän suorituskykyä jollain lailla kun putki yrittää tunkea seosta takaisin päin mutta "ylimääräinen" suppilo edessä vastustaa virtausta.

Ja pituus siis tosiaan ihan hatusta heitetty, lähinnä ettei jäisi sen takia kierroksia rajoittamaan. Joku ~700mm+ putki olisi varmaankin paras tehojen kannalta, kuten itsekin sanoit. Ajattelin jokaista osiota pidentää vaikkapa sen 10mm niin saisi pituutta kasvatettua muodon kauheasti kärsimättä. Pituudeksi tulisi tällöin 700 - 710mm.

Koitan ehkäpä koodailla jonkun nettipohjaisen putken piirtosoftan/sivun millä pystyy tuota muotoa tarkistelemaan paremmin...
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.11.2014 0:11

Kuva

Onko kokemuksia kyseisestä rakenteesta?

Ideana kai seuraavaa: tietyssä pisteessä kaasut eivät enää "ehdi" reikien läpi ja kartion koko "muuttuu" dynaamisesti. Pidentää moottorin venyvyyttä ylikierroksille ja muutenkin laajempi kierroskaista, mutta vähentää huipputehoa lättäämällä piikin dynokäyrissä.

Itse olen hieman skeptinen kyseistä toteutusta kohtaan.

Kuva

Kyseessä siis Yasuni R. Pyttynä joku S6 70cc jolle tuo Pro Replica näyttää sopivan parhaiten, joten sen suodattaisin suoraan pois vertailusta. Tecnigas Triops ja Trek kai lähinnä vastaavia putkia kuin tuo Yasuni R, ainakin tuon testin mukaan tuo reikähärpäke jopa toimisi.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 25.11.2014 0:34

En tuohon reikäkartioputkeen osaa sanoa muuta kuin että ei ainakaan maata mullistavalta keksinnöltä vaikuta, mutta tuosta ylempänä olevasta putken pituuden miettimisestä tuli mieleen eräs asia mitä olen miettinyt: vaikuttaako putken pituus välttämättä lineaarisesti tehopiikin kierroksiin, koska tietyillä kierroksilla pytty toimii tehokkaammin jolloin pakolämmöt nousevat? Toisin sanoen, jos käytetään samaa moottoria ja muutetaan vain putken pituutta, niin sanotaan 800->750mm putken pituuden muutoksen nostavan tehoaluetta 500rpm, mutta kun pytyn tehokkain toiminta-alue lähestyy, niin 750->700mm putken lyhennys nostaakin kierroksia ja tehoja "eksponentiaalisesti" enemmän kun bmep ja pakolämmöt nousee kun pytty alkaa kunnolla soimaan.

Tällä haen sitä että putkea suunnitellessa pienilläkin pituuseroilla(luokkaa 10mm) saattaisi olla tehoihin suuri vaikutus kun aletaan olla pituuden kanssa hehtaarilla.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.11.2014 0:40

Mun mielestä menis juuri noin, eli kun putki ja pytty mätsää 100% yhteen lisääntyy teho huomattavasti, vaikkakin siitä olisi lähtenyt vain sen 20mm pituudesta pois. Tätä poistoa edeltävät 20mm taas eivät välttämättä vaikutta läheskään yhtä voimakkaasti. Näin taas nopeasti pääteltynä, ilman mitään laskutoimituksia. Toisaalta teoriaa tukee myös Thielin/Overmarsin lukuisat putkikokeilut parin millin eroilla, joista kuitenkin ilmeisesti vasta "tubo 102" oli paras pyörän käyttötarkoituksen / tehojen kannalta? Myös #54 ja #21 taisivat olla melko onnistuneita.


E: Korjaus, putket olivat Witteveenin käsialaa ja Thiel joutuikin aina muokkaamaan sylinteriä toimimaan putken mukaan. :lol:
jonik1
Pyörä:
CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
Paikkakunta:
Ähtäri/Seinäjoki
Liittynyt:
4.4.2006 15:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jonik1 » 25.11.2014 15:51

Tollanen reikäkartio on kaikissa Yasunin putkissa.
Kuva
TJ 0 Ilmoitukset Kuvagalleria Blogi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista