Minarelli AM6

Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 8.5.2013 16:17

Ei tälläisessa normali kaasarissa, jossa muovikoho niin ei mitenkää. Jos on sellainen kaasari, jossa on metalliläpyskä niin sitä taittamalla voi muuttaa bensanpintaa.
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
Rikzaah
Pyörä:
Generic Trigger 50 SM (EX), Husqvarna WRE 125
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
24.6.2011 1:12
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Rikzaah » 8.5.2013 16:28

Aijaa :D Tarkoittaako tämä sitä, että teoriassa jos kaikki on ollut kunnossa, niin se ei ole voinut muuttuakkaan. Ja onko yhtään mitään muuta tapaa nostaa sitä?
........
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 8.5.2013 17:16

No eipä ne ittestään mitenkään sitä muuta, ainahan sen voi kattoa onko se koho paskana tai vastaavaa. Ei ole oikein tapaa, millä nostaa sitä. Mikä on muuten ongelma, kun pitää bensanpintaa säätää?
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
ViTSi
Pyörä:
HM derabage rr 50 (EX) , KTM exc 125, Montesa cota 123, rex 50 skootteri, Kawasaki kx250f
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
26.10.2010 20:15
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut ViTSi » 8.5.2013 18:32

Tarvisi vähän neuvoja.

Lupasin kaveria auttamaan moponsa korjauksessa. Ongelmana on etten itsekkään ole oikeen varma mistä johtuu. Eli jäähdytys neste on aivan maidon valkoista ja kuohuvaa ja oli koulupäivän aikana himan lirutellut sitä maahan. Hänen isänsä oli sanonut että kansi on rikki, eli tiivisteet hajalla sieltä. Oma pää nyt ei vaan käsittänyt miksi jäähdytys neste valkoiseksi muuttuu :D.
Jäänhdytys nesteen merkkivalo syttyy myös palamaan kun on ajanut hetken.

Eli onko todella ongelma kannen tiiviste vai jokin muu? Vai selviääkö tässä vain sen jäähdytys nesteen vaihtamalla....
Käy katsomassa galleria! Kommento sekä arvioi!
Rikzaah
Pyörä:
Generic Trigger 50 SM (EX), Husqvarna WRE 125
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
24.6.2011 1:12
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Rikzaah » 8.5.2013 21:22

Ongelmana kehno käynnistettävyys, eli käyntiin lähtee mutta n. 7 polkasulla. Tämä siis kun on seisonut pari viikkoa tallissa. Lämpimänä käyntiin lähtee aivan "buenosti".. :lol:
........
Santtu25
Liittynyt:
19.9.2012 23:25
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Santtu25 » 9.5.2013 11:55

Minkä kokoseks kannattais hoonata pytty? Leikkas kiinni ja nyt en tiedä pitäiskö vähän suurentaa tilavuutta.. 50-80CC ideoita? Minkä kokonen mäntä käy esim. 60cc pyttyyn? Mikä olis optimaalinen koko jos en halua kauheesti huippunopeutta vaan kiihtyvyyttä ja vääntöä? 12/54 välit taitaa olla tällä hetkellä, 16 mm lortto. 2T kone siis.
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 9.5.2013 12:25

arsori kirjoitti:Joo vakiopytyn porautus isommaks tehojen toivossa on melko turhaa. Itse kuutiomäärä antaa ehkä pienen tehonlisäyksen juu, mutta se on niin häviävän pieni ettei kannata maksaa rahaa ja aikaa
Jos esimerkiksi semmosia huhuja olet kuullut että "70cc:llä liikahtaa paljon paremmin ku vakiopytyllä" niin se ei johdu pelkästään siitä isommasta kuutiotilavuudesta, vaan myös kaikki porttaukset on tehty fyysisesti isommiksi, ja suunnattu paremmin virtaaviksi. Myöskin pinnoite ja itse mäntä vaikuttavat tehoihin.

Eli vakiopytyn porauttaminen viimeiseen mahdolliseen ylikokoon, tai porauttaminen jonkin toisen moottorin männän mukaan ei ole järkevää, ellei dremel pysy kädessä ja osaa kutitella niitä lisäheppoja viilaamalla. Näin olen asian ainakin itse ymmärtänyt.

Mieluummin sitten vaikka teharia tai vähän ajettua 70cc airsalia metsästämään.


Lainasin tossa itseäni, eli vakiopytyn porauttaminen tehojen toivossa on turhaa. Porauta johonkin ylikokoon ja hanki siihen sopiva mäntä, esim. +0.7mm, tai osta suoraan uusi isompi pytty.
Ja vääntöä ja kiihtyvyyttä saa välityksiä lyhentämällä. Tietenkin vain tiettyyn pisteeseen asti. Liian lyhyillä välityksillä joutuu kelaamaan koko pakan läpi liian nopeasti ja kulutus kasvaa järkyttävästi. Koita vaikkapa 11p eturatasta.

Ja Rikzaah, tuo on aivan normaalia, että parin viikon säilytyksen jälkeen ei lähde ekasta polkaisusta käyntii.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Santtu25
Liittynyt:
19.9.2012 23:25
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Santtu25 » 9.5.2013 12:33

No siis kun leikkasi kone kiinni ja tekisin porautuksen liikkeessä. Eikö siitä 50 cc -> 70 cc ole sitten kauheasti hyötyä? Hinta pysyy samana ja tottakai uusi mäntäkin tuo tehoa lisää..
varpaat_suussa
Liittynyt:
2.6.2012 12:21
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 9.5.2013 12:47

Eihän am6:ssa ole mäntiä kuin 41,5mm asti? Ja soliferian laskurin mukaan kuutiotilavuus olisi tällöin vaan 52,75.
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 9.5.2013 12:51

Ei sen vertaa, että kannattaisi vaivautua. Lisäksi mäntien hankkiminen tuohon kokoon on täyttä tuskaa, koska esimerkiksi 70cc airsalin männät eivat kelpaa vakiopytylle ainakaan tietääkseni
Unohda koko juttu suosiolla. Jos on pakko tehoa saada niin osta suosiolla uusi sylinteri.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Shape » 9.5.2013 12:56

Vakiosylinteriin sopivaa mäntää saa yleisesti aina noin 2 mm ylikokoon asti. Jos siihen asti poraat, niin kuutiotilavuus kasvaa noin 5 cc. Jos isommaksi haluat porata, voi männän etsiminen tuottaa ongelmia. Seuraavaat koot alkavat noin 47 millistä, eli 7 milliä alkuperäistä suuremmasta. Nämä ovat tosin virityssylintereihin tarkoitettuja mäntiä, joiden korkeus ja männänlaen muoto voi vaihdella. Lisäksi vakiokansi ei todennäköisesti käy enään, kun sylinterin leveyttä on kasvatettu.

Myöskin hyvin usein koneistamot perivät enemmän, jos porataan seuraavasta ylikoosta suurempaan kokoon. Esimerkiksi Mopo-Sport veloittaa 15 euroa extraa jokaisesta ylimääräisestä 0,5 millistä, joten 60 kuutioiseksi poraaminen tulisi maksamaan noin 145 euroa.

Santtu25 kirjoitti:Eikö siitä 50 cc -> 70 cc ole sitten kauheasti hyötyä?.
Ei loppupeleissä. Teoriassa kuutiotilavuuden kasvattaminen nostaisi teholukemaa 40%, huomaa teoriassa. Sitten kun pakoputki, sytkä, yms pysyy vakiona, voidaan puhua ehkä 15-25% tehonlisäyksestä, mikä tarkoittaisi 4 hepan koneesta 4,6 - 5 hp suorityskykyä. Aika mitätön tehonlisäys.

Jos ostat samantien jonkun 70 cc viripytyn, saat helposti yli 100% enemmän tehoa. Lyhyesti, älä poraa seuraavaa ylikokoa isommaksi, ei kata vaivaa.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
tube2
Pyörä:
Derbi DRD pro -07
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
13.2.2011 18:10
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut tube2 » 9.5.2013 13:56

ViTSi kirjoitti:Tarvisi vähän neuvoja.

Lupasin kaveria auttamaan moponsa korjauksessa. Ongelmana on etten itsekkään ole oikeen varma mistä johtuu. Eli jäähdytys neste on aivan maidon valkoista ja kuohuvaa ja oli koulupäivän aikana himan lirutellut sitä maahan. Hänen isänsä oli sanonut että kansi on rikki, eli tiivisteet hajalla sieltä. Oma pää nyt ei vaan käsittänyt miksi jäähdytys neste valkoiseksi muuttuu :D.
Jäänhdytys nesteen merkkivalo syttyy myös palamaan kun on ajanut hetken.

Eli onko todella ongelma kannen tiiviste vai jokin muu? Vai selviääkö tässä vain sen jäähdytys nesteen vaihtamalla....


sieltä on vesipumpun stefa mennyt ja puskee vaihteisto öljyt nesteisiin !
Rikzaah
Pyörä:
Generic Trigger 50 SM (EX), Husqvarna WRE 125
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
24.6.2011 1:12
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Rikzaah » 9.5.2013 14:19

No en minä 1 polkasulla sitä oletakkaan saamaan käyntiin, mutta kun lähemmäs 10 menee, niin se saa vähän miettimään. Bensatkin melko uusia...
........
Santtu25
Liittynyt:
19.9.2012 23:25
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Santtu25 » 9.5.2013 14:59

Kiitos hyvästä kommentista Shape. Eli siis porautan vain mahd. naarmut pois ja vaihdatan männän ja homman pitäisi olla siinä? Jos sylinteri on naarmuinen kiinnileikkaamisen takia, niin voin porauttaa ja hoonata sen eikä minun tarvitse siis ostaa uutta sylinteriä?
pate131
Liittynyt:
25.8.2012 21:59
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut pate131 » 9.5.2013 19:27

Mitkä olis lyhkäsimmät välit jotka kannattaa laittaa jotta ei rasittas konetta?Rasittaako esim. 10/57 tai 11/65?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista