Vakiosylinteriin sopivaa mäntää saa yleisesti aina noin 2 mm ylikokoon asti. Jos siihen asti poraat, niin kuutiotilavuus kasvaa noin 5 cc. Jos isommaksi haluat porata, voi männän etsiminen tuottaa ongelmia. Seuraavaat koot alkavat noin 47 millistä, eli 7 milliä alkuperäistä suuremmasta. Nämä ovat tosin virityssylintereihin tarkoitettuja mäntiä, joiden korkeus ja männänlaen muoto voi vaihdella. Lisäksi vakiokansi ei todennäköisesti käy enään, kun sylinterin leveyttä on kasvatettu.
Myöskin hyvin usein koneistamot perivät enemmän, jos porataan seuraavasta ylikoosta suurempaan kokoon. Esimerkiksi Mopo-Sport veloittaa 15 euroa extraa jokaisesta ylimääräisestä 0,5 millistä, joten 60 kuutioiseksi poraaminen tulisi maksamaan noin 145 euroa.
Santtu25 kirjoitti:Eikö siitä 50 cc -> 70 cc ole sitten kauheasti hyötyä?.
Ei loppupeleissä. Teoriassa kuutiotilavuuden kasvattaminen nostaisi teholukemaa 40%, huomaa teoriassa. Sitten kun pakoputki, sytkä, yms pysyy vakiona, voidaan puhua ehkä 15-25% tehonlisäyksestä, mikä tarkoittaisi 4 hepan koneesta 4,6 - 5 hp suorityskykyä. Aika mitätön tehonlisäys.
Jos ostat samantien jonkun 70 cc viripytyn, saat helposti yli 100% enemmän tehoa. Lyhyesti, älä poraa seuraavaa ylikokoa isommaksi, ei kata vaivaa.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!