Minarelli AM6

ylihessu
Pyörä:
70cc Yamaha dt -08, Derbi x-treme 09, Yamha bw's -98
Liittynyt:
14.9.2014 11:00
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut ylihessu » 23.1.2016 15:09

-Zone- kirjoitti:Imuvuoto, imuvuoto ja vielä kerran imuvuoto. Leijuminen on nimenomaan merkki ajoittaisesta laihalle menemisestä.

Imukaula on ainakin täysin kunnossa, aikasemmin lähti käyntii ku laitto bensaa tulpareiästä mutta enää ei anna kipinää ollenkaa
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2016 16:20

ylihessu kirjoitti:Imukaula on ainakin täysin kunnossa

Imukaula on vasta yksi mahdollinen vuotopaikka. Vuoto voi olla esim lohkojen välissä, kampiakselin stefassa, alipaineletkussa (siis jos ko. mallissa on)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
ugogodhc
Liittynyt:
24.11.2015 22:15
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut ugogodhc » 5.3.2016 13:57

Millä kierteellä am6 ducatin vauhtipyörä on?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.3.2016 14:31

Ei ne sähköt siihen mitään meinaa, vaan ainoastaan kampiakseli. https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8463
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
joulupukki9
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
20.5.2014 21:48
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut joulupukki9 » 12.3.2016 15:21

Vinkkejä! Mistä voisi johtua että vanhanmallin räxän kytkin ei palauta? Öljyt on koneessa ja vaijeri vedetty tiukalle yms.. Ostin alakerran kaverilta ja laitoin kiinni jolloin vielä palautti mutta pari viikkoa sitte ilmeni mainittu vika.. :roll:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.3.2016 15:48

Siis kytkin ei irrota, vai se luistaa ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
joulupukki9
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
20.5.2014 21:48
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut joulupukki9 » 12.3.2016 16:36

Koittaa työntää vaihe päällä niin kytkin on pois pelistä, eli ei irrota?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.3.2016 17:18

Tuohon on monta mahdollista syytä, mutta pistetään nyt pari. Valitettavan usein syynä on urille kulunut kytkinkori, jolloin kytkinlevyt ei liiku kunnolla akselin suuntaisesti. Joskus jos vaihteisto on pitkään seisonut ja eteenkin ilman öljyjä, voi kytkinlevyt tarttua välilevyihin jolloin kytkin ei siksi irrota.

Ne kyllä yleensä irtoaa jos koneen lyö käymään ja koittaa ajaa kytkin pohjassa. Kytkinkruunun kuluminen onkin jo pahempi juttu. Jos kuluma on vähäistä sitä voi koittaa korjata viilaamallla, mutta esim tätä kytkinkoria ei pelasta enää mikään sillä kytkinlevyt on hakkautuneet koriin jo pitkään. http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resize ... 1330434724

Osa on usein kallis uusia. Kumin poltto, keulinta ja muutoinkin rääkkääminen kuluttaa kytkinkoria. Jos koneesta löytyy pahoin kulunut kytkinkori, on laite lähes aina saanut kovaa rääkkiä, eli se on yksi varmimpia merkkejä rääkkäämisestä. Rääkkäämällä ei laitteet parane. Sitä harvoin mopopojat muistaa/ymmärtää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Joonas L
Liittynyt:
10.12.2015 21:00
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Joonas L » 18.3.2016 17:01

Juu eli tätä on varmaa kysytty liian monta kertaa mutta kysyn nyt kuitenki. Eli mitenkäs se tuorevoitelu poistetaan? Jos vaan irrotan vaijerin ja letkut öljypumpusta ja tukin reiät ja jätän itse pumpun paikoilleen niin onko homma sillä selvä? :nolo:
sanjuro2
Liittynyt:
18.8.2012 13:56
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut sanjuro2 » 20.3.2016 21:04

Tietäiskö kukaan mistä alkaa etsimään vikaa kun mopo ei lähde käyntiin sähköstartilla, mutta työntämällä kyllä. Ennen lähti hyvin käyntiin sähköstartillakin. Kokeiltu myös uutta sähköstarttia, josta ei ollut apua. Pyörittää konetta hyvin. Voisiko vika olla kiinan kopio staattorissa, jonka vaihdoin kun vanha meni solmuun ruuvien irrottua? Koska jos muistan oiken niin vika alkoi ilmetä mahdollisesti sen jälkeen. Kuitenkin saattaa tosiaan joskus lähteä hyvällä tuurilla sähköstartillakin. Eli mistä vikaa etsimään?
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut notreal911 » 20.3.2016 23:04

Jossain tapauksissa on auttanut kun tulpan kärkiväliä on pienentänyt 1/2 mm
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 5.4.2016 16:19

Nyt on senlaatuunen ongelma notta apu olisi tarpeen.

Talvella laitoin riejun pitkästä aikaa käymään, annoin vähän aikaa lämmetä ja ajoin hetken. Koneesta kuului järjetön rääkäisy ja se alkoi pitämään rohinaa käydessä.

Noh, avasin koneen ja totesin kampuran laakerin olleen tiensä päässä. Uusin runkolaakerit+männän ja tiivisteet, kone nippuun ja käymään.

Ei hemmetti, vieläkin kuuluu rohinaa käydessä...

Mikä ihme moottorissa voi pitää tuollaista ikävänkuuloista rohinaa? Kaikki vaihteiston laakerit oli aivan mint-kunnossa ja muutenkin kaikki vaikutti olevan oikein. En tiedä, kuuluuko joka koneessa olla vaihteiston prikkoja joka välissä vai onko ne yksilökohtaisia shimmilevyjä, mutta tässä yksilössä ei kovin monta prikkaa vaihteistoon tullut, kun en purkanut vaihderattaita erilleen akseleista. Yksi jäi sitäpaitsi yli remontista :nolo:


Eli siis: mikä minarellissa rohisee, omat mopolla ajot on jo ajettu ja kone täytyis saada kuntoon myyntiä varten?
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut notreal911 » 5.4.2016 17:02

Ensimmäiseksi tulee mieleen että ennen remonttia rahisi petilaakeri jonka vaihdoit ja nyt vaihteiston ratas hankaa lohkoon puuttuvan prikan takia. Tämä tosin arvaus. :roll:
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 5.4.2016 18:26

notreal911 kirjoitti:Ensimmäiseksi tulee mieleen että ennen remonttia rahisi petilaakeri jonka vaihdoit ja nyt vaihteiston ratas hankaa lohkoon puuttuvan prikan takia. Tämä tosin arvaus. :roll:




No tämä nimenomainen arvaus hiipi myös omaan mieleen pari päivää sitten kun remontin jälkeen käynnistin moottorin... Täytyy ehdottomasti purkaa uudestaan, mutta jos löytyy vielä varmaa tietoa tai valistuneita arvauksia niin kehiin vaan, helpottuu vähän vianetsintäurakka.

Ja tosiaan jos joku tietää että onko kaikissa minarelleissa sama määrä prikkoja vaihteistossa, kertokaa ihmeessä. Erään toisen koneen kasasin jokunen kuukausi sitten ja siellä oli prikat muistaakseni jokaisen vaihteiston osan molemmissa päissä ja tuossa nyt kyseessä olevassa vehkeessä ei purkaessakaan ollut kuin hyvällä tuurilla puolet, nyt vielä yksi vähemmän.

Tätä ongelmakonetta ei ole aikaisemmin avattu kuin kerran, joka tehtiin huolella, eli prikkoja en ole aikaisemmin hukannut. Ja olen tosiaan 1. omistaja, eli kukaan muukaan ei ole päässyt tuhoja tekemään.
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut notreal911 » 5.4.2016 20:02

Kattelin tuosta purku / kasausohjeesta, eipä siinä sen mukaan juuri prikkoja vaihteistoakseleilla ole? Linkki alla
Itse yhden purkaneena ja kasanneena ottanut kuvan jossa prikat pöydällä "järjestyksessä" ja ei sen kuvankaan mukaan vaihteiston akselille irtoprikkoja näy.... Kuva alinna. Vaihderummun molemmin puolin ja vaihdepoljin akselilla näyttäis olevan prikat.
linkki: https://www.2stroke-tuning.com/moped-an ... -am6-motor

Kuva

Eli taitaa olla hieman tapauskohtainen juttu. :eek:
Tässä toinen kuva, mutta ei siitäkään prikkoja löydy.
Kuva

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista