jt-87 kirjoitti:Tulipas tässä semmonen mieleen, että minkälainen se kannattas olla rajoitinläppien muoto? Itellä on aquan läppärungossa rajoitinläpät "suorat", eli vain juuressa on mutkaa. Useinhan näkee että rajoittimet ovat tasaisesti kaartuvia, mutta onko se parempi kuin suora tai vaikka muuten suora, mutta kärjestä lisää avautuva? Paremmuudellahan tässä tarkoitetaan läppien parempaa käytöstä(parempaa kierroskestävyyttä) ja parempaa virtaavuutta...
Musta rajoitinläpän muoto tulisi aina olla tasaisesti kaartuva, jolloin kokonaistaipuma jakaantuu pidemmälle alalle, eikä yksittäisiä suuremman rasituksen alaisia kohtia pääse muodostumaan. Mikäli läppä joutuisi taipumaan ainoastaan ihan läpän juuresta, se musta kyllä katkeaa nopeammin verrattaessa ensimmäiseen vaihtoehtoon. Siis verrattaessa samaa läppämateriaalia.
Muodosta, että nimenomaan tasaisesti kaartuva rajoitin. Helpoimmin tuon saa naputeltua sopivan kaarevan tuen päällä, jolla nousu läpälle saadaan halutuksi. (lyhtypylväs yms.)
Toisaalta, onhan myynnissä läppärunkoja, joista rajoittimet puuttuu kokonaan, mutta mulla on aika vahva epäilys niiden kestosta ja veikkaan, että ne on ainoastaan maksimivirtausta silmällä pitäen rakennettuja ja tarkoitettu käyttöön jossa läpät vaihdetaan usein. Virtausvastuksissa tulee kylläkin helpommin takkiin tolla kaarevalla, mutta ei kait sitä kestävyyttäkään kannata kokonaan sivuttaa. Virtausvastuksia kun saattaa saada vähennettyä siitä läppärungosta muullakin tavoin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein