Tuota, tuota..
Laskin nyt ihan äkkiseltään, mihin suuntaan ensinnäkin ne huuhteluaukkojen aukioloajat menee.
Deck korkeus: 1mm , iskunpituus 39mm, kiertokanki 85mm
> 130* aukioloaikaa huuhteluilla
Sitten +4mm isku, eli 43mm, muuten samat mitat:
> n. 150*
Mäntä voi tulla enintään n. 1,5mm ytp yli, eli deck korkeus -1,5mm.
> n. 135*
Männän puristuskorkeutta muuttamalla ei saa aukioloaikoja alle 135*.
Jo 1,2mm männänrenkaat ovat turhan paksut jos meinaa ottaa kierroksia koneesta, niin en missään nimessä laittaisi mäntää jossa 1,5mm renkaat.
Lepattaa jo melkoisesti kun kone kiertää vaikka edes yli 13,000rpm
(männän nopeus vakio iskulla yli 16,8m/s, 43mm iskulla se on jo yli 18,6m/s).
Pakoaukon sivuille jäävät renkaiden tapit rajaa myös pakoaukon leveyttä, riippuen toki mihin kohtaan on asennettu.
Tai osuu päähuuhteluaukkojen kohdalle.
Mut sitä kannattaa miettiä ihan tosissaan, aikooko ihan pelkän rakentelun iloksi mennä vaikeimman kautta ja saada lopputuloksena vähemmän voimaa, ja mahdollisesti huomattavan paljon enemmän ongelmia ratkottavaksi, vai onko ennemmin ideana saada lisää voimaa kehittämällä moottoria myös teoriapohjalta
(jolloin myös ite oppii paljon 2-tahtisen sielunelämästä tässä tapauksessa).
Oikeastaan aina moottoria rakentaessa tulee vastaan ongelmia.
Mitä suurempia muutoksia tekee moottoriin, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee vastaan ongelmia ratkottavaksi että siitä saa luotettavan / kestävän > voi kaivella lisää voimaa irti koneesta.
Tuossakin tosiaan kadottaa aina lisää potentiaalia moottorista, kun poraa sylinteriä isommaksi, johtuen hyvin rajallisesta tiivistepinnasta (joka rajoittaa huuhtelukanavien muutoksia).
Käytännössä 70cc moottorista saa parhaimmillaan saman verran tehoa mitä 50cc moottorista, eli ei kovin hyvä.. 80cc menee jo sitäkin huonompaan suuntaan vakio iskulla.
Nykyään kun moottorikoneistus on sen verran hintavaa, niin sylinterin porauskaan ei ihan ilmaista ole (50-60€ hintaluokassa normaalisti).
Porauksen hintaan saa jo käytetyn airsal 70cc ilman mäntää, uusi mäntä (ensin mittaa sylinteriputken sisähalkaisijan mikrometrillä, ja sen mukaan tilaa männän) noin 40-70€ hintaluokassa riippuen minkälaisen haluaa.
48mm poraus + 43-45mm isku ja 90-94mm kiertokanki, niin sekin jo toimiva yhdistelmä.
Airsalissa on varaa max. 44-45mm iskulle ilman et huuhteluaukkojen aukioloajat karkaa käsistä.
Potentiaalia löytyy tällöin saada aika helposti yli 20hv.
Mut hintaa tulee toki reilusti enemmän mitä 50cc.. eli tässä tulee kans mietinnän aiheeksi, haluaako vain tehoa vai haluaako virittää halvalla
(= yleensä tarkoittaa sitä, miten paljon voi tehdä koneelle.. ei tule heti budjetti vastaan, jos tulee eka tai toinenkin laakeririkko jotka on hyvin yleisiä siinä vaiheessa kun koneesta alkaa irtoomaan reippaammin voimaa ja kierroksia).Ja joo.. sitäkin jotkut perustelevat turhan herkästi että isommalla kuutiotilavuudella mopo liikkuu pirteämmin eikä ole on/off tyyppinen. Eli joko vetää tai ei vedä.
Kyllä sen 50-55cc koneen saa tuottamaan liki samanlaisen tehokäppyrän mitä 70cc moottori ainakin 6,000-7,000rpm alkaen -- tekijästä kiinni.
Se tekee sen moottorin tekemisen paljon haastavammaksi kun lisää omiin tavoitteisiin sen moottorin toimivuuden alle tehoalueenkin.