rossipoika kirjoitti:Tässä nyt on viime aikoina alkanut askarruttamaan varsin perustavaa laatua oleva kysymys. Mikä voima mopoa liikuttaa? No moottoriltahan se voima tulee ja moottorista ilmoitetaan yleensä teho ja vääntömomentti, mutta mikä on se voima mikä tekee työtä? Eli siis kumpaa arvoa sitä oikeastaan niistä dynopapereista kannattaa tarkastella tehoa vai vääntömomenttia? No periaatteessahan ne ovat sama asia. Teho on laskettavissa vääntömomentista ja kierroksista. Mutta jos ajatellaan, että laite olisi saatava kulkemaan mahdollisimman kovaa, niin kumpi sitä liikuttaa, vääntö vai teho?
Ensimmäisenä pitää erottaa "vääntö" (ne legendaariset alaväännöt yms mopopoikajutut) ja vääntö (newtonmetrit tietyllä kierrosluvulla) toisistaan. Vaikka ne toisaalta on sama asia (jos kone vetää hyvin alhaalta se tuottaa alakierroksilla monta newtonmetriä vääntöä), ei alakierroksien toimivuutta ja vääntöä sovi silti pitää samana asiana.
Takapyörälle asti saatu vääntöhän sitä mopoa liikuttaa. Kyseinen vääntö laittaa takapyörän pyörimään ja mopon liikkeelle. Vääntöhän on oikeastaan se voima joka akselia kiertää. Virittämisessä onkin ideana saada lisättyä takapyörällä vaikuttavaa vääntöä.
Jotta asia ei ihan NÄIN yksinkertaiseksi menis, tulee mukaan kierrosnopeus. Nimittäin "mikä matkassa hävitään se voimassa voitetaan". Eli, jos toinen moottori tuottaa 100Nm @ 5000rpm ja välityssuhde on 8:1 sekä toinen moottori 50Nm @ 10000rpm ja välityssuhde on 16:1, vaikuttaa takapyörällä täsmälleen yhtä suuri vääntö samalla kierrosluvulla. Tämän vuoksi onkin otettu käyttöön yksikkö Teho joka kertoo minkäverran voimaa on käytettävissä mutta ei kerro erikseen mikä on vääntö tai kierrosluku. Noiden kahden esimerkkimoottorin teho on siis sama (molemmissa tapauksissa takapyörällä oli 625rpm kierrokset ja 800Nm vääntö).
Tästä pääsemmekin siihen että jos kuminauha-skoden maksimivääntö on kierrosluvulla 9500rpm ja maksimiteho kierrosluvulla 10000rpm, pitää variaattori säätää pitämään moottorin kierrokset 10k rpm:ssä EIKÄ 9500:ssa. Miksikö? Olettaen että kyseessä ei ole mikään erikoistapaus (esim 9500rpm-10krpm alueella tehokäyrä on vaakasuoraa viivaa), saadaan 10krpm kierroksilla ja kevyemmällä välityksellä takapyörälle suurempi vääntö kuin 9,5krpm kierroksilla ja raskaammilla väleillä. Sama pätee hieman muunneltuna vaihteellisiinkin (vaihde pitää vaihtaa hieman maksimitehon yläpuolella eikä hieman maksimiväännön yläpuolella) ja samasta syystä, jos mopo on välitetty oikein (ja tehoalue yms riittä), mopo saavuttaa huippunopeutensa maksimitehon kierrosluvulla.
rossipoika kirjoitti:Itse viritellessä olen ollut huomaavinaan, että vaikka dynolappu näyttää toiselle setille kovempia teholukemia (yhtä laajalla alueella), niin käytännössa se ei perseen alta livahdakkaan yhtä hätäsesti kuin vekotin, joka antaa paremmin vääntöä (toisin sanoen alhaalta voimakas moottori tuntuu tehokkaammalta).
Tossa tilanteessa varmaan kannattaa tarkistaa että pitääkö dynotulokset yhtä todellisuuden kanssa. Lisäksi yläjengoilla laulava kone vaatii lyhyemmät välitykset kuin maltillisemmin kiertävä kone vaikka ylhäältä laulava kone kulkisikin kovempaa.