rossipoika kirjoitti:Laipan ja keskilieriön pinta-alan suhde määrää imu ja ahtopulssien suhteen. Täten jos laippa on suunniteltua pienempi, tulee putkesta hyvin imevä, mutta huonosti ahtava.
Tässä tohdin olla osin eri mieltä. Jos on kaksi identtistä settiä eri laipan halkaisijoilla on niillä alkukäyrässä erilailla etenevät pulssit joilla on kuitenkin(jokseenkin) sama energia käytettävissään.
Pienemmällä laipalla varustetussa pulssi lienee kuitenkin liikkuvan nopeammin ja diffi muodostuu jyrkemmäksi. Onhan tämän todennäköisistä vaikutuksista siellä nootissa ilmoitettu.
rossipoika kirjoitti:Joka tapauksessa laipan halkaisijan tulee olla kohdallaan. Minä pidän sitä osana putkea, eli laskettavana suureena. Jos sitä halkaisijaa ei voida asettaa haluttuun arvoon, niin totta helvetissä se vaikuttaa koko putken mitoitukseen. Ja sitten pitääkin miettiä voidaanko väärällä halkaisijalla edes tavoitella niitä kierroksia/tehoja joita oli suunniteltu.
Eihän sitä siellä tietenkään ihan huvikseen ole ilmoitettu ja mainitsemattakin pitäisi olla selvää että optimi settiä rakentaessa laippa saisi optimissa olla. Jos ei ole, tiputetaan sitä bmep arviota sitten ja hoplaa kun lähtee putki kapenemaan.
Eli suunnitellaan se putki ihan itse sen pytyn mukaan tai sitten tyydytään siihen että lystiä irtoaa vähemmän. Tämä tyyli jättää tän valinnanvaran.
rossipoika kirjoitti:Miten voidaan asettaa teho, kierros tai bmep tavoitteita jos ei ole millään muotoa selvitetty mihin pytty olisi kykenevä? Eli kyllä ne pitäis olla selvillä jos ei ihan vitsillä tehdä.
Kukin tekee itselleen sopivammalla vakavuudella. Se, pitäisikö putkikaava tähän sitoa on sitten eri asia. Voitaisiinhan siihen vaikka syöttää kaikkien aukkojen tiedot ja kierrokset mistä lasketaan teoreettisesti saatava Bmep jonka mukaan lasketaan kaikki muu mutta se ei taas palvele enää kuin yhden tietyn opin mukaan tehtyjä vehkeitä ja niitäkin melkoisilla oletus vakioilla.
Itse kaipailen vähän tän sortin joustavuutta. Etenkin kun kokeilen just tommosta pyttyä missä on bd alaa kauniisti sanoen tarpeeksi mutta huuhtelut sitten vain laskennallisesti riittävät.
Ja lisäpaot vesitilassa joo, tää on se teoria mitä pari tovia sitten uhosin proviri puolella testaavani