Kanavien lyhennyksessä tulee monta eri muuttujaa 2-tahtisessa.
Jos haluaa, että mäntä tulee huuhteluaukkojen avautumisen aikaan hieman alle huuhtelulähtöjen, niin männänkin tulisi olla lyhyempi.
Kun mäntä on lyhyempi (puristuskorkeudeltaan), helmojen pituus loppuu kesken, jolloin pakoaukko aukeaa kampikammioon.
Erityisesti 3-osaisen pakoaukon kanssa lyhyt mäntä saa aikaan yhteyden päähuuhteluaukkojen ja lisäpakoaukkojen kesken, ja tämä siis silloin kun männänhelma vastaa huuhtelulähtöjä.
Sama juttu leveän 2-osaisen pakoaukon kanssa.
Mielestäni lyhyempien huuhtelukanavien kanssa tulee myös ongelmaksi se, että niiden tilavuus jää huomattavasti pienemmäksi suhteessa sylinterin tilavuuteen.
Tosiaan kun männän tullessa kohti alakuolokohtaa, ennen huuhteluaukkojen avautumista, on seosta jo huuhtelukanavissa, niin ite oon sitä mieltä että vaatii enemmän putkelta että seosta ehtii virtaamaan männän päälle huuhteluaukoista kun itse kanavien tilavuus on pienempi.
Jos taas kanavia lyhennetään, mut mäntä pysyy ennallaan, ei huuhtelulähtöjen pyöristyksestä ole hyötyä kun mäntä tulee jo 'yli' huuhtelulähtöjen huuhteluaukkojen avautuessa.
Toki lyhyt iskuisessa moottorissa voipi olla toinen juttu.
Mut niissä on sit omat ongelmansa miks ei saa voimaa ja kierroksia kuten 'neliökoneesta'.
Tuossa kun mainitsit ton Dell'orton 20mm kaasarin, niin ne on aika kehnosti virtaavia.
Esim. Mikuni TM -sarjan litteäluistinen kaasutin tai PWK kaasari on jo ihan toista luokkaa.
Toki tekemällä saa dellorton pyöreäluistisesta kaasaristakin paremman..
60cc ja isommat kierrokset vaatisi ainakin FOS pipen mukaan sylinterilähdön poraamisen isommalle alkupätkälle. Eli 26mm sisähalkaisija olisi hyvin kohdallaan.
Tuota(kin) oikeastaan tällä hetkellä vähän testaamassa.. kiwibikerilla mm. 'wobbly' maininnut että putken lähdön koko määritettäisiin blowdownin, tai pakoaukon pinta-alan mukaan.
Esim. tuossa yhdessä D50B0 sylinterissä on ollut 25mm lähtö.
Aiemmin oli 21,5mm.
Sen kun suurenti 25mm, niin tehot tippui koko kierrosalueelta aika tuntuvasti.
Pakoaukolla oli reilusti pinta-alaa suhteessa putken lähtöön.
Tuossa toki täytyy huomioida, että silloin oli käytössä 2-renkainen mäntä (väliaikaisesti) jossa lovet männäntapin yläpuolella, jotka aiheuttivat päähuuhtelu- ja lisäpakoaukkojen yhteydeden huuhteluaukkojen sulkeutumisen jälkeen.
Ja tämän vuoksi pakolämpöjä ei saanut ylös, eikä siten tehojakaa oikein mitä periaatteessa koneesta olisi pitänyt lähteä irti. ¨
Huipputehon kierroslukua ei saanut nousemaan millään tavalla yli 12,000rpm, vaikka toki kone jaksoikin kiertää jo 14,800rpm lukemia.
Nyt oon lisää testaillut.
25mm > 16mm. Tehoja tippui n. 3hp, ja
ei vaikutusta tehoihin edes alle tehoalueen.
Tehokuoppa vain tasoittui.
16>19mm. Tehot tuli takaisin kiihtyvyyden ja kierrosten perusteella.
Sähkövika vaan pilasi sen päivän testaamisen, kun kone alkoi pätkimään ja siten sotki putken toiminnan täysin
(cdi:stä virtalukon johto irti, ja toimi pätkimättä sen suuremmin mut tehot tippui koska putki sekos).
Seuraavaks ois tarkoitus koettaa 19>21,5mm, jolloin teoriassa pitäisi olla jo odotettavissa lisää voimaa verrattuna 19mm tai 25mm lähtöön.
Että kannattaa ottaa joku sopiva lähtökohta joka on helpoin toteuttaa.
AM6 sylinterin kanssa helppo tehdä uusi putken (irto)holkki sylinterille jolloin eri sisähalkaisijoita mahdollista kokeilla ja siten hakea parhaiten sopivan testaamalla
(jos ei laskeminen innosta.. muistaakseni 75% pakoaukon pinta-alasta oli, jonka mukaan laskettais.. mut se ei varsinaisesti kerro mitään blowdownin pinta-alasta)Pakokanava kannattaa myös jättää koskemattomaksi.
Ite oon jättänyt itse pakokanavan samaan kokoon.
Pakoaukkokin jää reilusti männän yläpuolelle, että turhaa pinta-alaa olisi mahdollisimman vähän. ¨
Rautasylkän kanssa voisi toki koittaa hitsata sopivan palan esim. romusylinteristä??