Pro-virittäminen

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 11.4.2010 11:34

haukka.. kirjoitti:Morjees!

En oikeen keksin viksumpaa aluetta kysyy tätä, mut asiaan:

Eristetäänkö 4t moottoreissa putkia tehollisista syistä vai aivan jostain muista. Mulle nyt ei tuu mielee ku et lämmöt nousee putkes ja ehkä siinä sivussa virtausnopeudetkin, vai onko tää pelkästään rossimiesten juttuja ettei housut pala putkeen ;)?
Sit toinen juttu, ei oo mitää käsitystä mitä nois crossivehkeis (4t) toi powerbomb alkukäyrä auttaa? Kun niitä kuitenkin valmistetaan ja käytetään nii ei ne nyt ihan turhii voi olla kuitenkaan.
Kiitos ja anteeksi :D

Aika useinhan noita eristetään joo tehollisista syistä. Kuten jo itse sanoit virtausnopeudet kasvaa. Ja varsinkin autoissa yksi hyvä syy eristämiseen on se etteivät pakosarjat lämmitä muuta konehuonetta (esim. imuilmaa). Jos tolla powerbomb:illa tarkotat semmosta lisäsäiliötä, joka on liitetty väliputkella varsinaisen putken rinnalle, niin eiköhän sillä oo vähä samanlainen idea takana ku boost-bottlella..
Viimeksi muokannut rossipoika päivämäärä 11.4.2010 11:57, muokattu yhteensä 1 kerran
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20

ViestiKirjoittanut LaneKit » 11.4.2010 11:43

http://www.motocross-shop.de/motocross- ... lstahl.jpg Tollane on powerbomb ja hgs:n mukaan tuo alavääntöjä. Itsekkin olen miettinyt että miten tuo toimii.
haukka..
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
27.2.2006 15:36

ViestiKirjoittanut haukka.. » 11.4.2010 12:33

Moro!

Jeps,eilen betav:n kanssa mesessä toi selviteltiinki jo. Tota kans mietin et jos eristetään mopossaki nii saaha siit eristettyy pakoputken tuomaa lämpösäteilyy pois vähä sylinterin vierestä.
Ja tuohon powerbombiin vielä. Ainakin jollain foorumilla oli juttua että noita tehtäisiin pelkästään äänien takia? :eek: Tiedä sitten. Jos jollaa on jottain sivui tiedos mis ois dynofaktaa vaikka nii olisin hyvin utelias näkemään ne!
-H
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 12.4.2010 13:40

Miksi pevukan koneesta ei tunnu saavan kierroksia ulos 50cc kattilalla? Eli tossa sykköstä oon viritelly ja kanavat ovat luokkaa ISOT, putkia on paria eri pituista ja mäntäänkin porailtu reikiä renkaan lepatuksen estämiseski (tuntui ainakin aluksi auttavan jonkun verran). Mutta kun ei kierrä, ei edes pienillä vaihteilla niin paljon kuin laskut ynms. antaisi olettaa. Voiko 18mm kaasari olla jotenkin este? Tai aiheuttaako case reed-virityksessä kasvanut kampikammion tilavuus kiertämättömyyden? Entäs miten noi sähköt...
haukka..
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
27.2.2006 15:36

ViestiKirjoittanut haukka.. » 12.4.2010 16:21

uuen vai vanhanmallin vauhtipyörä ja pohjalevy?`Jos um, nii en yhtään ihmttele. Um ja vm pyöris kiilaura eri kohis. Ja sit toinen on se ensiöpuola,onko toimiva kun ennakon pitäs lisääntyä jossakin kohtaan silleen, ainaki joku siitä täällä foorumilla jauhoi.
Koklaa isommal kaasaril, jos se vaik sit ahistas :O
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 12.4.2010 16:38

haukka.. kirjoitti:uuen vai vanhanmallin vauhtipyörä ja pohjalevy?`Jos um, nii en yhtään ihmttele. Um ja vm pyöris kiilaura eri kohis. Ja sit toinen on se ensiöpuola,onko toimiva kun ennakon pitäs lisääntyä jossakin kohtaan silleen, ainaki joku siitä täällä foorumilla jauhoi.
Koklaa isommal kaasaril, jos se vaik sit ahistas :O

Siis kyllä kaikkien syttyosien kunnossa pitäs olla, mutta tuommoset mopon sähköt niin en tiiä, että miten ne ennakot muuttuu ja miten jaksaa kipinää antaa.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 12.4.2010 16:46

rossipoika kirjoitti:Miksi pevukan koneesta ei tunnu saavan kierroksia ulos 50cc kattilalla? Eli tossa sykköstä oon viritelly ja kanavat ovat luokkaa ISOT, putkia on paria eri pituista ja mäntäänkin porailtu reikiä renkaan lepatuksen estämiseski (tuntui ainakin aluksi auttavan jonkun verran). Mutta kun ei kierrä, ei edes pienillä vaihteilla niin paljon kuin laskut ynms. antaisi olettaa. Voiko 18mm kaasari olla jotenkin este? Tai aiheuttaako case reed-virityksessä kasvanut kampikammion tilavuus kiertämättömyyden? Entäs miten noi sähköt...

Mitäs speksiä sulla on koneessa? Jos pako on 18-19mm korkea, niin ei sieltäkään pitäisi olla kiinni. 18mm kaasari riittää hyvin "riittäville kierrosluvuille", mitä se ikinä tarkoittaakaan. Tietysti jos putki on luokkaa 900mm pitkä (tai muutenvaansusi) niin eihän se sitten kierrä. Toinen arka paikka lienee sytkä (yleisesti ja säädöt) ja seoksetki olis hyvä olla kohdillaan. Musta männänlaki

Putki on sellainen että jos tehotavoite on ollu melko holtiton (eli on käytetty liian korkeita pakolämpöjä laskuissa), tulee putkesta liian pitkä. Vastaavasti liian pienellä tehotavoitteella tulee liian lyhyt putki.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 12.4.2010 21:10

Putkien pituus on 700mm pintaan, vaihtelee vähän suuntaan ja toiseen (sitä huonommalta tuntuu mitä lyhyemmän tekee). Pakoaukko on kyllä varmasti tarpeeksi korkea. Kaasutinta ja syttyä tottakai ropattu. Kiukuttaa vaan kun en oo oikeen koskaan saanu noista kierroksia ulos (mäntäohjattunakaan). :paha:
-Wales-
Pyörä:
Raisu RR 58cc
Paikkakunta:
Rautalampi
Liittynyt:
15.10.2005 18:05

ViestiKirjoittanut -Wales- » 26.4.2010 23:02

Hmm.. Tuli tässä mieleen että voiko kovakromi sylinteriä viilata mitenkään? Nyt kun toi case-reed on toiminnassa lupaavalta vaikuttaen niin loput tehot pitäisi kaivaa ulos ja simu tuloksilla paon nostamisesta olisi hyötyä, samoin kuin huuteluidenkin..
Raisu RR, kohti huippunopeutta.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 27.4.2010 21:01

rossipoika kirjoitti:Putkien pituus on 700mm pintaan, vaihtelee vähän suuntaan ja toiseen (sitä huonommalta tuntuu mitä lyhyemmän tekee).

Koitappa muuttaa sitä putkensuunnittelufilosofiaa ihan toiseen suuntaan. Tee setti aikalailla erilaisia putkia. Ja käytä siihen BlairExhaustia.

Mun veikkaus on että lyhennät putkea, käytät kohtuullisen suurta torvivakiota, ja teet aika paksun putken niin jotain tapahtuu. Jos ei tapahdu niin suurenna torvivakiota edelleen, ja ohenna putkea.

Eikä toi 18 millin kassu mikään viimesen iso toisaalta ole. Ja jos männässä on 2-rengasta, niin dumppaa se toinen.

Ja jos puhutaan läppäkoneesta, niin pidä huoli että läpät on koville kiekoille tarpeeksi jäykät.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 27.4.2010 21:26

Sarvi-Perkele kirjoitti:
rossipoika kirjoitti:Putkien pituus on 700mm pintaan, vaihtelee vähän suuntaan ja toiseen (sitä huonommalta tuntuu mitä lyhyemmän tekee).

Koitappa muuttaa sitä putkensuunnittelufilosofiaa ihan toiseen suuntaan. Tee setti aikalailla erilaisia putkia. Ja käytä siihen BlairExhaustia.

Mun veikkaus on että lyhennät putkea, käytät kohtuullisen suurta torvivakiota, ja teet aika paksun putken niin jotain tapahtuu. Jos ei tapahdu niin suurenna torvivakiota edelleen, ja ohenna putkea.

Eikä toi 18 millin kassu mikään viimesen iso toisaalta ole. Ja jos männässä on 2-rengasta, niin dumppaa se toinen.

Ja jos puhutaan läppäkoneesta, niin pidä huoli että läpät on koville kiekoille tarpeeksi jäykät.

21 kassu lojuu tossa pöydällä odottelemassa. Ja toista m-rengasta ei ole käytetty aikoihin. Ja läpät on vaihdettu KISAPYÖRÄN 0,4mm hiilikuituisiin.

Noi Blairin kaavat ovat hmm.. hieman epämiellyttävät. Kun eivät huomioi kampikammion puristussuhdetta ynms. ellei nyt sitten ite osaa säätä ne torvivakiot ja vähä pelleillä sen alkukäyrän kanssa. Niin sen verran tosta mun putkifilosofiasta, että parhaat tulokset tuntuu tulevan kun diffuuserin imuvaikutus sylinterissä alkaa vasta sitten kun virtaussuunta huuhtelukanavissa on sylinteriin päin. Tämähän tapahtuu vasta kovin myöhään kun käytetään suurta kampikammiota ja tällöin diffin iuvaikutusta ei keretä käyttää kunnolla hyödyksi. Epäilenkin moottorin ongelman piilevän tässä.

Viimeisessä lyhyessä putkessa on luultavasti liian lyhyt alkukäyrä ja diffin harvennusaalto tulee sylinteriin liian aikaisin ja huuhtelu menee pilalle.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 27.4.2010 21:47

rossipoika kirjoitti:Niin sen verran tosta mun putkifilosofiasta, että parhaat tulokset tuntuu tulevan kun diffuuserin imuvaikutus sylinterissä alkaa vasta sitten kun virtaussuunta huuhtelukanavissa on sylinteriin päin.

Ei nuo sun putket välttämätt näytä kauheesti mainitsemasi suunnittelufilosofian mukaiselta. Mitäs diffille tapahtuu jos teet paksun putken ja ison torvivakion, kuten ehdotin? No, käytännössä syntyy pitkä alkukäyrä ja aika jyrkkä ja lyhyt diffi, joka tuottaa juuri mainitsemasi vaikutuksen.

rossipoika kirjoitti:Noi Blairin kaavat ovat hmm.. hieman epämiellyttävät.

Meinaatko että sun omat kaavat on merkittävästi paremmat jos vedät puhtaasti hatusta jonkun kertoimen perustuen kampikammion tilavuudelle?
Sanonpa taas saman minkä oon sanonu ennemminkin. Blairin kaavoilla saa pirun hyviä putkia jos osaa valita kaikki kertoimet oikein. Mutta siinä se temppu onkin. Ja sillä saa tosi paskoja putkia jos niitä ei osaa valita oikein.
Ja selvyyden vuoksi, ite en putkia Blairilla suunnittele.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 28.4.2010 10:59

Sarvi-Perkele kirjoitti:Ei nuo sun putket välttämätt näytä kauheesti mainitsemasi suunnittelufilosofian mukaiselta. Mitäs diffille tapahtuu jos teet paksun putken ja ison torvivakion, kuten ehdotin? No, käytännössä syntyy pitkä alkukäyrä ja aika jyrkkä ja lyhyt diffi, joka tuottaa juuri mainitsemasi vaikutuksen.

No tuo oli kyllä tiedossa. Ja isolla torvivakiolla oleva diffi tuottaa vähän tasaisemmin alkavan pulssin ja sen takia helpottaa alkukäyrän mitoitusta. Alakauttanen putki noudattelee aika pitkälti tuota filosofiaa ja tuottaakin aika hyvin vääntöä, mutta putki on kokonaisuudessaan liian pitkä. Lyhyemmän (yläkauttanen) mitat olivat hetken päähän pisto ja tulos olikin sen mukainen.

Sarvi-Perkele kirjoitti: Meinaatko että sun omat kaavat on merkittävästi paremmat jos vedät puhtaasti hatusta jonkun kertoimen perustuen kampikammion tilavuudelle?

No sielä mun kaavassa ei kyllä mitään varsinaista kerrointa ole ollenkaan… Ja eikös nimenomaan ne Blairin mitat ole ”hatusta” vedettyjä kertoimia?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 28.4.2010 11:37

rossipoika kirjoitti:No sielä mun kaavassa ei kyllä mitään varsinaista kerrointa ole ollenkaan… Ja eikös nimenomaan ne Blairin mitat ole ”hatusta” vedettyjä kertoimia?


Blairin kaavat on tehty valmiiden putkien pohjalta, ja kaava itseasiassa skaalaakin jo olemassaolevia pakoputkia uuteen kuosiin, pituuden ja paksuuden suhteen. Jos skaalaus onnistuu, saadaan periaatteessa vastaava putki kuin mallina ollut putki/putkijoukko oli. Tältä pohjalta ajateltuna ne kertoimet on yllättäen vähemmän hatusta vedettyjä. Nimittäin 500cc crossimopossa se putkenpaksuuden kerroin on likimain sama poikkeuksetta, RR-pyöristä puhumattakaan. Vakoilulla saa tätä vaikeutta helpotettua kummasti. Ja sitten on vielä se torvivakio. Sekin on pikkukoneissa melkosen suuri (jos ajattelee jotain derbinputkulaa), ja muita isompia arvuuttelunaiheita ei taida ollakaan?

Enemmän hatusta vedettyä minusta on se, että väsää kaavaan lisää muuttujia (kuten sen kampikammiotilavuuden) vaikka ei oo täyttä varmuutta että miten se pitäisi laskea. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 28.4.2010 16:00

Betaversio kirjoitti:Ja sitten on vielä se torvivakio. Sekin on pikkukoneissa melkosen suuri (jos ajattelee jotain derbinputkulaa),
Mistäs moinen yleistys? Ei vaan oo mulla tullu vastaan yhtään derbin putkea missä ois torvivakio yli 1. Taitaa olla niissä joissain kalliimmissa hienouksissa :roll:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista