rossipoika kirjoitti:Noniin Sarvi-Perkeleen pyynnöstä vietin tovin mitta kourassa. Mitat ovat Kawasaki kx 125 -04 Pro Circuit pakoputkesta. Mitat ovat halkaisijoita ja ne ovat mitattu 25mm välein. Tulokset näyttävät tältä:
43, 43, 45, 46, 48, 49, 50, 52, 56, 60, 64, 69, 75, 81, 86, 92, 95, 101, 108, 111, 115,
Lasketaas mittauskohtien väliset kulmat, asteluku erotettu puolipisteellä. Exeliin väsäsin ja sinne syötin nuita arvoja käsin vuorotellen. Nyt jälkeenpäin kun ajattelee niin olis ton kyllä voinu tehä copypasteamallakin.
0; 2,2; 1,1; 2,2; 1,1; 2,2; 4,5; 4,5; 4,5; 5,7; 6,8; 6,8; 5,7; 6,8; 3,4; 6,8; 7,9; 7,9; 3,4; 3,4; (jätin keskilieriön ja vastakartion laskematta)
Erottelin nuita hiukan, ja toi asteluku on per puoli (toisin kuin rossipojan laskuissa joissa puhutaan selvästikin kokonaisasteluvusta). Siel on hiukan sattumanvaraisuutta johtuen siitä että noi mitat on otettu valmiista putkesta mut it dasnt mätter. Ja sai taas vaihteeksi yrittää muistaa että miten exelissä saikaan käytettyä asteita radiaanien sijasta...
Mut jos noita lähtee katteleen: Ekaksi on kuutisen numeroa (mitäs se tekee, 150mm?) tollasta parin asteen alkukäyränpoikasta, sitten on jonkinmatkaa (100mm luokkaa, kolme astelukua) tollasta 4,5 astetta, kulma jyrkistyy lisää, tällä kertaa johonkin 6,5 asteeseen. Onpa siellä lyhyen matkaa liki 7 asteen diffuuseriakin juuri ennen kuin diffi alkaa muuttua keskilieriöksi jota ei varsinaisesti edes ole. Crossien putkien muotohan on melko muodoton, jotain eu-direktiivikurkun luokkaa.
Eli kun tätä kattelee niin
eihän tuolta voi olla löytämättä kulmanmuutoksia, ne on niin ilmiselvät!
E: Ärh, muotoilut näköjään pelittää aivan loistavasti täs foorumisoftassa...