Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 28.1.2017 2:56

Ei tähän voi muuta sanoa kuin: Kaunista. :eek:

Hienoa että jaksat värkkäillä, jos kohta vehkeet ei ihan täysin mopoja olekaan. ;)

Isompi ärrä kantissa näkyy olevan enemmän kuin hyväksi, hieno tuo minimankeli myös!

Jatka samaan malliin! Ja vaihda tuonne PV-Foorumin puolelle, näkisin että Mototti on aikakautensa lopussa. :roll:
hupsutin
Pyörä:
Husqvarna Wr 125 EX, monkey 125cc, KTM EXC 300
Liittynyt:
22.7.2012 20:09
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut hupsutin » 30.3.2017 12:48

Osaisko joku kertoa kuinka laskea blairexhaust kohdassa pakoaukon halkasija ympyränä kun kyseessä on 3 osainen p-aukko? Laskeeko kaikkien aukkojen pinta-alat yhteen vaiko pelkän pää-aukon?
Valtzuu
Pyörä:
Rieju MRT
Liittynyt:
25.12.2015 23:02
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Valtzuu » 23.4.2017 1:29

Hei, tälläinen vähä tyhmä kysymys.
Jos otan enoxin putkesta mitat. Haluaisin siitä vähän alavääntösemmän, eli mitenkä sitä pitäisi muokata? Alusta paksumpi, ohuempi...?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 24.4.2017 21:47

Lisäät pituutta 5 cm.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Kuuraruusu
Pyörä:
Honda XL 250 K2
Paikkakunta:
Uusikaupunki
Liittynyt:
20.1.2018 11:14
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kuuraruusu » 20.1.2018 13:04

Morjensta pöytään!

Tossa taannoin tein Blair-exhaustIII avulla putken mun Tiger S Puchiin.
Mitoitus toimi just eikä melkein, mutta seuraavan teen huomattavasti ylemmälle kierros-alueelle, kun puchin vakio kytkin antautui heti. Teen myös toisen tai jopa pari isommalle sylkälle. Itselläni on toi BEIII vielä jemmassa, joten ajattelin jakaa sen xls. ja ods. tiedostona. :nörtti:

ntuubin tiedosto vaikutti kivalta joten kokeilen sitäkin. Toivottavasti sarvi-perkele tekee vielä uusinta kierroksen omastaa. :seko:
https://drive.google.com/file/d/0Bx4r9vaCD-k8LTBjc05jaFJZQ2M/view

BlairExhaustIII 8)
https://www.dropbox.com/sh/3bdfmk6o5dxs0i0/AACcEU1WvtxsE9LH3AEhHGKoa?dl=0

Omat specsti V1
Sylinterin tilavuus: 52 cc
Huipputehon kierrosluku: 6k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 143⁰
Tavoiteltu teho: 5hv
Pakokanavan pituus: 32 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,05
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,300
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,70
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,80
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 21,00 mm (A= 340 mm2)


Huvikseni otin asteluvun merkitsemällä mageettoon asento merkit ja kahden kuvan avulla CAD:llä mittasin :lol: (ei ole paha homma laskea, mutta....)
Pakoaukon pinta-ala samanlaisella metodilla ottamalla kuva pakoaukon piirtämästä muodosta paperilla ja mittaamalla softalla. :lol:

Mutta nyt vakavampiin aiheisiin.
Kuinka moni on esim kiihtyvyys mittaamalla tai muilla konstein testannut tehot?
Itse ajattelin kuvata ja mitata puhelimeen saatavalla softalla kiihtyvyys aikoja ja niistä alkaa pakertaan dyno karttaa.
- Voima ilman kontrollia on katastrofi -
jannemp
Liittynyt:
19.4.2017 8:38
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jannemp » 2.3.2018 19:23

Helpommalla tehomittauksessa pääsee lataamalla gsf-dynon ilmaiseksi netistä ja sinne vaikka wavepadillä vedosta nauhoitettu pakoääni.
StunttiRoxi
Liittynyt:
6.8.2018 10:08
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut StunttiRoxi » 28.8.2018 15:13

Terve. Eli suunnitteilla olisi roxiin tehdä putki 70cc airsal racing sylinterille, mutta muutama juttu askarruttaa eli mitä arvoja tuonne alkuosan kerroin, keskiosan kerroin, loppupillin kerroin ja putken kartiokkuuden kertoimeen kannattais laittaa. Haussa siis mahdollisimman tehokas putki kyseiselle sylinterille eikä alaväännöillä ole mitään merkitystä kun skootterin säädän olemaan kokoajan piikillä. (Myös mietin tuota huipputehon kierroslukua et kuinka sen saisi tarkasti laskettua)
StunttiRoxi
Liittynyt:
6.8.2018 10:08
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut StunttiRoxi » 28.8.2018 15:19

Terve. Eli suunnitteilla olisi roxiin tehdä putki 70cc airsal racing sylinterille, mutta muutama juttu askarruttaa eli mitä arvoja tuonne alkuosan kerroin, keskiosan kerroin, loppupillin kerroin ja putken kartiokkuuden kertoimeen kannattais laittaa. Haussa siis mahdollisimman tehokas putki kyseiselle sylinterille eikä alaväännöillä ole mitään merkitystä kun skootterin säädän olemaan kokoajan piikillä. (Myös mietin tuota huipputehon kierroslukua et kuinka sen saisi tarkasti laskettua). Sekä kuinka alkukäyrä pitäisi tehdä? (Mistä saan tarvittavat mitat siihen).
veke02
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut veke02 » 28.8.2018 17:33

Viilaus motowikistä lainattu
(eli astemäärä ja tehoalue, tämäkin riippuu suuresti pakoputkesta ja muista osista)

170 astetta - 7000-9000rpm
180 astetta - 9000-11000rpm
190 astetta - 10000-13500rpm (voi pitää ylärajana "järkivirityksissä")
200 astetta - 11000-14000+ rpm
Siinä on suuntaa antavat luvut milloin sylinteristä saa huipputehon

Eikös Blair exhaus laske muka alkukäyrän mittoja?
Ja eikös Blair exhaustissa näy miten kertoimet vaikuttaa
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
StunttiRoxi
Liittynyt:
6.8.2018 10:08
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut StunttiRoxi » 29.8.2018 17:20

veke02 kirjoitti:Viilaus motowikistä lainattu
(eli astemäärä ja tehoalue, tämäkin riippuu suuresti pakoputkesta ja muista osista)

170 astetta - 7000-9000rpm
180 astetta - 9000-11000rpm
190 astetta - 10000-13500rpm (voi pitää ylärajana "järkivirityksissä")
200 astetta - 11000-14000+ rpm
Siinä on suuntaa antavat luvut milloin sylinteristä saa huipputehon

Eikös Blair exhaus laske muka alkukäyrän mittoja?
Ja eikös Blair exhaustissa näy miten kertoimet vaikuttaa

En oo tosiaa vielä tuota blair exhaustia tutkinu nii iha alustavasti kyselen
veke02
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut veke02 » 29.8.2018 21:01

Juu kannattaa lukee wikin artikkeli siitä http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston ... moottoriin
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
argon
Liittynyt:
26.5.2014 19:34
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut argon » 10.9.2018 18:09

Hieman pävitetty versio blairexhaustIII:sta
http://www.mediafire.com/file/3vfa1fj48 ... .xlsx/file
simok06
Liittynyt:
21.7.2018 20:03
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut simok06 » 25.2.2019 0:07

Moi! Tänää muokkasin Suzuki PV:seen Arrowin teharin aprilia rx:stä, ja putken loppupää jäi hieman huonoon asentoon. Vaikuttaako se tehoihin jos rälläköin loppupään pois ja hitsaan parempaan asentoon?


https://photos.app.goo.gl/2oSQJSbmQxdmsc5J6
Pallosalama3
Liittynyt:
9.7.2020 15:33
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Pallosalama3 » 21.8.2020 10:35

Kunhan kulma ei kauheasti muutu.
Like sands through the hourglass, so are the drifts of Our Lives.

https://markkinointitarvike.fi/ https://sauso.com/
Ukkeli22
Liittynyt:
25.9.2021 19:04
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ukkeli22 » 28.4.2023 17:59

Nyt sain ensimmäisen kunnollisen tehoputkeni rakenneltua. Suhteellisen vetävä tuli, piikki alkaa jossain 8000rpm tienoilla.
Alkukäyrän varastin hävyttömästi V6 Leovincestä, toki muokkasin sitä omiin tarpeisiini sopivaksi. Diffuseri, keskilieriö ja vastakartio ovat taas itse blairilla laskemiani.
http://www.motot.net/galleria/kuva225365/

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista