Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 10.8.2010 21:49

Eikös se ollut se kriittisin kohta, mihin vastapaine kasautuu? Tällöinhän paine pääsisi suoraan pillistä ulos. Sisäänvedetty pillihän piti tuoda keskelle välilieriötä.
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 10.8.2010 22:12

tiedättekö, millä ne hitsaavat tehtailla esim. näitä peltejä toisiinsa, kun saumat näyttävät paksuilta eikä läpipaloja? tigillä tietysti pituussuunnassa, mutta poikkisuunnassa? löytyykö netistä viteoo? ;D
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56

ViestiKirjoittanut Jamis » 10.8.2010 23:14

nigoo kirjoitti:Eikös se ollut se kriittisin kohta, mihin vastapaine kasautuu? Tällöinhän paine pääsisi suoraan pillistä ulos. Sisäänvedetty pillihän piti tuoda keskelle välilieriötä.

No voihanny vittu, muutama tunti sitten hitsasin pillin pään keskelle paisaria :paha:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 11.8.2010 10:06

Jamis kirjoitti:No voihanny vittu, muutama tunti sitten hitsasin pillin pään keskelle paisaria :paha:


No sillon se on justiinsa oikeessa paikassa, eli jotakuinkin putken paksuimman kohdan keskellä.

Huonoin paikka on siinä vastakartion puolen välin tuntumassa ja siitä vielä hieman taaksepäin. Sieltä ne paineet karkee "väärällä" tavalla.

e: korjattu keskilieriö -> vastakartio, Beta alla on tosiaankin oikeassa.
Viimeksi muokannut Sarvi-Perkele päivämäärä 11.8.2010 13:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 11.8.2010 12:16

Sarvi-Perkele kirjoitti:Huonoin paikka on siinä vastakartion puolen välin tuntumassa ja siitä vielä hieman taaksepäin. Sieltä ne paineet karkee "väärällä" tavalla.


Musta rupes tuntumaan että tuolla oli typo ja se piti korjata. :)
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 11.8.2010 14:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.8.2010 12:39

Mihin kohtaan tämmäsen sivulta ulos tulevan pillin voisi laittaa ilman tehohäviöitä?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 11.8.2010 13:34

Slerpa_ kirjoitti:Mihin kohtaan tämmäsen sivulta ulos tulevan pillin voisi laittaa ilman tehohäviöitä?

Eikös siihen just tuossa yllä vastattu. Eli jotakuinkin keskilieriön keskikohtaan.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.8.2010 13:42

Ai joo katos perhana.
Skiiware
Liittynyt:
2.7.2010 15:29

ViestiKirjoittanut Skiiware » 11.8.2010 20:03

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Mihin kohtaan tämmäsen sivulta ulos tulevan pillin voisi laittaa ilman tehohäviöitä?

Eikös siihen just tuossa yllä vastattu. Eli jotakuinkin keskilieriön keskikohtaan.

Rupes ny kiinnostaa nää pakoputken toiminnat, mutta olisko mahdollista suurentaa sitä paisarin keskellä olevan loppupillin halkaisija? kun paine-aalto ei tavallaan "iske" siihen?
Eikös se virtais paremmin? :P
E: Ja mikä olis optimaalinen muoto sitten sille paisarin vastakartion lopulle? pyöreä, tasainen vaiko terävä?
:D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.8.2010 20:09

Onko sillä mitään vaikutusta putken toimintaan, jos tekisi vaikka vastakartiosta semmosen koveran mallisen? Onko joku joskus koittanut?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 11.8.2010 20:18

Skiiware kirjoitti:Rupes ny kiinnostaa nää pakoputken toiminnat, mutta olisko mahdollista suurentaa sitä paisarin keskellä olevan loppupillin halkaisija? kun paine-aalto ei tavallaan "iske" siihen?
Eikös se virtais paremmin? :P


Virtaishan se paremmin, mutta kun se ei saa virrata liian hyvin. Yleensä tehot lisii kun peräpilliä pienennetään, samoin kuin lämpökuorma, kunnes jossain pisteessä kone leikkaa kun mentiin liian pitkälle.

Herkkä tasapaino!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 11.8.2010 20:20

Slerpa_ kirjoitti:Onko sillä mitään vaikutusta putken toimintaan, jos tekisi vaikka vastakartiosta semmosen koveran mallisen? Onko joku joskus koittanut?


On sillä jotain vaikutusta, mutta ei siitäkään asiasta taida lopullista totuutta olla olemassa. Jotain viitteitä on siitä, että ainakin tietyntyyppisellä kuperalla vastakartiolla saa kauttaaltaan käyrään hieman lisää "hyvää". Mun galleriassa taitaa olla joku kuva sellaisesta putkesta.

Toisaalta taas lähes kaikissa mun formatuissa putkissa on enemmän tai vähemmän kupera vastakartio, että päätelkää siitä.. ;)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56

ViestiKirjoittanut Jamis » 13.8.2010 13:21

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Jamis kirjoitti:No voihanny vittu, muutama tunti sitten hitsasin pillin pään keskelle paisaria :paha:


No sillon se on justiinsa oikeessa paikassa, eli jotakuinkin putken paksuimman kohdan keskellä.

Huonoin paikka on siinä vastakartion puolen välin tuntumassa ja siitä vielä hieman taaksepäin. Sieltä ne paineet karkee "väärällä" tavalla.

e: korjattu keskilieriö -> vastakartio, Beta alla on tosiaankin oikeassa.

Facepalm. Hitsasin pillin uudestaan, tällä kertaa keskelle vastakartiota. Mitenkäs se Sarven sanonta nyt meni; "Mikään ei tuota sellaista varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys", vai kuinka se oli. Kantapään kautta oppii.

Jotenkin jännä kokeilla eri vaihtoehtoja putkien kanssa. Valmisputkia kattomalla pystyy päätellä toimivan putken rakennetta ja silmämääräistä pituutta, ja niitä voi näköjään soveltaa toimivalla tavalla omavalmisteputkiinkin. Hyvänä esimerkkinä tämä putki jonka nyt väsäsin; Blairin kautta laskettuna ja koottuna lähestulkoon susi putki, mutta muutamat lyhennykset ja korjaukset mm. vastakartioon ja alkukäyrään tehtyäni tuli tosi mukava putki. Jos vielä joskus putken teen niin taidan heittää päästä mutu-tuntuntumalta mitat.

Piti muuten kysymäni, että mitenkäs päin se nyt meni, kun koko putken pituus lyhenee, niin kasvaako peräpillin pituus suhteessa muihin putken osiin, vai lyheneekö se (mikäli oletetaan että halkaisija pysyy samana)?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 13.8.2010 16:04

Vai oliko sillä peräpillin pituudella mitään isompaa merkitystä?
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 13.8.2010 17:53

Slerpa_ kirjoitti:Vai oliko sillä peräpillin pituudella mitään isompaa merkitystä?


Eikai simut niitä huvikseen laske? ;)
Jeejee

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista