Betalle: Ei mulla olisikaan, mutta
A. Graham Bell: Two-stroke performance tuning, sivut 73-75 Siellä on testituloksia, jossa mäntäohjattuun pyttyyn on laitettu Läpät. Sitten on testattu imu 200 asteisena ja 360 asteisena. Suurempi teho tulee 200 asteisella imulla. Takahuuhtelut on molemmissa tapauksissa yhdistetty läppäkoteloon(ja 360-tapauksessa tietenkin samalla kampikammioon). Lisäteho perustuu pakoputken imuvaikutukseen. Palotilan paineen pudotessa alle läppäkotelon paineen(ilmeisesti niin tapahtuu
), tulee takahuuhteluiden kautta "ylimääräistä" seosta, joka ei olekkaan peräisin kampikammiosta...
Voihan tuo jo olla sen verran vanhaa tietoa(alkuperäinen julkaisu 1983!), että on huomattu se 360 paremmaksi...
Tanteri: Noinhan se suunnilleen menisi, mutta kaksi pikku juttua.
1. Huuhteluita ei voi isontaa järjettömän suuriksi, koska muuten huuhteluvirran nopeus pienenee liikaa ja huuhtelukuvio/patsas jää hyvinkin huonon muotoiseksi. Seos mahtaisi melko helposti karata suoraan pakoputkeen.
2. Jos puhuttaisiin vain tasaisesta virtauksesta, homma olisi yksinkertainen. Mutta huuhtelu on jaksottainen tapahtuma ja mukaan tulevat resonanssit. Tällöin kampikammiolle saadaan yksiselitteinen(mikäpä 2-t:ssä olisi yksiselitteistä) tilavuus, jolla se toimii parhaiten tietyllä kierrosluvulla. Tottakai asiaan vaikuttaa myös huuhteluiden koko, mutta ei kampikammion kokoa voi kompensoida huuhteluiden koolla johtuen kohdasta 1
ps. vähän ovat mutuilua nämä minunkin selitykseni, varsinkin kohta 2
Blairexhaust putken profiililla:
http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!