Pro-virittäminen

Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 13.6.2010 13:52

Moro, mulla on PV:ssä tällänen 150km ajettu kokoonpano: 80cc Malossi, vähän laskettu uudenmallin kansi, 20mm PGBG+powerfilter ja sille Malossi-imukaula, + Giannelli. Kannessa on 1mm itsetehty tiiviste kompensoimassa puristuksia pienemmiksi, ja ei muuten vuoda 1mm tiivisteen kanssa kansi tippaakaan. Kone on muualtakin tiivis (pakoputki, imulaippa yms..)

Kaasuttimen säädöt: Pääsuutin 90, neula toisiksi ylimmässä (toisiksi laihimmassa) lovessa. Miltä nuo säädöt kuullostaa?

Mopo toimii ajossa tosi hyvin, ihan vähän pintakaasulla röpöttää. Ei booaa keski/täyskaasulla ollenkaan, eikä myös röpötä, vaan vetää hyvin.

Ainut ongelma mikä mulla on, ni et jos polkasee mopon käyntii, ni joskus se jää sellai niiku turisemaan puolkaasulla tai sellai hassusti, ja pitää painaa ihan pintakaasua että saa kierroksia ylös... Jos pitää siinä puolessa kaasussa ni se vaan röpeltää paikaltaan.

Tähän ongelmaan auttaa todella napakka potkaisu ja sillo tuntus puolkaasullakin lähtevän paremmin tulille!
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 13.6.2010 14:04

Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:
Jeejee
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.6.2010 14:20

Veli-Vihannes kirjoitti:Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:


Ootko koskaan kuullu nakutuksesta?
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 13.6.2010 14:23

rossipoika kirjoitti:Kyllä se väri/pintakäsittely ainakin itse moottorin pinnalla vaikuttaa aika huomattavastikin. Lämpöleikkaamiset loppu siihen kun maalailin lohkot mustaks.


Ettei olis maalaamisen yhteydessä tukkiutunut imuvuoto tai jotain muuta vastaavaa tapahtunut..? Todennäköinen vaihtoehto varsinkin jos maalauksen yhteydessä käytettiin kone auki. :roll:

Ihmetyttää nimittäin että miks puchit kestää vaikka sylinteri JA kansi on ihan kirkkaalla alumiinipinnalla. Ja suurin osa lämmöstähän siirtyy pois nimenomaan kannen kautta, jonkinverran sylinterin kautta ja ihan minimaalisesti lohkoista. Taitaa lohkoihin menevä lämpö olla lähinnä vaihteiston ja kampikoneiston kitkoista syntynyttä lämpöä eikä niinkään palotapahtumasta suoraan tullutta... Tais olla tyyliin 50-70% se osuus lämmöstä mikä siirtyy pois kannen kautta. Sylinterissäkin pitää jäähdyttää lähinnä pakokanavan ympärystää. Huuhtelujen ympärystähän jäähdyttää periaatteessa itse itsensä vaikka se lämpö nyt väärään paikkaan meneekin.

EJuppeli kirjoitti:Raisussa oli vakioläppinä helvetin jäykät lasikuituläpät. Tein itse Malossin "läppäpaperista" uudet läpät, jotka ainakin kierrosherkkyyteen vaikuttivat. Ajattelin, minkälainen Raisu olisi, jos läppärungon toiseen paikkaan jättäisi jäykemmän lasikuituläpän, ja toiseen laittaisi herkemmän hiilikuituläpän? Olisiko tälläisessä yhdistelmässä mitään järkeä, vai onko parempi olla vain jommatkummat läpät?

Ei. Hommahan olisi suunnilleen sama kuin viilata jaetusta pakoaukosta vain toinen puoli.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 13.6.2010 16:30

Tume34 kirjoitti:
Veli-Vihannes kirjoitti:Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:


Ootko koskaan kuullu nakutuksesta?


Taas pääsit yrittämään pätemistä, mutta jos osaisit lukea ennenkuin provosoidut vittuilemaan, niin huomaa kohta: "vähän laskettu uudenmallin kansi"

Eli jos tasalakimännällä saa nakutuksen aikaiseksi noinkin laiskalla tekniikalla, niin Gratulieren. :roll:
Jeejee
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.6.2010 16:35

Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.
Dank memes melt steel beams.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 13.6.2010 16:43

Tume34 kirjoitti:Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.

Tietenkin, mutta täällä foorumilla eri käyttäjien empiiristen kokeiden perusteella gianellin tehari ei nakutusta aiheuta, ellei kantta ole vedetty tappiin asti ja tuo "vähän" laskettu ei sitä määritelmää täytä. Tai no "vähän", riippuu mihin vertaa, inhottavia nuo liukuvat käsitteet.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 13.6.2010 16:56

Kantta on laskettu pari milliä, ja millin tiiviste sekä kaks alatiivistettä... Joku sano et sytkää pitäs vähän aikaistaa ku se on nyt ihan vakioasetuksella.. Onko käytännön hyötyä ja kannattaako?

Miten nuo malossin puristukset yleensäkki, nytki tuntuu että on aika vitulliset puristukset polkimesta kokeiltuna... Ei siis nakuta 95 bensalla ni varmaa ihan OK? Eiks malossa pidä vähän puristuksia ollakkii ;)
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 13.6.2010 17:51

Betaversio kirjoitti:Ettei olis maalaamisen yhteydessä tukkiutunut imuvuoto tai jotain muuta vastaavaa tapahtunut..? Todennäköinen vaihtoehto varsinkin jos maalauksen yhteydessä käytettiin kone auki. :roll:

No voihan se ollakki. Ei siinä kyllä ikinä mitään imuvuotoon viittaavaa vikaa ollut. Ja mittaamallakin lämpötila laski muutamalla asteella. Jossain kirjallisuudessakin muistaakseni puhuttu moottorin maalaamisesta mustaksi.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.6.2010 18:06

kossusukka kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.

Tietenkin, mutta täällä foorumilla eri käyttäjien empiiristen kokeiden perusteella gianellin tehari ei nakutusta aiheuta, ellei kantta ole vedetty tappiin asti ja tuo "vähän" laskettu ei sitä määritelmää täytä. Tai no "vähän", riippuu mihin vertaa, inhottavia nuo liukuvat käsitteet.


Niin, sitä mietin itsekin mutta ikinä ei voi olla varma. Myöskin jos kyseessä on puristusten alentaminen ja Veli-Vihannes mietti että miksi, niin ei voi vetää yleistys-kortteja keskusteluun.
Dank memes melt steel beams.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 15.6.2010 18:08

EJuppeli kirjoitti:Raisussa oli vakioläppinä helvetin jäykät lasikuituläpät. Tein itse Malossin "läppäpaperista" uudet läpät, jotka ainakin kierrosherkkyyteen vaikuttivat. Ajattelin, minkälainen Raisu olisi, jos läppärungon toiseen paikkaan jättäisi jäykemmän lasikuituläpän, ja toiseen laittaisi herkemmän hiilikuituläpän? Olisiko tälläisessä yhdistelmässä mitään järkeä, vai onko parempi olla vain jommatkummat läpät?
Jos intoa piisaa, niin askartele Boyesen-tyyliset läpät noista: jäykemmät alle (niihin reilunkokoiset reiät) ja löysemmät päälle.

Ansta kirjoitti:Kantta on laskettu pari milliä, ja millin tiiviste sekä kaks alatiivistettä... Joku sano et sytkää pitäs vähän aikaistaa ku se on nyt ihan vakioasetuksella.. Onko käytännön hyötyä ja kannattaako?

Miten nuo malossin puristukset yleensäkki, nytki tuntuu että on aika vitulliset puristukset polkimesta kokeiltuna... Ei siis nakuta 95 bensalla ni varmaa ihan OK? Eiks malossa pidä vähän puristuksia ollakkii ;)
Suosittelen mittaamaan puristussuhteen, jolloin sen sopivuutta voi edes hiukan arvioida. Käyttötarkoitukseen sopivin sytytysennakko ja puristussuhde selviävät kuitenkin kunnolla vain kokeilemalla.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 17.6.2010 19:21

Paljonko männän imupuolen helmasta uskaltaa ottaa pois turvallisesti? 5mm on varmastikin vielä turvallinen?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.6.2010 20:14

EJuppeli kirjoitti:Paljonko männän imupuolen helmasta uskaltaa ottaa pois turvallisesti? 5mm on varmastikin vielä turvallinen?


Riippuu tietty männästä ja koneesta, mutta tuon se kestää helposti.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 17.6.2010 20:49

Helkama Raisu 75cc Läppä-Autisalla. Mikä on suunnilleen maksimi lyhennys jonka voi tehdä ilman pelkoa hajoamisesta?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.6.2010 20:56

No ainakin sentin kestää katkasta helposti.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista