Tehoputket

mooi
Liittynyt:
5.2.2014 9:33
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut mooi » 13.8.2015 13:09

öljynä on ollut castrollin joku kelkkaöljy 4l/49e ja mobil 1 extra 2t
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Parta779 » 13.8.2015 13:30

Ittelä tuo castrol power 1 racing
15-18e l
Ei tietoa paremmasta :D
It Ain't fast without mixed gas!
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Vireboy » 13.8.2015 21:01

Öljykohtasta kans toi että sylkeekö öljyä, esim shell 2t ultralla ei sylkeny yhtään (palo puhtaasti tai jäi karstaks :D ) Mutta mieluummin pyyhin änkänpäästä öljyjä ku käytän pyttyä irti leipomisen takia. Mun puolesta offtopic voi loppua nyt, jatketaan vaikka 2t-öljyt topicissa jos joku näkee tarvetta sille ;)
Aleksimetsäportti
Pyörä:
Gilera Smt 80cc High end
Liittynyt:
15.9.2013 21:06
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Aleksimetsäportti » 13.8.2015 23:36

Sen verran vielä että ite käytän neste 2t super racing 2-2.5 % seos ja änkänpäästä tulee silti öljyä,vaikka on ihan laatuöljy ja ei mitkään miittiseokset oo
Katso galleriani!
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Parta779 » 14.8.2015 0:29

jcloo kirjoitti:Sen verran vielä että ite käytän neste 2t super racing 2-2.5 % seos ja änkänpäästä tulee silti öljyä,vaikka on ihan laatuöljy ja ei mitkään miittiseokset oo

Tähän on pakko vielä todeta ettei kyllä oo mikkään laatu öljy, vaan keskinkertanen.
Vaikka täyssynteettinen onki.
It Ain't fast without mixed gas!
lortto24
Liittynyt:
22.7.2015 2:05
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut lortto24 » 15.8.2015 14:31

Tossa tecnigas enoxissa on omasta mielestä aika rumat ja semmoset korkeet äänet niin vaikuttaako kun haluaisin matalemmat äänet jos laittaa esim metrakit throwerin änkän? :D
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut derbinisti » 18.8.2015 22:10

Miten tuommoisesta Yasunin alakauttaisesta putkesta on paras oikoa lommot. Olen vähän kuullut että paineilma on aika riskaabeli ratkaisu jos ei halua paukauttaa koko putkea silmille. Rälläköinti ja hitsaaminen ei onnistu, koska en omista kuin puikkohitsin ja sillä käsittääkseni ei tuommoisen ohueen peltiin saa aikaan muita kuin reikiä.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
Jahne
Pyörä:
PV
Liittynyt:
17.7.2008 16:22
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Jahne » 19.8.2015 16:09

Muutamat rutut paineilmalla ja toholla oikoneena täytyy sanoa että turhaa pelottelua tuo putken poksahtaminen. Painetta tarvii kuitenkin niin vähän että putki oikenee kunhan saa lommokohdan kunnolla kuumaksi. Tietysti karstat suosittelen polttamaan täysin ennen paineilmalla oikomista. Auton venttiilin virittelee putkeen kiinni ja renkaantäyttöpistoolilla laskee tarpeen mukaan painetta. Muutamalla barilla oikenee jo kummasti :)
Ja tietty suojalaseja kannattaa käyttää aina varmuuden varalta.

Tuossa vielä ohjevideota, oikenee saumakohtien lommotkin tosi nätisti :P
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.8.2015 7:22

Niihin putkiin EI PAINEILMAA laiteta.

Ilma puristuu kasaan huomattavasti vettä enemmän. Mikäli sauma ratkeaa, on tuloksena vettä käytettäessä vain pieni vesisuihku. Ilmalla vastaavassa tilanteessa on kyseessä hengenvaarallinen räjähdys. Jokainen vähänkään fysiikkaa lukenut tietää eron kaasun ja nesteen kokoonpuristuvuuden sekä massan hitauden välillä.

Se, että putki ei ole juuri sinun kohdallasi räjähtänyt, ei tarkoita sitä etteikö se muilla voisi. Itse en tiedä yhtään tapausta jossa näin olisi käynyt, mutta teoreettinen mahdollisuus on aina olemassa.
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 21.8.2015 12:18

Tota noin, komppaan Ledinauhaa osin, en mäkään suosittelis että paineistettua putkea mennään pillin kanssa kuumentelemaan mikäli suojavarusteet on luokkaa pienet silmälasimalliset suojalasit ja t-paita. Homma voi äityä pahaksi etenkin silloin, jos painetta isketään hervottomasti liikaa ja sitten vankalla kokemattomuudella vedetään pelti nohevasti sulaksi. Mopopuolella kun ollaan, niin aina kannattaa olettaa pahinta. :lol:

Lämmityksestä johtuva paineen nousu putkessa jää melko vähäiseksi, esimerkkinä putkessa oleva ilma lämpenee 20C->320C niin paine vasta kaksinkertaistuu (esim. 1,5Bar->3,0Bar). Käytännössä putken sisällä oleva ilma ei noin paljoa pääse kuumenemaan, mikäli lämmitys on järkevää ja riittävän pistemäistä. Mikäli putkeen onnistuu reiän sulattamaan, niin kyllä se varmaan räkäisee jonkin verran sulaa päin näköä. Vaan niin tuo plasmaleikkurikin sylkee paineilmaa ja sulaa metallia, eikä siinä mitään teräsvalimotason varustusta käytetä. :roll:

Teräväreunaisen syvän lommon nostaminen vedellä on suoraansanottuna hankalaa, esim. keskilieriö voi venähtää ja putki revetä useaan otteeseen, ennenkö lommo on juuri muuttanut muotoaan. Sitä virhettä ei kannata tehdä, että alkaa lämmittää pillillä vedellä täytettyä putkea. Jokainen fysiikkaa lukenut tietää, että vesi ei juuri anna paineen alla myöten, joten sitten kun sitä putkea pillillä kuumennetaan, putken sisään kehittyy vähintäänkin suuripaineinen vesihöyrytasku putken antaessa myöten lommosta/muutenvaan. Sitten KUN se putki repeää höyrytaskun kohdalta, niin sielä voipi olla semmoinen 150-200Bar painetta - se taas on jo kaukana turvallisesta.

Sanoisin, mutta en suosittele, että paksut farkut jalkaan, työtakki päälle, hitsaushanskat käsiin, koko naaman peittävä maski päähän ja vaikka 0,5Bar paineella alottelee pillin kanssa oikomaan. Korvatulpat voi olla kans pop, jos pamahtaa. Painetta sitten varovasti ylöspäin, jos näyttää siltä, ettei ala oikenemaan.

Voisin heittää semmoisen arvion, että vedenpainetta DIY-putki kestää about 100-150Bar ja sitten repeää (silloinkin kannattaa muuten varulta pitää suojalaseja!). Sen voin varmaksi sanoa, että se paineenkesto on hyvin-hyvin paljon pienempi silloin, kun pelti alkaa olemaan punahehkussa!

Btw. derbinisti: kerta sulla on puikkokone, niin liimaat vaan puikon kiinni lommon pohjalle ja nyppäät ylös. Toistat, kunnes lommo on suoristunut.

PS. Allekirjoittanut toteaa, että kaikki omalla vastuulla. Silloin muuten vähän jännittää, kun kaataa about kilon 750C sulaa alumiinia kosteaan muottiin, sitä sulaa metallia kirjaimellisesti satoi taivaalta. :lol:
moto12344
Pyörä:
Gilera smt 15
Liittynyt:
16.3.2015 12:49
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut moto12344 » 22.8.2015 14:52

Mulla on gilera smt 2015 jossa metrakitin e hyväksytty tehari, 75 suutin ja reikälevy otettu pois mut silti vaan hyytyy ylämäkee ja menee mittari mukaa 35-40. Osaatteko auttaa? Pitääkö mun sit vaa pistää isompi suutin jotta menis ees sen 45 vai reikiä kuriin? Kaasarinki säädin eli seokset on iha ok.
dattiis
Liittynyt:
29.6.2012 18:39
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut dattiis » 22.8.2015 15:52

En ihmettele ettei kulje mihinkään jos siellä on kuri putkessa :roll:
moto12344
Pyörä:
Gilera smt 15
Liittynyt:
16.3.2015 12:49
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut moto12344 » 22.8.2015 21:57

Porasin nyt teharin holkkiin kaksi 4mm reikää ja kun lähin kokeilee nii ei menny oikeestaa enempää ku 47 ja vähä pätki. Johtuu varmaa liia pienest suuttimest. Jos on siitä nii osaatteko sanoo mikä olis sopiva. 75 on siis nytten.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.8.2015 22:12

Ota se kuri pois :D
It Ain't fast without mixed gas!
moto12344
Pyörä:
Gilera smt 15
Liittynyt:
16.3.2015 12:49
Re: Tehoputket

ViestiKirjoittanut moto12344 » 22.8.2015 22:29

En halu että menee nii kovaa:D mutta riittääkö esim 80 suutin

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista