Pro-virittäminen

Jaymz
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
9.2.2009 11:51

ViestiKirjoittanut Jaymz » 25.8.2010 12:22

Piippukin voi olla osasyyllinen tässä, mutta eliminoidaan asia kerrallaan. Tehoputkea en vaan ulkonäkö- ja äänisyistä haluaisi vaihtaa. Pitää kokeilla parempaa(lue: tehokkaampaa) äänenvaimenninta vakioputken jatkeeksi.

Paljonko 70cc palotilavuus pitäisi olla? Öljyllä ajattelin mitata tulpanrei'ästä.

Kone kyllä kiertää nyt, mutta ei kovin iloisesti, paremmin otti yläkiekkoja ennen sylinterin madaltamista yläpinnalta. Vääntö on tosin tärkeä myös.
Spotti
Liittynyt:
15.9.2009 16:15
Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Spotti » 26.8.2010 19:47

Kuinka paljon vauhtipyörän kevennys ja kannen laksu auttaa derbissä? :nörtti:
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 26.8.2010 20:12

Auttaa mihin? Mitä haluat auttaa ja miksi? Kuinka paljon, miten ilmaistuna? Miten paljon mitäkin? Ei todellakaan puhuta nyt pro-virittämisestä, ainakaan noilla lähtökohdilla.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 26.8.2010 22:09

Spotti kirjoitti:Kuinka paljon vauhtipyörän kevennys ja kannen laksu auttaa derbissä? :nörtti:

Sen verran ne yhen "pro-virittäjän" derbissä autto, että sai jäähdytysnesteen paisuntasäiliön räjähtämään.

edit. No olihan siinä sitä säiliön korkkiaki vissiin ruuvattu...
megAX
Pyörä:
Helkama AX, Suzuki RGF
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
4.8.2009 20:06

ViestiKirjoittanut megAX » 28.8.2010 15:26

rossipoika kirjoitti:
Spotti kirjoitti:Kuinka paljon vauhtipyörän kevennys ja kannen laksu auttaa derbissä? :nörtti:

Sen verran ne yhen "pro-virittäjän" derbissä autto, että sai jäähdytysnesteen paisuntasäiliön räjähtämään.

edit. No olihan siinä sitä säiliön korkkiaki vissiin ruuvattu...

Äläs rossipoika kannenlaskun piikkiin laita mitään tuommoista, Gilerassa otettiin kannesta "turhat pois" niin no saman se teki kuin muissa että vääntö alakierroksilla ja kierrosherkkyys paranivat ja kulutus laski ja kyllä se jäähdytysnestesäiliö vielä kasassa pysyi, syy oli jossain muualla ;) , ja vauhtipyörän keventäminen tottakai tuonee kierrosherkkyyttä ja mahdollisesti lisää tärinää mikäli sieltä koneelta irtoaa potkua enemmänkin.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 28.8.2010 16:37

megAX kirjoitti:niin no saman se teki kuin muissa että vääntö alakierroksilla ja kierrosherkkyys paranivat

dynotuloksia?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 28.8.2010 16:49

rossipoika kirjoitti:
megAX kirjoitti:niin no saman se teki kuin muissa että vääntö alakierroksilla ja kierrosherkkyys paranivat

dynotuloksia?


Eikai kukaan niitä tarvi. Sitäpaitsi toi on ihan normaali vaikutus kannenlaskulle. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
megAX
Pyörä:
Helkama AX, Suzuki RGF
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
4.8.2009 20:06

ViestiKirjoittanut megAX » 28.8.2010 21:49

rossipoika kirjoitti:
megAX kirjoitti:niin no saman se teki kuin muissa että vääntö alakierroksilla ja kierrosherkkyys paranivat

dynotuloksia?

Jos joku tallaaja haluaa tietää et mitä joku muutos vaikuttaa niin pitääkö se oikeen jotain suuretta käyttäen saada kerrottua. Kyllä sen eron huomaa ihan ajamalla ja voithan sä kaverin Gileran tuolta hakea ja dynottaa jos se sitä vaatii :nörtti:
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 29.8.2010 15:50

Sori vissii offtopic mutta paljonkohan liian pieni kaasutin & imukaula "jarruttaa" männän puristus-tahtia? Eli kun mäntä nousee ja tavaraa ei tuu tilalle tarpeeksi nopeasti? Eli itelle kuuluu kysymys, että onko mahdollista edes saada korkeita huipputehoja (YLÖKIERROKSILLA) tommosella 75 cc pannulla ku näyttää jäävän liki 50cc parhaita tehoja. 16mm kaasutin & minarellin oma (jostain kumman syystä kampikammiota kohti pienentyvä) imukaula.
Jaymz
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
9.2.2009 11:51

ViestiKirjoittanut Jaymz » 31.8.2010 12:38

Kun ei tietoa ollut tai kukaan ei vaan jaksanut vastata kysyin Niskasen Jarmolta tuota palotilavuutta. 80cc tilavuudelle kuulemma 9-9,5ml, jollin saattaa nakutella.

Mittasin eilen tuon 70cc palotilavuuden. Ei meinannut mahtua 5ml ruutallinen ihan täysin sylinterin ollessa pystyasennossa mäntä ykk:ssa. Ihmekös meinasi vähän nakutella. Puristussuhde jonkun kaavan mukaan 15:1.

autotallikonstein palotilakupua vähän laajentelin ja lopuksi kiillotin. Squishiin leveyteen pysin olemaan vaikuttamatta. Tänään laitan paikalleen niin kattotaan sitten tuntumia.

Jaymz kirjoitti:Piippukin voi olla osasyyllinen tässä, mutta eliminoidaan asia kerrallaan. Tehoputkea en vaan ulkonäkö- ja äänisyistä haluaisi vaihtaa. Pitää kokeilla parempaa(lue: tehokkaampaa) äänenvaimenninta vakioputken jatkeeksi.

Paljonko 70cc palotilavuus pitäisi olla? Öljyllä ajattelin mitata tulpanrei'ästä.

Kone kyllä kiertää nyt, mutta ei kovin iloisesti, paremmin otti yläkiekkoja ennen sylinterin madaltamista yläpinnalta. Vääntö on tosin tärkeä myös.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 31.8.2010 13:07

Hyi rutto. Eikai noin isoja palotiloja saa asennella edes turbovehkeisiin... joku 9cc muka :eek:

15:1 on ihan ok (korjaamaton) puristussuhde 2t vehkeeseen. Jos olettaa että sun mopossas pakoaukon korkeus on hieman vajaa puolet sylinterin korkeudesta, 70cc pytyssä pakoaukon yläpuolelle jää jotakuinkin 37cc iskutilavuus. Ja (37cc + 5cc)/5cc = 8,4:1, mikä on vain hieman yläkanttiin. Ite lähtisin koittamaan syttyennakon säätämistä myöhäisemmälle mikäli nakuttaa - ei tuo niin korkea puristussuhde ole. Lisäksi vois tietenki tsekata ettei tulppa ole liian kuuma (ysi vois olla melko jees) ja ettei seokset ole laihalla.

Tiittasen opusta kannattaa lueskella mikäli haluaa tarkempia perusteluja puristussuhteen kestolle. Esimerkiksi korjatun puristussuhteen käsite kannattaisi opiskella.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 31.8.2010 14:40

Betaversio kirjoitti:Esimerkiksi korjatun puristussuhteen käsite kannattaisi opiskella.

Tietty on hyvä, että on edes jonkinlainen alkuarvo puristussuhteelle ja ehkä se korjattu on nyt hivenen parempi mitä koko iskunpituudella laskettu, mutta se mikä on käyvän moottorin puristussuhde on taas toinen asia jo. Vaikka korjattukin puristussuhde vaikuttaisi olevan vielä ok, niin pakoputken vaikutus jää nähdäkseni useilta kokonaan miettimättä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 31.8.2010 21:11

-Zone- kirjoitti:Vaikka korjattukin puristussuhde vaikuttaisi olevan vielä ok, niin pakoputken vaikutus jää nähdäkseni useilta kokonaan miettimättä.


Eikai sentään kun Tiittanenkin puhu tästä kirjassaan jo 80-luvun alussa...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.9.2010 14:53

Sarvi-Perkele kirjoitti:Eikai sentään kun Tiittanenkin puhu tästä kirjassaan jo 80-luvun alussa...

Kyllä tuntuu olevan jos näitä topiceja lukee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 1.9.2010 15:57

-Zone- kirjoitti:Kyllä tuntuu olevan jos näitä topiceja lukee.

Tarkoittaako se, että jättää viestissään jonkin asian mainitsematta sitä, että ei ole edes ajatellut koko asiaa? Ja kaikenlisäksi jopa mainitsin siitä:

Beta kirjoitti:Tiittasen opusta kannattaa lueskella mikäli haluaa tarkempia perusteluja puristussuhteen kestolle. Esimerkiksi korjatun puristussuhteen käsite kannattaisi opiskella.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista