Ehä mää ny iha tarkottanu että pommiksi muuttuisi heti kun kierrokset ylittää insinöörin hatusta vetämän rajan, vaan että osien kestävyys rupeaa tipahtamaan tuon jälkeen.
Onhan se nyt ihan selväjuttu esimerkiksi että, kammen laakerit on kahenkymmenentonnin ajon jälkeen jo vaihtokunnossa tusinatehareillakin. Itelläpä oli ajettu 18 000 km vakiona jonka jälkeen leovinssillä vain 7 tonnia ja silti oli kampura väljänä. Ja tästä operaatiostahan ei ole sanaakaan huoltotaulukossa vaikka operaatiohan olisi pitkälti välttämätön viimeistään 25 tonnin kohalla.
Luulen ja väitän, että syy on juurikin siinä, että jos kierrokset pysyisi alle tuon rajan niin kampuran elinikaari olisi huomattavsti pidempi. Jos insinööri olisikin päättänyt vetästä rajan vaikka 12k kierroksiin, olisi kampurassa ehkä kestävämmät laakerit ja pidempi elinkaari myös tusinatehareilla? Tai sitten mahdollisesti huoltotaulukossa maininta laakerien vaihtamisesta. Mutta näinpäin ollaan saatu pieni säästö valmistuskustannuksiin.
Vähän vaikea uskoa, että valmistaja viitsisi lisätä rajoituksia ihan vaan virittäjien kiusaksi, kun huippunopeus on muuten rajoitettu jo siihen haluttuun lukemaan
Tässä muuten otsikon mukaiseen aiheeseen liittyvä neuvo: Älkää laittako niitä huuatusvälejä niin kampura kiitttää
E: Eikös meillä ollut joku mopomodeista työkseen huoltanut mm. derbejä? Hänhän voisi kertoa oman näkemyksensä asiasta?
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista -
Putkea väsäämässä?