Betaversio kirjoitti:-Zone- kirjoitti:Kyllä tuntuu olevan jos näitä topiceja lukee.
Tarkoittaako se, että jättää viestissään jonkin asian mainitsematta sitä, että ei ole edes ajatellut koko asiaa? Ja kaikenlisäksi jopa mainitsin siitä:Beta kirjoitti:Tiittasen opusta kannattaa lueskella mikäli haluaa tarkempia perusteluja puristussuhteen kestolle. Esimerkiksi korjatun puristussuhteen käsite kannattaisi opiskella.
En nyt tarkoittanut betaa, vaan paljon yleisemmin. Kovin vähän (jos on edes yhtään) on ollut puhetta siitä minkä suuruisia alkupaineita sitä (edes noin arviona) sylintereissä piipun vaikutuksesta pakoaukon sulkeutumishetkellä onkaan. Pääosin puhutaan pelkästään puristussuhteesta (joko sitten fyysisestä tai korjatusta).
Ilman minkäänlaista putken huomioimista on aika vaikea sanoa, onko jokin arvo nyt liikaa vai ei jollekin moottorille. Perusennakkoa muuttamalla voidaan asiaan vaikuttaa, mutta onko sekään ihan oikea tapa, että puristussuhde vedetään liian korkeaksi, johon pakoputki tekee oman osansa ja ainoat keinot lopulta nakutuksen kurissa pitämiseen on perusennakon (harvemmilla on se ohjelmoitava CDI) tiputtaminen ja/tai kalliimman polttoaineen käyttäminen.