_TecH_
- Pyörä:
- Derbi Senda X-treme SM -02
kossusukka kirjoitti:Roni_94 kirjoitti:kossusukka kirjoitti:Roni_94 kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista laittaa jotain vaihtovaloa. Niinkuin autoissa että kun kone huutaa liikaa niin valo syttyy merkiksi että pitäs vaihtaa vaihdetta? Ois siisti sellane
.
Tottakai on mahdollista laittaa, joko ostat kiekkamittarin missä on valmiiksi sellainen tai rakennat itse, jälkimmäinen ratkaisu ei sitten kannata ellet ymmärrä digitaalielektroniikasta, valmiita kaavoja en rupea lätkimään.
Veli-Vihannes: Turhahan semmoinen mopossa on, mutta kaikennäköiset vempaimet tuovat tuuningia...
Juu kyllä kaikennäköen elektroniikka kolvailu ja säätäminen on hallussa. "Eli tunnen ne hommat kun omat taskut". Mut sitte pitäs ne kaavat jostain
No kytkistä en jaksa ruveta kyhäilemään, vaikkei se vaikeata taida olla, mutta googleen hakuun "diy shift light". Pääpiirteittäinhän tuon sais kyhättyä ihan yksinkertaisesti taajuusmodulaattorilla (LM2917 tai LM231) jonka perään ledi. Toki kaikki vastus ja konkkaarvot pitää laskea oikein, mutta laskeskelet vain että kun haluttu taajuus (jos vaikka valon syttyvän 10 000rpm kohdalla) esim tuossa 10khz (jos yksi kierros tuottaa yhden pulssin, riippuu mistä kierrosluvun laskee) kohdalla taajuusmodu antaa tarpeeksi jännitettä jolloin esim ledin kynnysjännite ylittyy ja ledi syttyy. Jos tehdään hehkulankavalolla niin taajuusmodulta vedetään transistorille joka ohjaa relettä, kun trankun kytkentäjännite ylittyy päästää releelle sähköä ja kytkee hehkulampun päälle, pienillä hehkulampuilla voi käyttää pelkkää transistoria.
Eli löytyiskö nää osat ihan esim motonetistä ?
E: Ja pystiskös ottamaan virran tosta kierroslukumittarista? Siinä on sellanen.
Minä kysyin : Paljonko derbini kulkee?
Oraakkeli vastasi : "Kerran kokeiltiin nopeusnäyttöä, se sanoi 115 km/h."
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Juu virran saa siitä ja pulssit saa cdi:n jostain johdosta. Ei löydy motonetistä, ei todellakaan..
Se on autovaraosaliike, nyt puhutaan elektroniikkaosista. Katsasta partcon ja bebekin valikoima.
-Zone-
kossusukka kirjoitti:...mutta laskeskelet vain että kun haluttu taajuus (jos vaikka valon syttyvän 10 000rpm kohdalla) esim tuossa 10khz...
Aika kovat on siellä teilläpäin kierrokset
10Khz = 10 000hz (
siis 10 000 impulsia sekunnissa).
10 000Rpm (
eli siis minuutissa)= 166,67hz
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
-Zone- kirjoitti:kossusukka kirjoitti:...mutta laskeskelet vain että kun haluttu taajuus (jos vaikka valon syttyvän 10 000rpm kohdalla) esim tuossa 10khz...
Aika kovat on siellä teilläpäin kierrokset
10Khz = 10 000hz (
siis 10 000 impulsia sekunnissa).
10 000Rpm (
eli siis minuutissa)= 166,67hz
Aah ei prkl, onnistuin sekoittamaan taas päässäni aikajaksot, niinniin hertsiä sekunnissa ja kierrosta minuutissa, eri jutut juu.. Hyvä kun huomautit...
_TecH_
- Pyörä:
- Derbi Senda X-treme SM -02
Ai jumalauta nyt meni kyl hankalaks. Taitaa kyl jäädä projetki tekemättä
Minä kysyin : Paljonko derbini kulkee?
Oraakkeli vastasi : "Kerran kokeiltiin nopeusnäyttöä, se sanoi 115 km/h."
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
kossusukka kirjoitti:WalDemar kirjoitti:mutta jos mittari onkin erilainen! onhan niitä sellaisiakin jotka ottaa sen impulssin tulpanjohdosta ja silti toimivat ihan hyvin ilman akkua.
Onhan niitä sellaisia juu, mutta erityisesti sellaiset juuri vaativat tasaista jännitettä. Kaikki uudet mittarit ovat usein digitaalitekniikalla tehtyjä ja siinä jännitteen heittely aiheuttaa samantien koko paskan sekoamisen.
Mielenkiinnolla näkisin mittarin joka toimii 6voltilla ja ilman akkua, ei sillä etten sanoisi ettei niitä voisi olla.
Mulla on tunturin alkup. VDO rpm mittari, siitä lähteen tasan
kaksi johtoa , toinen menee maihin ja toinen tulpanjohdon kiinni tavalla tai toisella.
-Zone-
Krg kirjoitti:kossusukka kirjoitti:WalDemar kirjoitti:mutta jos mittari onkin erilainen! onhan niitä sellaisiakin jotka ottaa sen impulssin tulpanjohdosta ja silti toimivat ihan hyvin ilman akkua.
Onhan niitä sellaisia juu, mutta erityisesti sellaiset juuri vaativat tasaista jännitettä. Kaikki uudet mittarit ovat usein digitaalitekniikalla tehtyjä ja siinä jännitteen heittely aiheuttaa samantien koko paskan sekoamisen.
Mielenkiinnolla näkisin mittarin joka toimii 6voltilla ja ilman akkua, ei sillä etten sanoisi ettei niitä voisi olla.
Mulla on tunturin alkup. VDO rpm mittari, siitä lähteen tasan
kaksi johtoa , toinen menee maihin ja toinen tulpanjohdon kiinni tavalla tai toisella.
Kossukka - "
Mielenkiinnolla näkisin mittarin joka toimii 6voltilla ja ilman akkua "
http://frost.daug.net/kierroslukumittari.php
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
Huh, jännä systeemi tuo volttimittarin modaus kiekkamittariksi, eipä ole edes käynyt mielessä. Tinytacheista koskaan kuullutkaan.. Nojoo, näyttääpi noita sitten olevan mutta vähän harvinaislaatuisempaa kamaa vaan.
Krg kirjoitti:Mulla on tunturin alkup. VDO rpm mittari, siitä lähteen tasan kaksi johtoa , toinen menee maihin ja toinen tulpanjohdon kiinni tavalla tai toisella.
Tjaah, jänniä vehkeitä. Kiinnostaisi tietää miten tuollainen kahdella johdolla kytkettävä oikein toimii.
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
Eiku toinen maihin ja toinen sammutusjohtoon. Näin tulee tasaista impulssia mittariin.
NosSami
- Pyörä:
- MBK Booster NG -01 70cc, SkyTeam Monkey 48cc ja Skyteam Monkey 125(piikkimanki)
Mikä ois halpa ja hyvä kierroslukumittari skyteamiin? joku auton mittari?
Amispoppi!
samuxd
NosSami kirjoitti:Mikä ois halpa ja hyvä kierroslukumittari skyteamiin? joku auton mittari?
Bilteman mittari, ja siihen sitten uusi tausta, että näyttää oikeita lukemia.
Myydään purkumopoja/skoottereita! Myös paljon muuta osaa myynnissä!
Katso ilmoitukset tästä!http://samuxd.kuvat.fi/kuvat/
NosSami
- Pyörä:
- MBK Booster NG -01 70cc, SkyTeam Monkey 48cc ja Skyteam Monkey 125(piikkimanki)
Keulii kirjoitti:NosSami kirjoitti:Mikä ois halpa ja hyvä kierroslukumittari skyteamiin? joku auton mittari?
Bilteman mittari, ja siihen sitten uusi tausta, että näyttää oikeita lukemia.
Mulla on jo semmoinen, mutta siitä ei näe pimeällä mitään, koska se valo ei mene sen uuden taustan läpi.
Amispoppi!
janne84
- Pyörä:
- Cpi sx 70cc
Pleeksistä tausta
Vielä jos on värikästä niin voipi olla komia.
Ilmoitukset Erilaisia änkkiä ja helmiäismaaleja
Galleria Projekteja ja työpajan tuotosta
NosSami
- Pyörä:
janne84 kirjoitti:Pleeksistä tausta
Vielä jos on värikästä niin voipi olla komia.
Pitääpä koittaa, kiitos avusta
Amispoppi!
NosSami
- Pyörä:
Onko joku skannannu ton(
http://www.vaivaton.com/en/product/45-1-471/c )mittarin taustan, jos tekis siihen uuden taustan jossa olisi numerot 2kertaisena, onnistuisko(Mankissa)?
Voisiko joku linkittää minulle tuon taustan? Tai joku jolla on tuo mittari, niin voisi skannata sen taustan ja lähettää minulle?
Amispoppi!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista