@J11
Korkeille kiekoille niitä tehoja tässä koitetaan saadakin.
Noh, nyt on 19mm PHBG tulossa, katsellaan sitten miten vaikuttaa.
Tuo tehojen "häviäminen" alhaalta johtunee hitaammasta virtausnopeudesta isommassa kaasarissa. 2t kaasarin koonhan pystyy periaatteessa laskemaan suht helposti Naitoh-Nomuran kaavalla:
D = K * sqrt(C*N), missä
D = kaasarin koko
K = vakio, 0.65 - 0.9 (0.85 - 0.9 kisakoneissa / tehoa haettaessa, 0.65 vääntöä)
C = iskutilavuus litroina
N = huipputehon kierrosluku
Eli vaikkapa k = 0.85, 50cc kone ja 11000rpm tehot:
D = 0.85 * sqrt(0.05 * 11000) = ~20mm.
Muuten sama kone, mutta k=0.7 ja huipputehot 7500rpm:
D = 0.7 * sqrt(0.05 * 7500) = ~13.5mm
Eli tuon Naiton-Nomuran kaavan perusteella huipputehon kierrosluvulla ja koneen luonteella on melko suuri merkitys kaasarin kokoon, mutta tuo kaavahan on vain suuntaa antava eikä ikinä paljasta "täydellistä" kokoa.
Leikkaakohan tuo 14mm kaasari kierroskaistaa kuinka rajusti? Nyt saan hädin tuskin kiertämään 12000rpm, vaikka sylkän aukot ja putki riittävät siihen helposti? 187/142° ajoitukset ja putki joku 730-740mm. Blowdown voi toki olla liian alhainen, jolloin kiekkojen rajoittuminen johtuisi sylinteristä.
Tässäpä vielä GSF-dynolla nopeasti otettuna pari vetoa, joista käy hyvin ilmi tuo tehon uupuminen ylhäältä. Huipputehot siinä 9500 - 10000, mutta heti sen jälkeen käyrä lähtee armottomaan alamäkeen.