Mikä on vikana?

miiggz
Pyörä:
Honda FMX 650
Paikkakunta:
salo
Liittynyt:
11.8.2009 20:22
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut miiggz » 16.11.2013 17:09

Helpoksi tavaksi koin koneen kuuntelun, tulpan katsomisessa on niin iso toleranssi, ettei laihalla käyviä alueita pysty tulkitsemaan jos muualta käy liian rikkaalla. Itse koin hyväksi lähteä 3 vaihteella tyhjäkäynniltä kaasu pohjassa kunnes kierrokset ovat tehoalueen yläpuolella. Samalla kuuntelee koneen käyttäytymistä eri kierrosalueilla. Tietty jos on tappovälitykset, niin isommalla vaihteella kannattaa kokeilla.

Tulpasta katsominen vaatii joka kerta ''uunituoreen'' tulpan, lämpimän koneen ja ripeän kiihdytyksen. Melkeinpä plugchop on tarkempi tapa katsoa seosten arvoja kuin vaan tulpan päästä katsomalla.
monnimän
Liittynyt:
24.10.2013 23:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut monnimän » 16.11.2013 18:49

Mikä vikana kun 125cc stompin kone nykii kun ajaa? ykkösellä ja kakkosella pahinten.
sitten ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä vaikka on tyhjäkäyntiruuvi niin kiinni kun vaan pystyy. olen koittanut säätää kaasaria seonsruuvista mutta ei tunnu oikeen auttavan. kaasari on putsattu paineilmalla pari päivää sitten.
thaitus
Liittynyt:
25.6.2012 1:39
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut thaitus » 18.11.2013 19:50

nyt on taas sormi suus, mikä voi olla vikana: ajelin riejulla normaalisti kylärinkiä ja bensa loppui, noh talutin kotia ja tankkasin, sen jälkeen ei millään käyntiin, pakoaukosta sylkee bensaa ja tulppa heti aivan märkä, lykkäämällä ei lupaakkaan ja ampuu vaan putkeen, kerran se lähti mutta kävi tosi laiskasti ja tyhjäkäynniltä ns. hirtti kiinni ku seinään. Oon jo tarkistanu seuraavat:
Kaasari putsattu, putki putsattu, 4 eri tulpalla koitettu, mäntä tarkistettu ettei oo leiponu, ilmanputsari putsattu, ja kaasarin säädöt katottu ettei sielä oo mitään tapahtunu.. epäilisin sytytyspuolen ongelmaa mutta mitä? Niin ja mitä tulppaa suosittelette 80cc:n kans käytettäväks? :roll:
_nigge_
Pyörä:
Gilera RCR '10(EX),Husqvarna WR 125 '09
Paikkakunta:
Toijala
Liittynyt:
28.4.2012 20:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut _nigge_ » 20.11.2013 11:39

Mikäs tossa kilerassa nyt vois olla,vaihoin 21tkm rullatun orkkismännän uuteen Proxin mäntään,nyt sitten se on semmosella 25km matkalla narahtanu melkosen karahduksen kanssa kiinni 5 kertaa :D Aina lähtee kuitenki ykkösellä käymään vaikka samantien,ja muuten normaalisti toimii. Kaverit epäili että olis männänrengas tai molemmat väärinpäin,mutta voisko olla joku muu? Vettä on ja se tuntuu kiertävän,öljyä on lisätty tankkiin tuorevoitelun lisäkskin,ei booaa eli ei varmaankaan laihalla.
E:jostain ihmeen syystä kestää kyllä kiihdytellä,mutta leipoo _heti_ kun ajaa tasakaasulla? :eek: Viimesin kävi siis näin: Ajelin ja kiihdyttelin n.1km verran (kaasu pohajssa vaihteet läpi ja sit kytkin pohjaan),sit ajelin hetken 40km/h tasakaasulla,pääsin ehkä 200m ja sit nappas :D
''Tottakai se menee kovaa ku se on husse!''
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.11.2013 0:03

Tuntuuko että olisi silti kaikki tehot tallella? Eiköhän pytty/mäntä ole kohta entinen jos joka 5km leikkaa kiinni... :roll:
_nigge_
Pyörä:
Gilera RCR '10(EX),Husqvarna WR 125 '09
Paikkakunta:
Toijala
Liittynyt:
28.4.2012 20:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut _nigge_ » 21.11.2013 9:10

No ei se kyllä enää ihan samanlailla kuljekaan,en hirveesti viitti huudattaa tai huippuja koittaa,tuore mäntä kun on. Tosin taitaa olla menetetty tapaus sisäänajon kannalta jo :lol:
''Tottakai se menee kovaa ku se on husse!''
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 21.11.2013 12:11

En tiiä rölläätkö vai kuvitteletko ihan oikeasti että se mäntä on vielä ihan hyvä :lol: Sulla on siellä luultavasti liian iso mäntä sisällä, kun kerran nappailee kii heti kun lämpiää... Aina kannattais mitata pytty ammattilaisella ja mieluiten vieläpä hoonauttaa pytty koneistamolla että se varmasti on pyöreä eikä soikeaksi kulunut. Koneistamoiden kautta saa männätkin (yleensä) kohtuuhintaan, joten kaikista järkevin ja loppujen lopuksi edullisin on vaan viedä pytty työstettäväksi. Hintaa ei liiemmin tule, 50-100e ja lopputulos on pitkäikäinen.
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Vireboy » 23.11.2013 0:20

Tänään tuli toi rajotin porattua niin onko muilla ollu sellasta porbleemaa että vapaalla kun kierrättää niin pätkii. Ja mulla oli 15/65 välit ja meni 64 mittariin poraamattomalla boksilla ja nyt poratulla ja 14/65 väleillä 60, onkohan liian raskaat välit ettei jaksa kiertää kunnolla? Ja nappirajottimen laitoin samalla ja sitä ei kyllä huomaa, en kyllä oo sitä vielä säätäny mutta eron huomaa on/off. Kyseessä siis Rieju mrt.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 24.11.2013 3:39

No onhan 14 eturissa kevyempi kuin 15, joten ainakin pitäisi kiertää saman verran kuin poraamaton ja 15 ratas.
jawa123
Liittynyt:
25.4.2011 21:00
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut jawa123 » 24.11.2013 10:37

Mulla menee mrx power up poraamattomalla boksilla ja 12/62 väleillä 65, ja 14/62 väleillä päästy yli 75, joten kyllä sen nyt luulis vähän kovempaa menevän. Ja nopeudet on siis katsottu gepsiin, eli niissä ei voi suurta heittoa olla.

E: laitetaan nyt oma hetken mieltä askarruttanut kysymys samalla, eli mopo ei kiihdy enään niinkuin ennen, eikä aina tahdo käydä kunnon tyhjäkäyntiä + kun vetää kaasun pohjaan niin hakee jonkun aikaa että lähtiskö ottamaan kierroksia vai ei, vaikka voin 100% varmasti sanoa että kaasari on säädöissä. Ainoa ero minkä olen huomannut on se, että tulppa on suurelta osin paksun karstakerroksen peittämä, eli voisiko korjaantua ihan vain hommaamalla uuden tulpan? Mopolla on siis ajettu yli 10k ja vasta toinen tulppa menossa :lol:
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kersti91 » 24.11.2013 21:16

Vastasit itse kysymykseen juuri. Vaihda tulppa.
Tarkista kampiakselin stefa.
AlluW
Liittynyt:
21.9.2013 0:48
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut AlluW » 24.11.2013 21:53

Terve!
Osaako joku viisaampi kertoo mikä on vikana ku avaa bensahanan ni bensaa alkaa tulemaa ylivuotoletkusta. Kaasari on pudistettu, neula liikkuu normaalisti, eikä siellä muutenkaan mitään epätavallista näkynyt??
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Vireboy » 24.11.2013 22:09

Voi olla että männänvaihto tuo niitä kaivattuja tehoja. Itsekkin ihmettelin ettei kulje kun jonkun 60. Vähän liian raskaat välit oli noi 14/65 (62gps), kun 13/65 meni 68gps. Nyt on sisäänajossa pitkät välit ja sitten kun saan sisäänajettua, niin toivottavasti menee 70+ 8)
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kersti91 » 25.11.2013 15:53

AlluW kirjoitti:Terve!
Osaako joku viisaampi kertoo mikä on vikana ku avaa bensahanan ni bensaa alkaa tulemaa ylivuotoletkusta. Kaasari on pudistettu, neula liikkuu normaalisti, eikä siellä muutenkaan mitään epätavallista näkynyt??

Neulaventtiilin ja bensanpinnan tarkistus sekä onko koho varmasti ehjä? Ota kaasari käteen, pohjakuppi auki ja puhalla bensaletkuun. Nosta kohoa, pitäisi mennä umpeen eli ilmaa ei pääse enää läpi. Bensanpintaa säädetään kohon peltiä vääntämällä. Jos koho on puhki, niin se ei enää kellu eikä sulje neulaventtiiliä.
Tarkista kampiakselin stefa.
_nigge_
Pyörä:
Gilera RCR '10(EX),Husqvarna WR 125 '09
Paikkakunta:
Toijala
Liittynyt:
28.4.2012 20:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut _nigge_ » 25.11.2013 16:11

Noh,availin tossa konetta niin neljästä kulmasta oli leikannu,tosin nyt on kestäny kun on ollu ihan liian iso suutin,nostin nyt neulaa ja 85 suuttimen et kattoo et kuin käy. Mäntähän oli sen 39,86 mikrometrillä katottuna ja (b-koon)pytty taitaa olla pinnotettu joten ei pitäs kulua juurikaan. Ja ihan btw ne leipomajäljet oli männässäkin tosi pieniä ja pytyssä ei tuntunu yhtään mitään,et en nyt sanois että kaikkipaskana jos vähän narahtaa.... :roll:
''Tottakai se menee kovaa ku se on husse!''

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista