Tapoja on monenlaisia ja todella monet purku/kasausvaiheessa tehdyt erikoisuudet on senverran pieniä, ettei niihin oppimisen jälkeen edes kiinnitä huomiota. Tyyliin vaikka nyt jotain stefaa asennettaessa siihen heitän ihan kevyesti vaselinia ja painan akselin ja pesänsä väliin, liukuu paremmin ja tuo ainakin tunteen siistimmästä asennuksesta.
Perusjutut kannattaa pitää mielessä, juuri tuo M-65:n mainitsema on tärkeä.
Eli purettaessa järjestelkää osat ja ruuvit lokeroihin/rasioihin. Yhteen rasiaan nakkaat vaihteiston osat/prikat, toiseen kytkimen hilppeet, kolmanteen kytkinpuolen irtohilppeet jne. Helpottaa pirun paljon kasaamista kun ei tarvitse arvuutella mikä prikka kuuluu minnekkin ja todennäköisesti lopputuloksestakin tulee parempi. Vanhoja rasioita saa esimerkiksi tyhjistä voipurkeista ja hillopurkeista.
Toinen on, että
kaikki tehdään oikeilla työkaluilla. Ei missään nimessä koiteta vääntää liian pienellä ruuvimeisselillä ruuvia auki, koska ei jakseta etsiä oikeaa. Tällä tavalla kuluttaa ruuvin kantaa pahasti ja jos se kanta ei vielä silläkertaa nylppäänny, seuraavalla kerralla se voikin pyöristyä ja se jos jokin vituttaa. Sama on hylsyissä, ei millin liian suurta tai sorvaat kannat.
Jos ruuvi ei meinaa aueta, irroitusöljy on siihen erittäin hyödyllinen lisäke. Runsaasti irroitusöljyä ja antaa muutamia tunteja vaikuttaa. Tämänjälkeen koittaa avata pultin kunnon työkalulla ja mahdollisimman voimakkaalla mutta nopealla iskulla. Iskumeisseli on erittäin halpa ja hyödyllinen risti-/talttapääruuveja avattessa, jos ne ovat jumissa. Räikällä sen voi tehdä painamalla räikkää ruuviin KOVAA kiinni ja vetämällä räikän varresta, ihan uloimmasta päästä, ihan hitusen taaksepäin ja samantien työntää nopeasti ja kovaa, vähänkuin löisit sitä. Jos koitat hitaasti vääntää sitä kovalla voimalla, voi kanta lähteä pyöristymään rasituksessa, nopea nytkäytys usein saa ruuvit aukeamaan. Erittäin hankalissa tilanteissa (magneton mutteri ja ensiövedon mutteri) kannattaa yrittää lämmittää ruuvia, esim. pienellä siniliekkisellä butaanipolttimella tai kuumailmapuhaltimella, itse suosin ensimmäistä.
Edelliseen lisätäkseni ja oikein korostaen,
käyttäkää oikeita ulosvetäjiä. Älä väännä sitä magnetoa irti millään ruuvimeisselillä, sillä ihan oikeasti rikkoo kalliita osia ja työkaluja. Hankkikaa mg-ulosvetäjä ja esim. biltemasta 2-leukainen ulosvetäjä. Niillä purkaa melkein kaiken nätisti.
Oma hyväksi todettu tapani on vaihtaa aina purkamisen yhteydessä kaikki puretut tiivisteet, monet stefat tuntuvat olevan vähän kertakäyttöisiä ja irroituksen yhteydessä niistä voi huulia hajoilla, samoin paperitiivisteet repeilee. Ne satsit kuitenkin on niin halpoja verrattuna työmäärään, että näin teen itse. Stefoja asennellessa pistän ihan kevyen silauksen vaselinia ulkopinnalle ja huulille, uppoaa nätimmin.
Laakereiden asennuksessa pesiinsä myöskin tärkeintä on
lämpösovitus, eli pesät toki kuumennetaan mahdollisimman kuumaksi ja laakerit pakastetaan. Tämänjälkeen laakeri hakataan joko sille tehdyllä työkalulla tai sitten isolla hylsyllä pesäänsä. Talttapääruuvimeisseli on erittäin huono idea, koska se lipeää ja seuraavaksi vedät sen kuulakehästä läpi, kokemusta on. Jos laakeri asennetaan ensiksi akseliin, laakeria lämmitetään ja akselia pakastetaan, laakeri lopuksi hakataan putken avulla paikoilleen. Tämä setti sitten pakastetaan vielä uudelleen ja pesä johon se koko höskä hakataan, kuumennetaan. Näin kaikki asettuu ongelmitta.
Kasaus, sekä purkuvaiheessa kannattaa käyttää
pulttipyssyä kovaa momenttia vaativiin paikkoihin, tai osiin jotka pyörivät. Kytkinkruunu ja eturatas pyörivät mukana, joten pulttipyssy on pirun näppärä. Samoin ensiövedon rattaan mutteri, sekä magneton mutteri kannattaa jyntätä pulttipyssyllä kiinni, ei kuitenkaan siihen "viimeiseen momenttiin" asti.
Kun hakkaat vaikka kampiakselin irti lohkosta,
älä hakkaa suoraan kierteytettyä akselia vaan ruuvaa siihen mutteri päähän! Mutterin kierrät akselin tasalle ja sitten hakkaat. Näin et tuhoa kierteitä osista.
Kierrelukite on kanssa yksi jota kannattaa käyttää. Osat jotka pyörivät lujaa tai joihin kohdistuu kovaa tärinää, kannattaa vetää kierrelukitteella kiinni. MG-mutteri, ensiövedon mutteri, kytkimen mutteri, moottorin kiinnikkeet jne. Nämä pyörivät osat kun kiihtyvät ja hidastuvat todella äkkiä ja suurilla vaihteluilla, ne voi lähteä löystymään, kierrelukite estää sen. Samoin muutenkin kriittiset paikat kannattaa suosiolla lukita sillä, eli jarrusatuloiden kiinnikkeet, t-palojen ruuvit, ainakin eturenkaan akselin mutteri. Kierrelukite on KALLISTA (16e 10ml tuubi), mutta sitä käytetään vain yksi pisara yhteen ruuviin, joten se riittää tolkuttoman pitkään.
Kuumana käyviin kierteisiin ja todennäköisesti ruostuviin käytän itse kuparitahnaa. Pääasiassa pakoputken laipan pultit ja kannen muttereihin. Näin ne eivät ruostu umpeen ja aukeavat myöhemminkin järkevästi, ilman törkeitä irroitusoperaatioita.
Oikea momentti on kanssa tärkeää. Mitään ruuveja ei saa missään tapauksessa jättää liian löysälle, muttei liian kireällekkään. Liika kiristys sanoo "naps", joka voi tuottaa kalliit ja aikaa vievät korjaukset, mutta liian löysällä oleva ruuvikin voi aiheuttaa paljon kustannuksia hajonneiden osien takia. Momenttiavain on erittäin hyödyllinen ja suositeltava, jos näitä tekee paljonkin, mutta satunnaiskorjaajalle turhan kallis työkalu. Sen näppituntuman oppii vain kokemuksella.
Huonokuntoiset asiat myös pitää vaihtaa uusiin. Jos huomaat vaikka kytkimen olevan huonossa kunnossa, laakereiden väljiä tms, älä ihmeessä jätä niitä sisään. Vaihda ne uusiin! Joudut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ne, myöhemmin tosin saat purkaa jälleen koneen uudestaan ja työmäärä kaksinkertaistuu. Samoin jonkin osan rikkoontuessa, et halua sen rikkovan uusia osia. Jos siis huomaat öljyjen, jäähdytysnesteiden, tulpan, laakereiden, stefojen tai jonkin muun olevan huonossa kunnossa, vaihda ne, ne kyllä maksaa itsensä takaisin.
Loppusanoina voisin sanoa, että
tehkää hommat räjäytyskuvien ja ajan kanssa. Jos kiireellä koitat korjata, hosut ja unohtelet asioita, jolloin syntyy tuhoa. Erityisesti kannattaa lukea myös noita huoltamokäsirjoja, tsekkaat ne läpi ennenkuin korjaat mopoa, tiedät ainakin miten ne pitää oikeasti tehdä, josta voit joskus kehitellä omia tapojasi. Ja eräs tärkeä pointti,
käyttäkää laatuosia! Älä osta sitä ihan kaikista halvinta paskaa, ellet erityisesti halua korjata vehkeitäsi myöhemmin uudelleen. Ne edelleenkin maksaa itsensä takaisin pitemmällä kestävyydellä. Voit usein vaihtaa halpoja osia, tai harvoin kalliimpia.
Tässä näitä omia vähän isompia pääpointteja korjausoperaatioissa mitä itse teen, niitä pienempiä en osaa edes tähänhätään ajatella, koska ne vain tulee tehtyä niin. Jos jotkin irroitan johonkin tiettyyn erilaiseen tyyliin tms, ei niitä osaa oikein edes listata. Boldasin kaikista oleellisemmat, toivottavasti joku aloitteleva moponkorjaaja saa tästä edes jotain hyödyllisiä vinkkejä.
Yksi oleellinen meinasi unohtua,
ÄLÄ arvaa, vaan kysy täältä foorumilta! Kyllä täältä neuvoja löytyy huoltoihin, jos sinulla on vähänkin epävarmuutta jostain niin kannattaa kysyä.