Minarelli AM6

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 27.3.2014 1:23

Kaikki keskustelu kyseisen moottori-voimansiirtopaketin tekniikkaan liittyen. Huomioi kuitenkin myös muut ketjut joihin viestisi saattaa sopia paremmin.
Virityssylinterit Rabasa/AM6
Tehoputket
Kaasuttimet
Suutinkeskustelu
Mikä on vikana

Tietopankki:yleisohje moottorin purkuun

Minarelli AM6 koneremontti-ohjeet (osittainen)

Alkuvalmistelut

Ennen koneen irroitusta kannattaa hankkia laakerit ja stefat etukäteen (laakereita ei nyt välttämättä muuten kannata ostaa etukäteen jollei tiedä mitä on mennyt rikki, mutta jos vetää kaikki uusiksi niin sitten) sekä ottaa sopivat työkalut esille. Tässä on nyt lista työkaluista ja osista joita ainakin tarvitaan:

-magneeton ulosvetäjä 19x1 ( linkki )
-stefasarja ( linkki )
-tiivistesarja ( linkki )
-13mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-15mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-17mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-19mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-6mm kuusiokoloavain (varmistan vielä)

-"kytkinkupin aukaisutyökalu" (kts. alempaa)
-"vauhtipyörän aukaisutyökalu" (kts. alempaa)

Myös kunnon räikkäsarja on hyvä olla mukana. Joitain avaimia voi myös tarvita enemmän. Mutta varmistan nuo koot vielä.

Kuva koko koneen laakereista:
Kuva

Ylärivi vasemmalta:
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6204 C3 (vetoakselin laakeri)

Keskirivi vasemmalta:
1412 (kytkinakselin neulalaakeri)
1412 (vetoakselin neulalaakeri)

Alarivi vasemmalta:
6202 (tasapainoakselin magn. puolen laakeri)
6203 (tasapainoakselin kytk. puolen laakeri)
6203 (kytkinakselin laakeri)


Aukaisu

Kun osat on hankittu (jos on) niin käydään koneen kimppuun. Ihan ekana otetaan tietysti moottori irti ja jäähdytysnesteet pois, jonka jälkeen valutetaan öljyt ulos moottorista. Kannattaa ihan huolella antaa niitten valuta sieltä pois, niin on sitten vähän kivempi aukoa lohkoja.

Seuraavaksi sitten kannattaa ottaa joku hammasharja tjsp. ja tärpättiä jolla putsaa koneen puhtaaksi kaikesta pölystä, öljystä yms. Nosta kone pöydälle (tai missä ikinä auotkaan) pahvin tai jonkun muun alustan päälle (koska koneesta valuu taatusti vielä öljyä)

Kun kone on pöydällä, niin voikin ruveta aukomaan kytkinkopan ruuveja. Koneen kannattaa antaa "levätä" magneetonpuoli alaspäin kun kytkinkopan nostaa pois, koska silloin käynnistyspolkimen jouset ja rattaat eivät karkaa. Muista jo tässä vaiheessa pistää kaikki irroittamasi osat tarkkaan järjestykseen, jotta kokoaminen olisi helpompaa.

Tämän jälkeen avataan neljä kytkinjousten ruuvia (älä koske kytkimen päällislevyn keskellä olevaan mutteriin/ruuviin), jonka jälkeen levyt ja päällislevy lähtevät pois. Nyt kallista konetta sen verran että kytkinakselin sisältä valuu ulos kaksi tappia ja pieni kuula ( kuva ). Kun nuo on valutettu ulos, niin lyö mutterin ympärillä oleva lukitusprikka ( kuva ) tasaiseksi ja nosta se pois.

Seuraavaksi tuleekin yksi suht vaikea osa, jollei tähän ole sopivaa työkalua; nimittäin kytkinkupin ( kuva ) sisällä olevan mutterin aukaisu. Vaikeaksi tämän tekee se että kytkinkuppi pyörii aina vain, eikä siitä saa oikein kunnon otetta. Tähän saa kyllä tehtyä todella hyvän työkalun jos sulla on pari ylimääräistä kytkimen välilevyä ( kuva työkalusta ). Kytkinkupin mutterin aukaisun jälkeen koko kytkin nousee kruunua myöten pois ( kuva ).

Kun kytkinkruunu on saatu irroitettua, ennen magneeton irroitusta kannattaa irroittaa kaikki ensiörattaat. Muista jälleen kerran ottaa kaikki osat talteen ja hyvään järjestykseen. Ensiörattaiden irroittamisen jälkeen siirrytään magneeton kimppuun. Vauhtipyörän mutteriahan (ensiörattaan mutterin kanssa sama ongelma) on vähän vaikea irroittaa, koska se pyörii kampiakselin mukana. Itse olen aina aukaissut mutterin (myös ensiörattaan mutterin, mutta ensimmäisenä) niin että olen pitänyt vastaan vauhtipyörän päällä olevista rei'istä vastaan tuollaisella rälläkän laikan "poistotyökalulla" ( kuva ). Myös muita keinoja voi keksiä, esimerkiksi laittaa sylinterin paikalleen ja männän ja kannen väliin paperia (tjsp), jolloin kampiakseli ei pääse pyörähtämään. Sitten vaan kierretään ulosvetäjä paikalleen ja vedetään vauhtipyörä ulos. Heti perään ruuvaa staattori ja aluslevy pois.

Kun kytkin- ja magneetonpuoli on menestyksekkäästi saatu purettua, aukaistaan lohkot. Laita moottori kytkinpuoli alaspäin pöytää vasten ja aukaise lohkojen väliset ruuvit. Sitten ruvetaan varovasti nostamaan magneetonlohkoa kytkinlohkosta. Apua saa lohkojen etuosasta löytyvästä kolosta, josta pääsee hyvin sorkkimaan laattapäisellä meisselillä ( kuva ). Voit hiukan avitella nostamista koputtaen veto- ja vaihdepolkimenakselia varovasti alaspäin kohti kytkinlohkoa, jolloin ne jäisivät kytkinlohkoon. Kampiakselia ei kannata koputella, koska se nousee jokatapauksessa magneetonlohkon mukana.

Nyt sitten pitäis olla lohkot erillään ja vaihteisto kytkinlohkossa. Tässä vaiheessa suosittelen kameran kauniiseen käteen ja napsimaan kuvia joka suunnasta. Katsot joka prikan sun muun ettei pääse karkailemaan (harvemmin karkailevat, pysyvät aika hyvin lohkossa kiinni). Nosta vaihdepolkimenakseli sekä vetoakselin siirtohaarukoiden tappi ( kuva ) pois tieltä, jonka jälkeen koitat saada nostettua molemmat vaihdeakselit ja vaihderummun kerralla pois koneesta. Nosta suhteellisen varovasti niin ei prikat karkaile.

------------------------------------------------------------------------------

Tässä nyt oli alku tosta koneenavaus-oppaasta, joka jatkuu vielä melko pitkästi (päivitän tätä viestiä, lisään myös kuvat piakkoin). Mutta ajattelin että kirjoitan nyt edes ton verran tota valmiiksi tähän, niin jos tosta nyt jollekin olis ees vähän apua.

Hyvin suurella todennäköisyydellä tekstissä on virheitä/epäselvyyksiä/huonosti selitettyjä tilanteita, niin ilmoitathan sitten niin saan korjata. Jotkut tilanteet voi luultavasti selvittää paljon helpommin mitä niitä oon tuossa selittänyt.

Ja vielä semmosta että jos nyt satut löytämään jonkin osan, etkä tiedä mihin se kuuluu, niin otappa kuva ja laita tänne ; apua tulee varmasti.

Kopiraits pet[e_e]


-tyyppi-.- kirjoitti:Voisko joku antaa ohjeita ton kiksin jousen jännitykseen kun saan sen sillee että pultti menee kokonaa pohjaan niin kiksi ei mene puoltaväliä enemmän alaspäin.

[TEIKKU] kirjoitti:Eli aloitetaan siitä, että laitat akselin siihen kytkinkoppaa, ja palautinjousen paikalleen. Sen jälkeen pörität sieltä kytkinkopan ulkopuolelta sitä akselia sen verran vastapäivään, että jousesta menee löysät pois. No sen jälkeen laitat sen paksun rattaan, missä on se väkänen. Laitat sen sellaiseen asentoon siihen akseliin, että se väkänen osoittaa alaspäin. Sitte vain viimeinenkin ratas paikalle, ja koppa kiinni.

Sen jälkeen avaat sen kullanvärisen ruuvin, joka on siinä lohkossa semmonen joku 15mm-19mm kanta. Ja avaat sen reilusti auki. Sen jälkeen laitat käynnistyspolkimen kiinni, ja painat käynnistyspolkimen aivan täysin alas. Sen jälkeen pidät poljinta alhaalla, ja laitat kultasen pultin kiinni. Ja testaat, että palauttaakko käynnistyspoljin.


Kytkintä kootessa painelevy on asennettava oikeaan kohtaan kytkinkruunun suhteen. Katso mallikuva tästä. Painelevystä ja kruunusta löytyy tätä varten kohdistusmerkinnät, eli nuoli ja kolo. Mikäli painelevy asennetaan väärin kytkinkruunuun nähden, se ei paina kytkinlevyjä eikä kytkin toimi oikein.

Vastaavalla tavalla myös tasapainotusakselin kohdistusten on osuttava merkkien mukaisesti, katso esimerkkikuva.

Vanhat viestit löytyvät täältä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 27.3.2014 8:31

Se painelevy menee huomattavasti syvemmälle, kun on oikeassa asennossa. En usko että kytkin pelaa ollenkaan jos painelevy on väärin päin, levyt eivät nääs painu ollenkaan yhteen. Näinollen jo käynnistämisen pitäisi olla mahdotonta, ainakin polkimella.

Protip: pyörä maahan kyljelleen kytkinpuoli ylöspäin, niin saa kytkinpuolen auki ilman öljyjen valuttamista ;)
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
jonetzu
Liittynyt:
10.2.2014 20:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut jonetzu » 27.3.2014 9:31

no mikäköhän tuossa on vikana... hyvä neuvo ;)
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 29.3.2014 2:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse lainata edellistä viestiä.
peevee55
Pyörä:
Suzuki pv, Honda Shadow vt125c
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
30.7.2009 21:37
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut peevee55 » 27.3.2014 17:57

Mistäs sais uuden vesipumpun kannen ku edellinen omistaja oli asentanu sen väärin ja oli syöny kolon siihen. Ja kuinkahan tuo roottori otetaan irti? Pitääkö konetta avata?
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 28.3.2014 19:45

Kytkinkoppa pitää ottaa irti, kytkinkopan sisäpuolella on vesipumpun ratas, ja lukkosokat. Ne kun ottaa irti, niin pumpun saa purettua osiin. Kannattaa kysellä purkumopoista noita vesipumpun kansia.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 29.3.2014 2:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse lainata edellistä viestiä.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
aDDee_
Pyörä:
HM Derapage rr 2011, EX Beta RR 2011
Liittynyt:
26.6.2012 15:21
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aDDee_ » 30.3.2014 22:48

Olisin mopoon mäntää vaihtamassa ja vaihtoehtoina ois 40,3mm ja 40,5mm koko. Kumpi olisi kannattavampi kun mopolla ajettu kuitekin jo n.10-11tkm. Menisikö toi isompi mäntä ihan vain hoonaamalla?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 30.3.2014 23:51

Todennäköisesti 0.2mm isompi mäntä ei mahdu edes sylinteriin. Sylinterin kuluminen on maksimissaan joitakin millin sadasosia, joten siitä on turha huolehtia. Ehkä noin 30 - 50tkm ajettu sylinteri on sen yhden tai kaksi satkua väljempi, mutta sinuna ostaisin ihan vakiokoon männän.
_Joonazz_
Liittynyt:
9.7.2011 17:55
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut _Joonazz_ » 31.3.2014 14:16

Kertokaas kuuluuko noihin tulla vielä prikat?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 31.3.2014 19:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Yhdistetty 2 viestiä
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 31.3.2014 20:53

Vetoakselin kumpaankin päähän tulee prikat.
¿
hopperboi
Liittynyt:
25.8.2012 1:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut hopperboi » 31.3.2014 22:30

Mistä vois johtuu tällänen, kun mopo alko pitää outoa sirinää tms, ja sylinterin avattua männäntappi oli jumissa ja irti saatua se oli oudosti kulunut neulalaakerin kohdalta :eek: Vaihdoin sen jälkeen uuden männän, tapin ja neulalaakerin ja nyt on n.100km rullailtu ja tuntuu että taas ääni alkaa kuulua :eek: APUJA?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 1.4.2014 15:15

Taitaapi olla nyt jotain ongelmia voitelun kanssa tai välykset neulalaakerilla päin helvettiä. Toimiihan öljypumppu ja on oikein säädetty? Mitä öljyä käytät? Miltä kiertokangen yläpää näyttää, onko voitelureiät kunnossa?
Mitenkäs mäntä ja sylinteri? Niistä pitäisi kyllä huomata nopeasti jos on voitelussa vikaa, ei montaa kilometriä nimittäin mee ilman öljyä.

Kannattanee ehkä käyttää kone auki kun ei tiedä missä tuosta neulalaakerista ja m-tapista irronnut materiaali lymyilee.
aDDee_
Pyörä:
HM Derapage rr 2011, EX Beta RR 2011
Liittynyt:
26.6.2012 15:21
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aDDee_ » 1.4.2014 15:41

mikä on am6 männätapin neulalaakerin koko? 12x15x15?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 1.4.2014 15:52

Kyllä.
aDDee_
Pyörä:
HM Derapage rr 2011, EX Beta RR 2011
Liittynyt:
26.6.2012 15:21
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aDDee_ » 1.4.2014 17:05

Pitääkö siihen olla joku kallis vai kestääkö sellanen perus merkitön 6€ maksava laakeri
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 1.4.2014 18:03

Vakiokoneessa menee hyvin nuo merkittömät "halpiksetkin", esim. 70cc kanssa kannattaa harkita vähän vahvempaa mutta kyllähän laiska 70cc:kin menee niillä vakiolaakereilla.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista