Siksi miksi kärpänen ei uppoa kypärän läpi liittyy fysiikkaan. Kyseessä on tukivoima, joka myös estää, että emme itse putoa lattian läpi. Jos et halua uskoa minua, en siitä hermostu, koitan vain selventää asioita. Ja tuo "kärpäs-testisi" aiheutti minulle ihan huutonaurut, onhan tuo nimittäin jo melkoista saivartelua.
Mutta kuten sanoin tukivoima on syynä siihen.
Kyse ei siis ole pintajännityksestä vaan paineen jakautumisesta isommalle pinta-alalle. Selväähän on se, että kun rakennetta heikennetään se halkeaa iskun ottaessaan eikä jaa enään seuraavan iskun voimaa tasaisesti. Reikiä poraamalla taas on selvää se, että paine ei jakaudu niin tasaisesti, koska pinta-ala on pienempi.
Mutta mistä johtuu paineen jakautuminen? Mikä "levittää" iskun suuremmalle alueelle, jos pinnassa ei ole minkään näköistä jännitystä? Kerro minulle, haluan tietää mikä se on jos se ei ole pintajännitys.
Spraymaali ei pääse styroksille järin helposti, jos kuori on ehjä.
Pystytkö todentamaan tämän? Oletko kokeillut? Spray-maalin partikkelit ovat niin pieniä, että ne pääsevät läpi, ennemmin tai myöhemmin. Ajattele asiaa näin, vesi menee läpi seulasta. Kiintämpi aine kuten jauho menee myös läpi, mutta ei yhtä helposti.
Kuten sanoin en osaa itse todistaa pintajännityksen olemassaoloa kiinteissä aineissa, mutta haluaisin kuulla miksi pintajännitystä ei voida tehdä kypärään? Jälleen kerran en tiedä rakennustapaa, mutta tiedän, että pintajännitys voidaan tehdä, ainakin keinotekoisesti. Se miksi tätä pitäisi kutsua en tiedä.
Niin ja tuosta rakenteen heikkenemisestä. Jos nyt saivarrellaan niin kypärän rakenteen heikkenemiseen tarvitaan melko suuria voimia, jotakuinkin kypärän tarvitsee muuttaa muotoaan, tällöin RAKENNE on heikentynyt. Mutta tuolla kypärän heikkenemisellä tarkoitetaan, että kypärän pinta on menettänyt jännityksen, eikä se enää kykene tasoittamaan terävää impaktia.
E: Kyllä olet oikeassa, pintajännitys on nesteen pinnan ominaisuus (kiitos wikipedia). Mutta silti vastaava jännite voidaan rakentaa kiinteään aineeseen. Ihmettelen vain mitä koitat todistaa? Kypärän turvallisuuden kolaroinnin jälkeen? Nimittäin ihan heppoisin perustein en itse lähtisi väittämään, että kypärä on turvallinen kolhimisen jälkeenkin.