Slerpa_ kirjoitti:Etanolilla on pienempi energiasisältö kuin bensiinillä joten sitä kuluu enemmän.
Eikö tämä säätö täydy tehdä enemmänkin sen vuoksi että etanolissa on happea itsessään mukana?
Kun asiaa tarkastellaan lämpötekniikan näkökulmasta, on polttoaineen energiasisällöllä paljonkin merkitystä. Puhutaan entalpian muutoksesta. Polttoaineesta vapautuva
sisäinen energia muuttuu lämmöksi. Teoreettisesti ajateltuna palotapahtumassa tilavuus on vakio, joten lämpötilan nousu kasvattaa painetta sylinterissä. Paineen aiheuttama tilavuuden muutos taas tekee työtä.
Kun käytetään huonommalla energiasisällöllä olevaa polttoainetta, lämpötilanmuutos on pienempi, joten myös sylinteriin muodostuva paine on myös pienempi, josta taas seuraa huonompi teho.
Jotta tämä menetetty teho saadaan takaisin, on syötettävä enemmän polttoainetta, jolloin saadaan kasvatettua tehoa alkuperäisiin lukemiin.
Slerpa_ kirjoitti:Eikö pienempää energiasisältöä kompensoida isommalla kaasarilla, eikä isommalla suuttimella?
Ei. Ilmavirtaus "vakio", liian suurella kaasuttimella Bernoullin laista johtuva Venturi-ilmiö heikkenee --> vaikeampi saada säätöihin.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!