Slerpa_ kirjoitti:Mikä sallii sen että sitä etanolia pystytään laittamaan enemmän moottoriin, eikä moottori ala röpeltämään ja käymään rikkaalla niin kuin perus pensalla? Onko tässä se etanolissa oleva happi se mikä sallii rikkaamman seoksen koneessa ilman röpeltämistä tai muita käymähäiriöitä?
radon- kirjoitti:Siitä hapesta se oikea tehonlisäys ahdetuissa moottoreissa tuleekin, yhden kampiakselin kierroksen aikana voidaan polttaa enemmän seosta (etanolin sisältämän hapen ansiosta kone ei ala röpöttämään niin helposti) joka taas tuottaa kovemman paineen, joka on suoraan verrannollinen kampiakselilta saatavaan tehoon. Ja korkeampi oktaaniluku osaltaan parantaa tilannetta, puristuspaineet/ahtopaineet saadaan todennäkösesti hieman korkeammaksi ennen kun alkaa nakuttamaan.
Uskallan olla eri mieltä. Se etanoli ei ole dityppioksidin kaltainen, joka palaessaan splittaa, eli hajoaa happi
molekyyliksi ja typeksi. Se etanolissa oleva happi
atomi on sellaisenaan hyödytön, eikä etanolin palaessaan muodostu hapeksi, vaan siirtyy "suoraan" lopputuotteisiin. Ainoa keino on hajottaa etanoli ja saada siitä erillinen happimolekyyli, on kuumentaa sitä hyvin voimakkaassa hapossa.
Tottakai sillä happiatomilla on oma vaikutuksensa molekyylissä sen ominaisuuksiin, mutta itse palamisreaktiossa en puhuisi mistään ihmetekijästä. Kuitenkin alkoholi(etanoli) ja bensiini ovat hyvin monelta osin erinlaisia aineita, vaikka molemmat ovat palavia jne. Bensiinissä suurempi ilman tarve voisi selittyä pitkillä, erinlaisilla ketjuilla, eikä happiatomin puutteesta. Jos verrataan kuinka paljon tarvitaan ilmaa yhden etanolikilon ja yhden bensiinikilon täydelliseen palamiseen: etanoli noin 10:1 ja bensiini 14,7:1.
Slerpa_ kirjoitti:Seoksen määrää taas tulee lisätä että saadaan kurottua se teho "kuilu" umpeen, ja se käy isontamalla kaasutinta jollon juuri toi sinun sanoma venturi-ilmiö laittaa rajoja. Ja näiden tekijöiden vuoksi ei etanolilla saada mitään hyötyä verrattuna pensaan ellei oteta käyttöön korkeen oktaanin tuomia mahdollisuuksia.
Edelleenkään se kaasuttimen koon kasvattaminen ei lisää koneeseen virtaavaa seosta. Etanolin käyttäminen ei yksinkertaistettuna kasvata virtausmäärää, joten virtausnopeus on vakio polttoaineesta riippumatta. Jos kaasuttimen koko on jo ennestään hyvä bensalle, ei sitä tarvitse siten muuttaa etanolille. Eli pelkkä suuttimen muuttaminen on riittävä toimenpide.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!