Kävin tänään hakemassa nuo lisävalot (Sirius NS-71) ja ainakin ensivaikutelma erittäin hyvä. Nakkasin vielä suoraan xenonit niin valoa piisaa, käy hyvin yksistään ajovaloksi vaikka joku erillinen lähivalo voisi olla paikallaan. Pari kuvaa muistuttavaa linkkiä: (en omista tällä hetkellä parempaakaan kameraa joten tyytyminen on näihin) Hyvin tuntuvat pelaavan yksistään, hyvä kuvio tuli yhdelläkin valolla, kahdella varmaan vielä täyteläisempi. Vaikka kuvassa näyttääkin että on suunnattu lähelle, suuntasin ne niin kauas kun valo vaan kantaa (eli tarpeeksi pitkälle), vaan eipä sitä kuvasta näe. Mutta voin suositella muillekkin jos lisävaloja kaipaa, varsinkin xenonien kanssa kyllä erinomainen.
Jos moposta löytyy kauko- ja lähivalolle omat umpiot, niin tällöin suosittelen pitkän umpioon xenonin laittamista. Tässä pieni demostraatio, kamera tosi huono hämärässä, kuten lähivalon voimakkuudesta näkee, joten todellisuudessa kaukovalo on kirkkaampi.
Juu ehdottomasti pitkiin ennemmin, lyhyissä niistä ei ole oikeen mitään iloa, näkyy vaan lähimmät pikkukivet kirkkaampana, kirkkaamman pitkän voi suunnata kauemmas jolloin näkyvyys kasvaa kauemmas kuin halogeenilla.
Itse kuvasin tossa pienen videon, eihän kamerasta sitä todellista valotehoa näe mutta jotain osviittaa kuitenkin, hyvin näkee pilkkopimeälläkin tiellä ajaa ja näkee kauemmaskin kuin kaks metriä keulasta.
Mikä olisi paras tapa saada mopoon lisää valotehoa, koska sillä ei näe ajaa enää iltasin juuri ollenkaan. Polttimon vaihtoa ei kait kannata edes yrittää, koska valokuvio menee perseelleen? Onko kannatavaa ostaa esim v-face ja jos sen oma poltin ei riitä voiko siihen vaihtaa parempaa. Meneekö valon vaihtaessa parempaan myös enemmän virtaa ettei esim takavalolle riitä sitä tarpeeksi? Vai riitäisikö jos vain laittaisi lisävalon kiinni etuputkeen. Tulisi vaan aika ruman näköinen ja olisko tämä edes laillista?
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Osaisiko joku kertoa millainen ero on mmx:llä ja Halolla valotehon, valokuvion yms suhteen? Itse kun olen tullut siihen tulokseen, että vaikka tuossa mmx:ssä on ihan ok valokuvio niin ei tuollainen hehkulankapolttimon teho riitä valaisemaan hyvin vaan valot pitää suunnatta osoittamaan aika lähelle jotta näkee.. Ja kuinka vituiksi valokuvio menee Halossa jos vaihtaa HS1 polttimon tilalle 55/60W H4 polttimon?
Valokuvio ei muutu miksikään koska HS1 on lähes identtinen H4 kanssa, valokuvio on identtinen koska polttimot itsessään ovat samanlaiset. Eri asia vaan jaksaako mopo sitä 55w lyhtyä polttaa, kyllä pallokantapolttimon ja halogeenin eron huomaa, alkaa tiet valaistumaan kun pistää kunnon valot. Ja eiköhän ba20d (mmx polttimo ilmeisesti?) halogeenikin aja asiansa.
Osaisiko joku neuvoa miten tehdään detsiin kaksiasentoisella kytkimellä pitkät valot? Joo kyllä olen lukenut jostain foorumilta, että ne voi tehdä kolmiasentoisella kytkimellä ja en älynnyt sitä.
Katso galleria ja kommentoi. Ostetaan teharin änkkä. Tarjoa YV:llä!