Juuh, tosiaan eilen oli kaatuminen niin lähellä ettei vielä liikenteen seassa oo koskaan ollu noin hilkulla.
Olin ajellu kaverille päin viitisentoista km suoraa tietä ja olin melkeen perillä. Ensin kattelin kun oikeelta tuli joku auto epätavallisen kovaa kolmion takaa. Yllätysyllätys kyseessä oli musta bemari. Noh, bimmeri sai vauhtinsa himmattua risteykseen ja käänty meikäläisen perään. Ajelin parisataa metriä ja vilkasin peiliin niin mikäs sen mukavempi näky kuin bemmi metrin-parin päässä takarenkaasta. Vilkuttelin pari kertaa jarruvaloa bimmerikuskille ja siirryin keskelle kaistaa kun risteysalue läheni. Vilkku päälle, pari kertaa vielä vilkautin jarruvaloa ja käännyin vasemmalle vähän rauhallisemmin kun yleensä. Keskellä risteystä päättää eturengas lähteä alta ?!? En kerinny sen kummempia miettimään kun tajusin että nyt mennään ja sattuu. Sitten löysin itteni ajamassa risteyksen jälkeen ja ihmettelin että miten hemmetissä pysyin pystyssä. Olin ottanu jalalla vastaan ja se maa oli jo harvinaisen lähellä sillon, eli kallistuskulmaa oli tullu luiston myötä reippaasti.
Eturengas siis löysi jostain ihmeestä pitoja ja selvisin takasin pystyyn. Tienpinta oli kuiva ja kun huomio oli bemmikuskin ansiosta vähän muualla, en kerinnyt näkemään, että oliko risteysalueella esim. öljyä niinku epäilen. Rengas lähti "smoothisti" alta, ei mitään äkkinäistä pidon menetystä ja samallailla tuli pidot takasinkin.
Toisaalta jos bemarikuskia ei olis ollu, olisin ajanu risteykseen huomattavasti kovempaa. Yleensä tulee kanttailtua kuivalla kelillä oikeen huolella ja en yleensä jarruta viidestäkybästä ollenkaan jos pääsen ajamaan risteykseen vapaasti. Nyt olin himmannu varmaan 3-4 kymppiin vauhdin kun pelotti ettei bemari lähe vetämään ohi kesken risteyksen.
Pistää vaan v*tuttamaan noi persiissä roikkujat kun huomio menee niihin samantien. Kyllä siinä varmaan jotain öljyä oli koska kuten sanoin ni yleensä melkeen jalkatapit raapii maata kun kanttailen sopivissa paikoissa missä ei muuta liikennettä ja pito riittää oikeen hyvin.
Linttaa on kyllä joskus tullu märällä ja jäisellä tahattomasti vedeltyä mutta nyt vasta tajusin että jos takarenkaan pidonmenetyksestä tulee housuun lusikallinen, eturenkaalla puhutaan jo koko kulhollisesta