Onko laillista

miksu.97
Liittynyt:
17.5.2013 11:17
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut miksu.97 » 30.10.2013 20:42

Tässä rupesin pähkäilemään, että mitäs laki sanoo " Nopeuden rajoittimesta" Jos rakentelis sellaisen, joka ottaa vauhdin etupyörältä. Ja maadoittaa sytytyksen 45/kmh. Tällöin moottori saa kiertaa vapaasti tuohon 45/kmh. Ja sitten rupiaa rajoittaa. Koska laissa sanotaan
Koodi: Valitse kaikki
Virityksen estäminen perustuu direktiiviin 97/24/EY luku 7. Kyseisen direktiivin perusteella kierrostenrajoittimet jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta ovat kielletty.
varpaat_suussa
Liittynyt:
2.6.2012 12:21
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 30.10.2013 22:11

@kersti91

Ite ainakin sain suullisen huomautuksen kun oli kilpi underissa. Ja poliisi ainakin sanoi että täytyisi olla taka-akselin takapuolella.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut kersti91 » 30.10.2013 22:41

Käytännössähän se kilpi ei tosiaan voi olla underissa, toi oliki tollasta pilkunviilausta. Järjellä kun ajattelee, niin pitäähän sen kilven sieltä näkyä, underissa tulee penkki, takakate, sivukatteet ja takarengas tielle.
Tarkista kampiakselin stefa.
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 1.11.2013 18:34

Mulla oli skootterissa "underissa" kilpi kiinni niin poliisi käski siirtää varikoppaan ettei ole aina kuran peitossa.. Sitten toinen poliisi taas käski vaihtamaan sen jälkeen takaisin underiin :lol:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.11.2013 22:37

miksu.97 kirjoitti:Tässä rupesin pähkäilemään, että mitäs laki sanoo " Nopeuden rajoittimesta" Jos rakentelis sellaisen, joka ottaa vauhdin etupyörältä. Ja maadoittaa sytytyksen 45/kmh. Tällöin moottori saa kiertaa vapaasti tuohon 45/kmh. Ja sitten rupiaa rajoittaa. Koska laissa sanotaan
Koodi: Valitse kaikki
Virityksen estäminen perustuu direktiiviin 97/24/EY luku 7. Kyseisen direktiivin perusteella kierrostenrajoittimet jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta ovat kielletty.


Itse toteuttanut tuollaisen rajoittimen, toimii yllättävän hyvin, mutta lienee silti laiton...
Vauhtia yli 45km/h -> rajoittaa moottorin täyskuormitusta.

Tosin ostin kaverilta kiinalaisen 4t skopan ja huomasin heti että varikopasta tulee johto, no tarkempi tutkailu paljasti että on nimenomaan tälläinen "nopeudenrajoitin" ja siihen 45km/h loppuu vauhti. On siis alkuperäinen osa mopoa tuo rajoitin, mitä laki sanoo tästä?
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 4.11.2013 0:07

Viitatusta direktiivistä löytyy seuraavaa:

3.7 Kaikki ne (mekaaniset, sähköiset, rakenteelliset jne.) osat, jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta (kaasuvivun lukitsin, kiertokaasukahvan lukitsin jne.), ovat kiellettyjä.

3.8 Jos A-luokan ajoneuvossa on sen nopeutta rajoittavia sähköisiä/elektronisia laitteita, valmistajan on annettava testauksesta vastaavien laitosten käyttöön tietoja ja osia, jotka todistavat, että laitteen tai sen johdotusjärjestelmän muuttaminen tai irtikytkentä ei lisää mopon suurinta nopeutta yli 10 %:a.

Sähköiset/elektroniset laitteet, jotka katkaisevat ja/tai estävät sytytyksen, ovat kiellettyjä, jos niiden toiminta lisää polttoaineen kulutusta tai palamatta jääneiden hiilivetyjen päästöjä.

Sähköiset/elektroniset laitteet, jotka muuttavat sytytysennakkoa, on suunniteltava siten, että moottorin teho, kun se mitataan laitteiden ollessa toiminnassa, ei eroa yli 10 % siitä moottorin tehosta, joka mitataan saman laitteen ollessa irtikytkettynä ja kun sytytysennakko on säädetty maantieajon suurimman nopeuden olosuhteisiin.

Maantieajon suurimman nopeuden olosuhteet toteutuvat silloin, kun sytytysennakko on säädetty arvoon ± 5° suhteessa eriteltyyn suurimman tehon tuottamisarvoon.


Eli kohdassa 3.8 mainittu rajoitin on vaatimustenmukainen jos siitä on toimitettu asianmukaiset mittauspöytäkirjat. Omalla juridiikan tuntemuksellani en uskalla sen tarkempaa tulkintaa aiheesta antaa.

Direktiivi 97/24/EY
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 4.11.2013 19:36

Nyt kun asiasta tuli puhetta, niin mites tuo riejun cdi? Rajottaa siis kierroksia niin, että nopeus nousee n. 55km/h asti. Ilman rajoitinta luultavasti yli 60. Mopostahan on kuristus irti putkesta eli täysin määräysten mukaisesta ajoneuvosta ei muutenkaan ole kyse, mutta kiinnostaisi tietää että mikä on homman nimi. Boksi siis tehdasasenteinen eikä poiskytkettävissä.

Eli onko tehtaalla asennettu kiekkojen rajoitin laiton? Ei siis nopeuteen yhteydessä.
Eihän tuommonen poliisia varmaan kiinnosta mutta..
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 4.11.2013 19:40

Onko viritetyn mopon(skooterin) moottorin myyynti laitonta? Laitettua isompaa sylinteriä ja kaikkea muuta viri-osaa.
Tarkoitus myydä pelkkä moottori käyntikuntoisena :nolo:
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 4.11.2013 19:47

Ei, pitää sinun kuitenkin ostajalle tehdä selväksi että se on viritetty..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
miksu.97
Liittynyt:
17.5.2013 11:17
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut miksu.97 » 4.11.2013 22:39

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Viitatusta direktiivistä löytyy seuraavaa:

3.7 Kaikki ne (mekaaniset, sähköiset, rakenteelliset jne.) osat, jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta (kaasuvivun lukitsin, kiertokaasukahvan lukitsin jne.), ovat kiellettyjä.

3.8 Jos A-luokan ajoneuvossa on sen nopeutta rajoittavia sähköisiä/elektronisia laitteita, valmistajan on annettava testauksesta vastaavien laitosten käyttöön tietoja ja osia, jotka todistavat, että laitteen tai sen johdotusjärjestelmän muuttaminen tai irtikytkentä ei lisää mopon suurinta nopeutta yli 10 %:a.

Sähköiset/elektroniset laitteet, jotka katkaisevat ja/tai estävät sytytyksen, ovat kiellettyjä, jos niiden toiminta lisää polttoaineen kulutusta tai palamatta jääneiden hiilivetyjen päästöjä.

Sähköiset/elektroniset laitteet, jotka muuttavat sytytysennakkoa, on suunniteltava siten, että moottorin teho, kun se mitataan laitteiden ollessa toiminnassa, ei eroa yli 10 % siitä moottorin tehosta, joka mitataan saman laitteen ollessa irtikytkettynä ja kun sytytysennakko on säädetty maantieajon suurimman nopeuden olosuhteisiin.

Maantieajon suurimman nopeuden olosuhteet toteutuvat silloin, kun sytytysennakko on säädetty arvoon ± 5° suhteessa eriteltyyn suurimman tehon tuottamisarvoon.


Eli kohdassa 3.8 mainittu rajoitin on vaatimustenmukainen jos siitä on toimitettu asianmukaiset mittauspöytäkirjat. Omalla juridiikan tuntemuksellani en uskalla sen tarkempaa tulkintaa aiheesta antaa.

Direktiivi 97/24/EY


Jäin tossa miettiin, että mitäköhän katsastuksessa sanovat kun laitan Drd prohon jossa alkuperäisenä Rajoittamaton cdi. Ja laitan siihen DT:n Rajoitetun boksin.?? Niin mittee tykkäävät?
sampul1
Pyörä:
Honda XL125V Varadero '05, Kymco Agility 50 vm 2008, EX Honda CBR125R '09, EX Derbi Senda DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
31.7.2012 14:30
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut sampul1 » 7.11.2013 19:57

V_T_E_C kirjoitti:Onko viritetyn mopon(skooterin) moottorin myyynti laitonta? Laitettua isompaa sylinteriä ja kaikkea muuta viri-osaa.
Tarkoitus myydä pelkkä moottori käyntikuntoisena :nolo:

Miksi olisi? Ethän sää virimopoa myy... Ja mopon viritysosat eivät ole laittomia, ainoastaan viritetyn mopon rekisterissä pitäminen.
[x]M [x]harkat [x]A1 []pysäytetty []sakot []kilvet []verot []kortti [x]kaatunut. Kaksipyöräisen kuskeja on kahta tyyppiä: Niitä jotka ovat kaatuneet, ja niitä jotka eivät VIELÄ ole.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut kersti91 » 7.11.2013 20:13

Lista muutosprosenteista:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf
Tarkista kampiakselin stefa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 8.11.2013 0:06

25% muutos ja pitää muutoskatsastaa?
jPaj
Paikkakunta:
Perho
Liittynyt:
10.11.2013 1:35
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jPaj » 10.11.2013 1:42

Mitä katsastusmies sanoisi jos laittais 90cc minicrossin runkoon Monkeyn koneen ja siirtäisi runkonumeron?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.11.2013 3:32

Ei varmasti pääse läpi, runkonumeron siirtämisestä taitaapi tulla vaikka petossyyte. En tarkkaan pykäliä tunne mutta sen verran tiiän että runkonumero on yksilöllinen ja tyyppihyväksyntää ei minirossin rungolla varmasti oo.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista