Just oli uutisissa juttua, miten mopoilu on viime vuosina vähentynyt. 2011 oli huippuvuosi, rekisteröitiin noin 24000mopoa, viime vuonna vastaavasti 7000, ei se ihme ole jos mopot vähenee.
Ja sitten tehdään johtopäätös että onnettomuudet ovat vähentyneet. Uudistus oli siis onnistunut vaikka suhteessa mopoilijoiden määrään onnettomuudet pysyisi samana tai ei kovinkaan merkittävästi vähentyisi.
Kyllä tämä touhu kuolemaa tekee ihan lainsäätäjien typeryyden vuoksi. Mopon kuuluisi olla halpa, jokasen ihmisen kulkuväline eikä mikään yleellisyystuote. Samaan tapaan kuin polkupyörä.
Oon kyllä sitä mieltä, että mopojen maksimi sallittu pitäisi nostaa 45->60. Silloin pärjäisi paljon paremmin liikennevirtojen mukana. Pyöräteille ei tietysti noissa vauhdeissa olisi mitään asiaa.
Mun mielestäni olisi järkevää jakaa mopot kahteen ryhmään: vanhoihin jossa rumpujarrut ja se 1,5hevosvoiman raja, ja uudempiin joissa on jo levyjarrut, ylihyvät rungot ja jousitukset yms. eli uusenskat ja muut. Ei noissa uudemmissa ole oikeen järkeä nykyisin että on 6 vaihteinen kone, 17mm kaasarit, USD keulat, tupla levyt edessä, painoa 100kg yms. ja huiput silti se 45.
Näillä vanhoilla tarttisi käydä tuo mopokorttikoe mikä maksoi sen 40 euroa, ei autokoulua, pelkkä kirjallinen koe jos sitäkään. Huiput näillä se 40.
Sitten uudemmissa voisi huiput olla jo 60 tai 70. Pari ajotuntia täytyisi suorittaa+ajokoe. Kuitenkin huomattavasti vähemmän mitä kevarissa.
Mun mielestäni tämä olisi järkevää, saisi päättää riittääkö 40 vai tahtooko enemmän ja saisi jotain vastinetta sille rahalle ja ajotunneille. Tai sitten vastaavasti lasketaan se kevarin ikäraja sinne 15 vuoteen ja hävitetään tällänen mopokortti kokonaan.
Eipä ole PV suzukeja näkynyt muuten pitkään aikaan. Eikö niillä enää kukaan aja? Hinnatkin ovat laskeneet sitten siittä kun itse mopokortilla mopoilin. Sillon kun ei tuntunut saavan oikeen mimmostakaan 500 eurolla, 700 eurolla sai keskinkertasia. Ei sillä että olisin tollasta koskaan halunnut, mutta tulihan noita katteltua. Tunatkin on tullut hinnoissa alas aika paljon. Vielä muutama vuosi sitten pappatunturistakin olisi saanut maksaa ittensä kipeeksi eikä oikeen muitakaan tuntureita halvalla ollut myynnissä.