@Reetuhai2 Se oli sen testin idea, testata pelkän polttoaineen vaikutusta tehoihin.
E85:n idea katukäytössä on;
-edullisuus
-ekologisuus (päästöt pienenee)
Olen samaa mieltä reetuhain kanssa että tollanen testi on vähän typerää. Ehkä niille se auttaa jotain jotka miettii että tankkaisko siihen vakio Civikkiin nyt E85 vai 95 bensaa. Ei toi kerro tosta e85 sinällään yhtään mitään.
Vähän sama asia kun johonkin matalapuristeiseen petroolikoneeseen laittaa jotain 60 oktaanista bensaa ja 99 oktaanista ja kattoo että eihän toi oktaaniluvun nosto mitään vaikuttanut kulutukseen tai tehoihin. Samaan tapaan kun e85 polttoaineessa, siitä isosta oktaanista saadaan hyöty ulos puristuksia nostamalla, suunnittelemalla ja muuntamalla kone erilaiselle polttoaineelle sopivaksi. Ääriesimerkki samasta aiheesta olisi kaataa bensakoneeseen diisseliä ja sanoa diisseliä huonoksi kun ei kone toimi.
Toi lambda anturi juttu, mitä kerroit ekassa viestissäsi, on oikeastaan turha mopoissa, näin yleisesti sanottuna. Suurin osa mopoista käyttää kaasutinta, ei ruiskua. Toki niitä ruiskumopojakin on.
Noilla taas ei ole mitään yhteyttä toisiinsa, tai on sen verta että lambdalla voidaan ohjata ruiskua. Voidaan sillä ohjata kaasutintakin mutta se on jo toinen juttu.
Kuitenkin pointti on se, että lambdaa voi käyttää kaasarin säätämiseen. Samalla tavalla kaasarikone toimii kun ruiskukin. Bensaa menee koneeseen, pakoputkesta tulee jotain ulos ja sitä voidaan analysoida lambdalla; joko kapeakaistasella tai laajakaistasella, useemmin nykyään laajakaistasella.
etanoli kuivattaa/hapettaa joten vanhat hapristuneet letkut ja kaasuttien tiivisteet ovat ainakin autoilijoilla ruvenneet vuotamaan kun ovat 98->e85 muutoksen tehneet. toisilla ovat toimineet vanhoilla, siksi siis varmista
Tai sitten niitä letkuja, mitkä on kovettuneet siihen asentoon mihin ne tehtaalla on joskus joku asentanut, mennään nyt vääntelemään ja kääntelemään ja ne hajoaa siinä. Samaan tapaan kaasarin tiiviste. Se on ollut siellä autossakin 20 vuotta, nyt kaasutinta avataan, vaihdetaan neuloja ja suuttimia pariin kertaan ja laitetaan kiinni. Todennäkösesti se tiiviste ottaa siinä kohtaa itteensä ja vuotaisi ihan bensallakin.
No, tämä ei sinällään taida olla kovinkaan ratkasevaa minkään suhteen, vaihtaa tiivisteen jos vuotaa ja letkut jos vuotaa.
Ja jos se etanoli pesee karstatkin sieltä moottorista niin kai se sillon paremmin pesee?
Olisko niin ettei sitä karstaa vaan tule siitä etanolin palamisesta lisää sinne koneeseen (kun se etanoli kerta palaa puhtaammin) jollon ne vanhat bensakarstat vaan palaa pois?
En silti oikeen allekirjota tuota väitettä etanolin pesuvaikutuksesta. Kyllähän viri bensaturboillakin ajetaan silmittömän rikkailla seoksilla ihan vaan sen vuoksi että saadaan konetta viilennettyä eikä niissä ole mitään kiinnileikkaamis ongelmia ollut? En silti voi sanoa varmaksi kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Tuolla FinnSharkin "tietoiskussakin" puhutaan tosta että öljy ohenee yms. Miksei se bensa samaan tapaan sinne öljytilaan menisi jos sitä on palamatonta kun rikkaalla seoksella mennään?
No ainakin 125cc koneita säädetty vireeseen lambdalla. Yhtään 50cc moottoria en ole kyllä lambdalla oikeasti kuullut säädettävän, mutta en itse ainakaan uskaltaisi etanolivehkeillä ilman laajakaistaa ajella.
Se lambdan sijoittaminen sinne pakoputkeen on eka hankala kohta. Jos kattoo jotain 50cc mankin putkea, se lambdahan vie siittä virtausalasta ihan törkeesti tilaa. Voidaanko tulosta pitää luotettavana kun pakoputkessa on lambda tukkimassa säädön aikana, muttei sen jälkeen? Satapiikeissä on jo kunnolla virtaavat röörit missä se lambda ei tuki täysin mitään.
En kyllä sanoisi tota laajakaistaa mitenkään pakolliseksi. 200 eurolla (ja vaikka maksais puolet tosta) mitä tollaset yleensä maksaa saa jo pirusti kiinanmankiin uusia (tai käytettyjä, ei ne paljoa kulu nelarissa) pyttyjä ja mäntiä. Satapiikkiin ei välttämättä saa mäntääkään tohon hintaan, saati pyttyä. Finnsharkillakin lukee että kone alkaa jo röpöttää ja käymään raskaasti jos mennään liika rikkaalle. Kuulee tuon mukaan korvalla.
Tietty laajakaistaa voi ajatella sijoituksen atulevaisuuteen jos autojen kanssa meinaa ropeltaa.
tosiaan tuolla säädöllä moottorista käytännössä otettu maksimaalinen teho YLÄkierroksilla.
Testin voi toistaa kattomalla jonkun kierrosluvun minkä alapuolella kiihdyttää.
Muutenkin toi mopon sytkä on ihan täysi kompromissi. Se ei toimi ikinä joka kierroksilla oikein. Kun kulkee täyskaasulla kovaa, tyhjäkäynti ontuu yms. Siellä ei ole mitään ennakkoa säätävää osaa, ei keskipakopuntteja, jousia tai alipainekelloja. Näillä perinteisilläkin automaattisilla ennakonsäätöpalikoilla saadaan suunnilleen se sinne oikeaan, tietokone sytkä on se millä saadaan se juuri kohdalleen ilman mekaanista kulumista, lämpötilaeroja, takertelua tai muuta mekaniikkaan liittyvää.
Ja onko nuo huhut pakokaasun viinahuuruista totta, eli tuleeko pää kipeäksi ja haiseeko oikeasti selvästi erilaiselle?
Jossain lehdessä oli (olisko ollut Spinneri) jonkun penkittäjän juttuja että tosta tulis pää kipeeksi ihan eri tavalla mitä bensasta. Muistan lukeneeni tollasta hämärästi joskus kun odottelin pääseväni hammaslääkäriin
Oma veikkaus on, että ei hyvää (kalvot).
Onko siinä kiinaskopassa sellanen vakioalipainekaasutin eli SU, tai strömberg- tyylinen mitä Volvoissa ja Saabeissakin tavataan? Eli kuski käyttää kaasuläppää eikä luistia niin kun perinteisesti? Niissä ei ainakaan se päälikalvo ole missään tekemisissä polttoaineen kanssa. Onko siellä jotain muita kalvoja?