Rakentelen parhaillaan Pappatunturia johon on erilaisia virityssylintereitä, kansia jne.
Ensimmäinen versio on alumiinisella vähän muokatulla puhallinjäähdytteisellä NC 54-kuutioisella sylinterillä (40 mm mäntä lyhennetyllä imuhelmalla), korkeapainekansi O-rengastiivisteellä, Dellorto PHBG 18 mm kaasari imutorvella ja vaahtomuovisella ilmanputsarilla. Niin lyhyt imusarja kun pappikseen saa että kaasari mahtuu. Tehoputkena liian lyhyt huono lommoinen peruspaska tehari.
Kone kunnostettu mm. näillä osilla: Riton kilpakampiakseli vahvemmalla kiertokangen alapään laakerilla, Viton-kumiset kampiakselin stefat, NSK L17 kampiakselin laakerit, SKF muut laakerit, 3-levyinen kytkin Surfex hardened levyillä ja vahvemmalla kytkinjousella, Bosch kärjellinen sytytys Bosch kärjillä ja konkalla, NGK Racing silikoninen
tulpanjohto, Champion silikoninen tulpanhattu, NGK BR8HIX Iridium sytytystulppa.
Alakerta on 4-vaihteinen Puch puhallinjäähdytteisenä. Vaihteiston välitykset on samat kuin Tunturi Super Sportissa, mutta moottorin sisäinen välitys on 3,63 (69:19) kun se on Super Sportissa tasan 4 (72:18). Ketjuvälitys 12 edessä ja 40 takana.
Huiput GPS:ään yli 110 kg kuskin alla kolmosvaihteella tasaisella 71,1 km/h (11193 rpm) ja nelosella pieneen loivaan alamäkeen kun ei jaksa vetää mun painoista nelosvaihteella ihan loppuun 83,6 km/h (teoreettinen huippunopeus nelosella 85,3 km/h @11193 rpm). Mopoa tulee ajamaan myös 10-vuotias poikani suljetulla alueella sekä kiihdyttelyä 0-200 metriin että huippunopeustestejä. Poika painaa vaan 30 kg niin sillä kuormalla ja reilusti pienemmällä ilmanvastuksella menee varmasti lujempaa. 13-40 välityksillä menee tasan 90 km/h jos kiertää tonne 11193 rpm asti pojan alla. Todennäköisesti kiertää kyllä vieläkin pidemmälle...
Ei ehkä nopein mutta tää onkin pappis puhallinjäähdytteisellä Puch koneella.
Perinteistä virittämistä 1950-luvulla suunniteltuun moottoriin
.
Muut puhallinjäähdytteiset Puch sylinterit mitä testataan on 54 cc valurautainen tanskalainen virityssylinteri muokattuna kansineen ja 40 mm mäntineen, valurautainen 68 cc 45 mm Wössner Kawasaki KX 60 takomännällä muokattuna kansineen, Metrakit alumiininen Nicasil-pinnoitettu sorvattuna ja muokattuna puhallinkopan sisään kansineen ja 43.5 mm Wössner muokattu takomäntä. Muut kaasarit 18 mm Dellorto PHBG:n lisäksi on 21 mm PWK kopio ja 24 mm Mikunin TM litteäluistiset kaasarit. Ehkä tulee vielä Dellorto PHBG 20 mm noiden lisäksi.
Tämä mopo painaa vaan noin 45 kg ilman tarakkaa, ketjukoteloita, moottorin muovisuojia ja keskiseisontajalkaa. Tehoputkikin on reilusti vakioputkea kevyempi. Poika painaa ajokunnossa alle 35 kg kypärineen jne. joten bensat tankissa koko paino jää noin 80 kiloon. Ei tarvitse niin paljon tehoa jos mopo on kevyt ja kuskikin on kevyt...