Moposi/moposkootterisi huiput #3

peke77
Liittynyt:
19.1.2019 23:10
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut peke77 » 8.4.2019 0:25

mitä veikkaatte huippunopeudeksi?
viime huiputuksessa oli 12mm kaasari, rajotettu cdi ja 13-53 välit. oli ylämäki ja kulki 58 kmh.

Nyt on 16mm kaasari, rajoittamaton cdi ja vielä metrakitti tullee.
laitan myös 14-53 ratastuksen. kyseessä on siis gas gas ec 50 rookie. meneekö 70kmh paremmalle puolelle?
LuumuDeTsi
Pyörä:
Yamaha DT 2008
Liittynyt:
6.12.2017 14:09
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut LuumuDeTsi » 19.4.2019 19:51

Yamaha dt
-50cc stage6 streetrace
-Enox
-21pwk
-Malossin hiilikuituläpät
-14/58 välitykset
-Ducatin sähköt
101km/h gepsiin munakyyryssä tasasella :D
terpi22
Liittynyt:
29.5.2019 16:19
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut terpi22 » 8.6.2019 21:31

derbi senda drd evo 2010 med:

kuriton putki + turbokitin "änkkä"
15-65 välitykset
17.5mm dellorto phva w/ 86 pääsuutin
rms blue "racing" powerfiltteri

huiput 77km/h@gps ;)

tulossa:

70cc airsal alu
21mm dellorto phbg racing
str8 vapari
13-53 välit
scr corse sm chrome tehoputki 8)
Husky_250
Liittynyt:
10.4.2019 11:41
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut Husky_250 » 2.5.2021 23:12

Rakentelen parhaillaan Pappatunturia johon on erilaisia virityssylintereitä, kansia jne.

Ensimmäinen versio on alumiinisella vähän muokatulla puhallinjäähdytteisellä NC 54-kuutioisella sylinterillä (40 mm mäntä lyhennetyllä imuhelmalla), korkeapainekansi O-rengastiivisteellä, Dellorto PHBG 18 mm kaasari imutorvella ja vaahtomuovisella ilmanputsarilla. Niin lyhyt imusarja kun pappikseen saa että kaasari mahtuu. Tehoputkena liian lyhyt huono lommoinen peruspaska tehari.

Kone kunnostettu mm. näillä osilla: Riton kilpakampiakseli vahvemmalla kiertokangen alapään laakerilla, Viton-kumiset kampiakselin stefat, NSK L17 kampiakselin laakerit, SKF muut laakerit, 3-levyinen kytkin Surfex hardened levyillä ja vahvemmalla kytkinjousella, Bosch kärjellinen sytytys Bosch kärjillä ja konkalla, NGK Racing silikoninen
tulpanjohto, Champion silikoninen tulpanhattu, NGK BR8HIX Iridium sytytystulppa.

Alakerta on 4-vaihteinen Puch puhallinjäähdytteisenä. Vaihteiston välitykset on samat kuin Tunturi Super Sportissa, mutta moottorin sisäinen välitys on 3,63 (69:19) kun se on Super Sportissa tasan 4 (72:18). Ketjuvälitys 12 edessä ja 40 takana.

Huiput GPS:ään yli 110 kg kuskin alla kolmosvaihteella tasaisella 71,1 km/h (11193 rpm) ja nelosella pieneen loivaan alamäkeen kun ei jaksa vetää mun painoista nelosvaihteella ihan loppuun 83,6 km/h (teoreettinen huippunopeus nelosella 85,3 km/h @11193 rpm). Mopoa tulee ajamaan myös 10-vuotias poikani suljetulla alueella sekä kiihdyttelyä 0-200 metriin että huippunopeustestejä. Poika painaa vaan 30 kg niin sillä kuormalla ja reilusti pienemmällä ilmanvastuksella menee varmasti lujempaa. 13-40 välityksillä menee tasan 90 km/h jos kiertää tonne 11193 rpm asti pojan alla. Todennäköisesti kiertää kyllä vieläkin pidemmälle...

Ei ehkä nopein mutta tää onkin pappis puhallinjäähdytteisellä Puch koneella. :lol: Perinteistä virittämistä 1950-luvulla suunniteltuun moottoriin ;) .

Muut puhallinjäähdytteiset Puch sylinterit mitä testataan on 54 cc valurautainen tanskalainen virityssylinteri muokattuna kansineen ja 40 mm mäntineen, valurautainen 68 cc 45 mm Wössner Kawasaki KX 60 takomännällä muokattuna kansineen, Metrakit alumiininen Nicasil-pinnoitettu sorvattuna ja muokattuna puhallinkopan sisään kansineen ja 43.5 mm Wössner muokattu takomäntä. Muut kaasarit 18 mm Dellorto PHBG:n lisäksi on 21 mm PWK kopio ja 24 mm Mikunin TM litteäluistiset kaasarit. Ehkä tulee vielä Dellorto PHBG 20 mm noiden lisäksi.

Tämä mopo painaa vaan noin 45 kg ilman tarakkaa, ketjukoteloita, moottorin muovisuojia ja keskiseisontajalkaa. Tehoputkikin on reilusti vakioputkea kevyempi. Poika painaa ajokunnossa alle 35 kg kypärineen jne. joten bensat tankissa koko paino jää noin 80 kiloon. Ei tarvitse niin paljon tehoa jos mopo on kevyt ja kuskikin on kevyt... ;)
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 3.5.2021 18:46

Komeita lukemia ja hienoa että vanhempiakin mopoja jaksetaan vielä rassailla :) Tämän aihepiirin keskustelua löytyy myös pro-virittämisen alueelta, mikäli et tuota ole aikaisemmin sattunut selailemaan.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Savöx
Pyörä:
Yamaha DT
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
21.8.2018 15:48
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut Savöx » 26.5.2021 20:06

'99 piaggio typhoon lievään alamäkeen kännyn gepsillä 53kmh. 8o
Yamaha DT50, MBK X-Limit, Peugeot Speedfight 1, Hero Winner
Ukkeli22
Liittynyt:
25.9.2021 19:04
Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

ViestiKirjoittanut Ukkeli22 » 6.2.2023 11:08

'12 Derbi 83kmh gps laitteeseen
13-60 välit, enskat, vanhanmallin metrakitti, rajaton cdi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista