Sublethal
- Pyörä:
- Yamaha DT -08
BigPaaryna kirjoitti:No ei ei ei kun se rakenteellinen huippunopeus on 45km/h, PISTE
. Jos kulkee 46 ni son laiton. Vaikka miten päin ja mihin suuntaan vaan ( paitti alamäkeen ).
Ittellä meni DT 49 vaikka sille ei ollu tehty yhtään mitään muutosta sen jälkeen kun oli uutena liikkeestä ostettu. nii että onko se nyt laiton?
Motoross
Taka-kumi kirjoitti:BigPaaryna kirjoitti:No ei ei ei kun se rakenteellinen huippunopeus on 45km/h, PISTE
. Jos kulkee 46 ni son laiton. Vaikka miten päin ja mihin suuntaan vaan ( paitti alamäkeen ).
Ittellä meni DT 49 vaikka sille ei ollu tehty yhtään mitään muutosta sen jälkeen kun oli uutena liikkeestä ostettu. nii että onko se nyt laiton?
Periaatteessa kyllä, mutta ei tuosta vielä sakkoa tule. Ja mittarinopeus jonka ilmeisesti oot kattonu kusee sen +-6km/h joten ole huoleti.. Nykyään ei varmaan mikään kaupasta ulos tuleva mopo kulje sitä 45km/h, kaikki vakionakin enemmän.. Ja eiköhän poliisit sen myös tiedä..
Sublethal
- Pyörä:
- Yamaha DT -08
Motoross kirjoitti:Ja mittarinopeus jonka ilmeisesti oot kattonu kusee sen +-6km/h
mittariin itse asias 56km/h
Janiih
- Pyörä:
- Derbi DRD PRO R -06
evottaja7 kirjoitti:Ilmoita minulle pykälä joka kertoo niiden selvästi olevan kiellettyjä, itse en ainakaan ole tällaiseen törmannyt. Rakenteellinen nopeus on 45km/h mutta sehän täyttyy kun rajoitin on päällä, mutta kun se on pois niin se ei täyty. Poishan sitä ei saa missään vaiheessa ottaa päältä mopon ollessa rekisterissä / tiellä ajettaessa mutta pitääpä selvittää tämäkin asia. akelta ei ole vielä tullut vastausta.
Jos on olemassa selvä pykälä joka estää mopon rajoittimien poistamisen helposti niin kertokaa se minulle. Aika lailla sama asia jos esim putken kurit olisi helppo ottaa pois, mikään ei kiellä sitä että ne olisi helppo ottaa vaikka ajon aikana mutta niitä ei vaan saa sieltä ottaa.
Tää asia on käyty joko tässä tai Poliisit -topicissa useaan otteeseen joten jos asia oikeasti vaivaa sua niin paljon ni käy vaikka kokeilemassa sitä haku-funktiota. Lopputulos on ollut (lakipykälillä muistaakseni todistettu), ettei mopossa saa olla itse poiskytkettävää rajotinta, jos mopo menee yli 45 kun rajotin ei ole päällä
Taka-kumi kirjoitti:Ittellä meni DT 49 vaikka sille ei ollu tehty yhtään mitään muutosta sen jälkeen kun oli uutena liikkeestä ostettu. nii että onko se nyt laiton?
On laiton, se on mopon omistajan vastuulla loppupeleissä kuinka kovaa se menee. Oma DT meni vakiona sen ~50km/h ja poliisi sano että omistajan täytyy pitää huoli, että se mopo kulkee max 45km/h vaikkei mopon kurituksiin olisi koskettu.
Ostetaan jännitesäädin jossa mukana vilkkurele Derbi DRD PRO:hon! Jos löytyy niin pistä YV
Yrskä_
- Pyörä:
- Derbi GPR 125 Racing, Tunturi City, Tunturi Start
On laiton, se on mopon omistajan vastuulla loppupeleissä kuinka kovaa se menee. Oma DT meni vakiona sen ~50km/h ja poliisi sano että omistajan täytyy pitää huoli, että se mopo kulkee max 45km/h vaikkei mopon kurituksiin olisi koskettu.
Eikö se ole liikkeen vastuulla? Jostaki olen tuommosta lukenu.
irspaiiro
- Pyörä:
- yamaha dt50x 10
Täältä löytyy toinen DT joka menee suoralla mittariin 56
Mutta itse asiaan olen joskus kuullut sellaistakin juttua että mopo oli mennyt n.58 vakiona ja sit siit oli menty valittaa iha maahantuontiin asti ja niitten tarkastaja katto ja totes et ei oo mitään virityksii nyt eikä ole ollukkaan. sen verran mutua kun on just tota kuultua tavaraa ettei ole nyt ihan 100%
hyväl tsäkäl 10%
Ostetaan yamaha dt:n vakio alkukäyrä jos löytyy laita yv
_Sylin_teri_
- Pyörä:
- KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Tuli mieleen kun nähny muutamia autoja joissa vilkkujen väri on valkoinen eikä normi keltainen. Eli saako vilkkujen valon väri olla muu kuin keltainen? En ainakaan finlexistä löytäny tai osannu ettii
Motoross
Joissain amerikankaaroissahan vilkut on punaset.. En tiiä sitte miten nää lainsäädännöt menee..
_Sylin_teri_
- Pyörä:
- KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Motoross kirjoitti:Joissain amerikankaaroissahan vilkut on punaset.. En tiiä sitte miten nää lainsäädännöt menee..
Joku vois jonkinlaisen lakipykälän pyöräyttää asiasta, ainakin joillain foorumeilla sanoivat että keltanen on ainoa sallittu. Jotkut siniset vilkut ois aika jännät
irspaiiro
- Pyörä:
- yamaha dt50x 10
Tossa on aken sivuilta infoa mopon vilkuista
6.3 Suuntavalaisimet
Suuntavalaisin on valaisin, jolla ilmaistaan muille tienkäyttäjille, että kuljettaja aikoo muuttaa ajoneuvon suuntaa oikealle tai vasemmalle.
Suuntavalaisimet ovat moottoripyörässä pakolliset, mopossa vapaaehtoiset. Suuntava-laisimia tulee olla edessä kaksi ja takana kaksi. Suuntavalaisimen lähettämän valon on oltava vilkkuvaa ja väriltään ruskeankeltaista. Valon on vilkuttava 90 ± 30 kertaa minuu-tissa. Samalla puolella sijaitsevien valaisimien tulee vilkkua samanaikaisesti (vaihtovir-talaturilla varustetuissa ajoneuvoissa ne voivat vilkkua myös vuorotellen).
Valaisevien pintojen välinen etäisyys on edessä oltava vähintään 240mm, takana 180mm. Vierekkäisen suuntavalaisimen ja lähivalaisimen heijastavien pintojen välinen vähimmäisetäisyys toisistaan:
— 75 mm, kun suuntavalaisimen valoteho on vähintään 90 cd
— 40 mm, kun suuntavalaisimen valoteho on vähintään 175 cd
— 20 mm, kun suuntavalaisimen valoteho on vähintään 250 cd
— ≤ 20 mm, kun suuntavalaisimen valoteho on vähintään 400 cd
Suuntavalaisimen on sijaittava vähintään 350mm ja enintään 1200mm korkeudella. Ta-kasuuntavalaisin saa sijaita korkeintaan 300mm ajoneuvon takimmaisen kohdan muo-dostaman pystysuuntaisen tason takapuolella.
Suuntavalaisimien tulee näkyä vaakatasossa 80° ulos- ja 20° sisäänpäin. Suuntava-laisimien tulee näkyä vaakatasosta 15° ylä- ja alapuolelle. Mikäli valaisimet sijaitsevat enintään 750 mm korkeudella, riittää valaisimen näkyvyydeksi 5° vaakatasosta alas-päin.
Suuntavalaisimien on toimittava muista valaisimista riippumatta. Kaikkien ajoneuvon samalla puolella olevien suuntavalaisimien on kytkeydyttävä päälle ja pois päältä hallin-talaitteen avulla. Etu- ja takasuuntavalaisimien oikeellista toimintaa osoittava kaikissa ti-lanteissa havaittavissa oleva optinen tai akustinen ilmaisin on pakollinen. Optisen il-maisimen on oltava vilkkuva valo. Muun vian kuin oikosulun ilmaantuessa yhteen suun-tavalaisimeen muiden valaisimien on jatkettava vilkkumista, mutta toimintatiheys saa tällöin muuttua.
Ostetaan yamaha dt:n vakio alkukäyrä jos löytyy laita yv
sploz
- Pyörä:
- tulee pian :)
Toivottavasti oikea topikki kysymykselleni. Eli kysymys kuuluu, että jos on suuremmat/leveämmät renkaat alla kuin mitä papereissa on sallittu tai lukee, niin mitä poliisi siihen sanoo, tuleeko sakkoa? Ja myös peileistä, jostain aken sivulta olin lukevinani, etteivät nekään ole mopossa pakolliset?
radon-
- Pyörä:
- 110cc Monkey
vasen on pakollinen ja alkuperäis levyiset renkaatkin muistaakseni pitää olla. Tosin itselläkin on hieman kapeampi rengas kuin vakio mutta eipä ole vielä pysäytetty (120/70 , vakio 130/70 eli ei suurta eroa , tuskin ne tuosta mitään sanovat)
'80 Trial
- Pyörä:
- 1980 Tunturi Trial
Eihän ne peilit voi pakollisia olla... Mä en ainakaan omaan Trialiin ajatellu sellasia laittaa, onhan noita muitakin vanhoja mopoja ilman peilejä. En tiedä sitten, että onko noissa uudemmissa mopoissa tai koottereissa miten.
Motoross
'80 Trial kirjoitti:Eihän ne peilit voi pakollisia olla... Mä en ainakaan omaan Trialiin ajatellu sellasia laittaa, onhan noita muitakin vanhoja mopoja ilman peilejä. En tiedä sitten, että onko noissa uudemmissa mopoissa tai koottereissa miten.
Munmielestä ainaki uudemmissa pitää olla vähintään yksi peili, ja taisi olla että se pitää olla juuri kuskinpaikalta katsottuna vasemmalla puolella.
[TEIKKU]
Jep, vasemmalla puolella pitää olla peili ja se riittää.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista