Tämä mopojen katsastusasia on kyllä yksi tapa kalliiden mopokorttien joukossa, millä saadaan koko nuorten mopoilu ajettua alas. Mopo on aina ollut halpaylläpitonen, helppokäyttöinen sekä vaivaton kulkupeli. Nämä on mopojen suurimpia valtteja verrattuna autoihin, tai mihinkään muuhun moottorilla kulkevaan kulkineeseen, ja nämä ovat mahdollistaneet sen, että nuorilla on ollut varaa ajella noilla. Jos mopoilun aloituskustannuksiin jo nyt lisättiin pari sataa euroa "tyhjää" maksettavaa, ja nyt lisätään arviolta 60-70 euron luokkaa vuosittaisia "tyhjiä" kuluja, on kynnys aloittaa mopoilu paljon korkeampi mitä ennen. Ennustan että mopokanta kuihtuu pelkästään noihin moottoreista kiinnostuneihin ihmisiin, sen sijaan että mopolla ajaisi melkein koko 15 vuotiaitten ikäluokka, niin kuin silloin muutama vuosi sitten kun itse mopokortin sain. No, ei muuta kun nuoret kotiin ja koneelle.....
Mopojen katsastuksen voi mielestäni rinnastaa jossain määrin polkupyörän katsastukseen. Niistäkin, erityisesti nuorten ja lasten ajamista, on tosi iso osa jarruttomia tai muuten paskassa kunnossa. Koskakohan tulee laki, missä polkupyörät pitää rekisteröitä ja katsastaa joka vuosi....Ei varmaan tällänenkään hulluus kovin kaukana ole.
Moottoripyörän katsastus on vielä naurettavampaa mitä mopojen. Kuitenkin nykyään kutakuinkin kaikki moottoripyöräilijät harrastavat moottoripyöränsä näpräilyä ja huoltoa, sekä pitävät pyörästään hyvää huolta. Enää ei ole niitä nimeksikään kun vaan ajaa sen kummemmin ajattelematta tai ymmärtämättä, kun ei ole varaa autoon.
En ymmärrä kyllä miksi täällä mopopuolella itketään tästä, on niin helppo pitää valot ja jarrut kunnossa, ja vakioksi saa 5min.
Koska en halua maksaa satuinnaisista mopoiluistani 70 euroa vuodessa katsastusmaksuja, ja pähkätä aina ennen ajamaan lähtiessäni, että "oliko tää nyt leimassa vai ei".
Riippuu näemmä paikkakunnasta aika vahvasti.
Niin riippuu, ei täälläkään mitään katsastuksia tarkistella.