AceFin kirjoitti:Kaverin oli pysäyttäny, kun oli ollut TNT:n punaset F1 -peilit kiinni molemmilla puolilla. Kuulemma peilien takia pysäyttäny, mutta tarkistanu sitten koko mopon. Oli poliisi sanonut, että jos kerran vielä nään noi pelit niin kilvet läks.
Noniin Acefin kun tämän päästit suusta, niin voitko viitata lakipykäälään finlexistä?
Itse en löytänyt tätä kohtaa, niin et aiheuta minulle ainakaan kilven vientiä.
Koska punaset F1 tnt peilit löytyy...
NO PRKL.
Sieltähän se löyty. Ei TNT F1 peilit ole E-hyväksyttyjä, mutta taas mun pyörä yli 12 vuotta vanha joten vaikee sanoa koskeeko mua sitten
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Tässä suora viittaus.
"
1. Moottoripyörässä ja L5e-luokan ajoneuvossa on oltava kaksi säädettävää taustapeiliä. Ajoneuvossa, jossa on sen käyttöönottoajankohtana edellytetty EY- tai E-tyyppihyväksyttyjä taustapeilejä, taustapeilit saa korvata vain tyyppihyväksytyillä taustapeileillä tai muuttaa 2 ja 3 momentin edellytykset täyttämällä.
2. Pyöreän taustapeilin halkaisijan on oltava 94―150 mm. Muun kuin pyöreän taustapeilin heijastinpinnan sisään on mahduttava halkaisijaltaan vähintään 78 mm ympyrä ja heijastinpinnan on kokonaisuudessaan mahduttava mitoiltaan 120 mm x 200 mm suorakulmion sisään. Heijastinpinnan on oltava tasainen tai kupera, eikä se saa vääristää siitä heijastuvia värejä. Taustapeilien reunat on suojattava siten, että niissä ei ole teräviä kulmia.
3. Taustapeilit on asennettava siten, että
a) ne pysyvät vakaina normaaleissa ajo-olosuhteissa;
b) heijastinpinnan keskikohta on vähintään 280 mm etäisyydellä moottoripyörän pituussuuntaisesta keskilinjasta ohjaustangon ollessa suorassa;
c) kuljettajalla on tavanomaisessa ajoasennossa peilien kautta esteetön näkyvyys taaksepäin;
d) ne eivät saa työntyä ulospäin ajoneuvosta enempää kuin näkyvyyden kannalta on tarpeen."