radon- kirjoitti:Mutta rahaahan valtio (tai tarkemmin EU) näistä haluaa, ei niillä mitään merkitystä käytännön kannalta ole.
Valtio tai EU ei juurikaan tuosta katsastuksesta saa tuloja. Käytännössä valtion osuudeksi jää asiakkaan maksamasta katsastushinnasta 24% ALV. Kun katsastuksen keskihinta Suomessa on noin 46e, kertyy valtiolle verokertymää noin 8,9e per katsastus. Moottoripyöriä ja mopoja sekä muita L-luokan ajoneuvoja on rekisterissä pyöreästi 460 000 kappaletta. Vuosittaisesta katsastuksesta valtio saa siis verokertymää teoreettisesti noin 4,1 miljoonaa. Sievoinen summa mutta kun puhutaan Oy Suomi Ab:n vuosibudjetista joka on noin 50 miljardia (50 000 000 000 euroa) on tuo ns. hyttysen kusi Itämeressä.

Puhtaasti teoriatasolla säästöä syntyy yhteiskunnan mittakaavassa sillä että liikennekuolemia saadaan vähennettyä. Jokainen liikenteessä kuollut ihminen on paitsi inhimillinen tragedia, myöskin kuluerä sekä hukkaan mennyt investointi yhteiskunnalle. Laskelmien mukaan liikennekuoleman hinta on noin kaksi miljoonaa euroa. Jokainen voinee laskeskella tästä mitä esimerkiksi 10% vähennyksellä tieliikenteessä menehtyneiden määrässä saavutettaisiin. Tästä syystä liikennekuolemia pyritään aktiivisesti vähentämään ja EU-alueella on esimerkiksi jo muutaman vuoden ajan ollut uusien automallien tyyppihyväksynnän ehtona ajonvakautusjärjestelmä.

Ajatus tuon katsastuspakon taustalla on siis hyvä, mutta se ei perustu faktaan. Teknisten ongelmien osuus kuolemantapauksista on suhteellisen pieni ja on kiistanalaista voidaanko siihen katsastuspakolla vaikuttaa.