Läheltä piti -tilanteet

Zuumer
Pyörä:
CPI SX -06
Paikkakunta:
Pihtipudas
Liittynyt:
21.9.2009 19:21

ViestiKirjoittanut Zuumer » 15.11.2009 23:49

Egiz kirjoitti:
Zuumer kirjoitti:Nooh, turvaväli oli semmoset 10 metriä ja tiellä oli vähän lunta.

Kutsut tuota turvaväliksi? :roll:


Ehen. :P Tarkotin että väliä oli tuon verran ja tiellä oli lunta.
Bronn
Pyörä:
Honda Shadow 125cc
Paikkakunta:
Koski TeeÄll
Liittynyt:
5.7.2007 21:56

ViestiKirjoittanut Bronn » 16.11.2009 18:08

Zuumer kirjoitti:Yks aamu kouluun mennessä ajelin auton perässä jossa oli peräkärry. Nooh, turvaväli oli semmoset 10 metriä ja tiellä oli vähän lunta. Yhtäkkiä auto lyö jarrua ja pysähtyy keskelle tietä (kävelytiellä odotti joku että pääsee ylittämään suojatietä). Siinä tuli vähän kiire jarruttaa. Nooh, etu- ja takajarrulla yhtä aikaa jarrutin ja väistin vielä vähän sinne auton sivulle. Jäi siinä n. puol metriä tilaa meiän välille sitten.

Autokoulussa opetettua:
Oikea turvaväli on nopeus (km/h) / 2 = turvaväli (m). Eli kun mopo kulkee esim. 50km/h niin se jaetaan 2 saadaan turvaväli, 50/2=25m.
Honda Shadow
Zuumer
Pyörä:
CPI SX -06
Paikkakunta:
Pihtipudas
Liittynyt:
21.9.2009 19:21

ViestiKirjoittanut Zuumer » 16.11.2009 18:13

Bronn kirjoitti:Autokoulussa opetettua:
Oikea turvaväli on nopeus (km/h) / 2 = turvaväli (m). Eli kun mopo kulkee esim. 50km/h niin se jaetaan 2 saadaan turvaväli, 50/2=25m.


Juu, mutta enkös jo sanonut että en tarkoittanut välin olevan tarpeeksi iso. Eihän se olis sitten ollu läheltä piti- tilanne jos väliä ois ollu enemmän...
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 28.11.2009 23:07

Poistettu muutama viesti jota ei sanskritin kieltä tuntematta olisi ymmärtänyt. Koittakaa hieman panostaa siihen kieliasuun.

HoNNddA kirjoitti:Niistä rekan peileistä ei muuten näe mopoa, vaikka mopo pitäisikin ihan ok turvaväliä. Etenkin jos ajaa oikeassa reunassa kaistaa. Eli menkää mahdollisimman lähelle keskiviivaa kun ajatte rekan takana, niin rekkamies näkee teidät.
Pitää paikkansa. Kannattaa huomioida ettei kuorma-autoissa ja osassa pakettiautoja ole lainkaan peruutuspeiliä, josta näkisi suoraan taakse. Osassa on kyllä peruutuskamera jonka saa toimimaan myös eteenpäin ajettaessa, mutta sekin saattaa näyttää vain muutaman metrin auton taakse. Eli aina kun ette raskaan ajoneuvon takana ajaessanne näe auton kuljettajaa sivupeilistä, ei kuskikaan todennäköisesti tiedä teidän ajavan takana.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
asad
Pyörä:
Pöllitty -.-
Liittynyt:
22.3.2009 13:45

ViestiKirjoittanut asad » 19.1.2010 17:03

Vähä erilaine läheltä piti tilanne :D:D

Joku autonpesijä meinas osua painepesuril muhun ja kaveriin kun ajeltiin Stormille joskus kesälomalla :D
topppsu
Pyörä:
eioo
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
1.4.2009 16:55

ViestiKirjoittanut topppsu » 20.1.2010 22:47

asad kirjoitti:Vähä erilaine läheltä piti tilanne :D:D

Joku autonpesijä meinas osua painepesuril muhun ja kaveriin kun ajeltiin Stormille joskus kesälomalla :D

Se mitää meinannu, se yritti :D
i00
Liittynyt:
20.10.2009 20:46

ViestiKirjoittanut i00 » 21.1.2010 20:58

Meinasi tänään roska-auton kylkipellit kutsua Derbiä, kun koulumatkalla oli roska-auto keskellä tietä poikittain. Ajoin sitä kohti, vauhtia n. 30km/h, ja ajattelin vain että onko tie liukas enkä kiinnittänyt mitään huomiota roska-autoon tai mihinkään muihin liikenteessä oleviin, kunnes roska-auton kuljettaja painoi tööttiä, huomasin sen ja refleksinä painoin takajarrua, jota ei missään nimessä olisi pitänyt tehdä (jumii pohjaan pienestä painasusta); siinä sitten perä luisussa kohti roska-autoa, kunnes (onneksi) takarengas alkoi jälleen pyöriä ja sain korjattua mopon suoraan. Oikaisin jalkatien puolelle, pysähdyin hetkeksi haukkomaan henkeäni ja jatkoin koulua kohti. ;)
HeGee`
Pyörä:
Aprilia RS -05, Yamaha Neos -04
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
13.9.2008 16:37

ViestiKirjoittanut HeGee` » 21.1.2010 22:12

eikös se takajarru juuri ole paras tuossa. etujarrulla olisit ollut aika hätäiseen nenälläsi :roll:
M: Aprilia RS -05 http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ap ... 5/id14797/

I'm An Orange, That's A Key, There's An Emo Clown On TV.
santtude
Pyörä:
Oliskin
Paikkakunta:
Mänttä-Vilppula
Liittynyt:
12.5.2007 9:38

ViestiKirjoittanut santtude » 21.1.2010 22:48

No ilman takajarrun painamista matka olisi jatkunut varmaan tasaisesti väistämällä roska-autoa tavallisesti :)
Allekirjoitus on yliarvostettu.
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 22.1.2010 0:36

On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.
Kennolle tallentuneet
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49

ViestiKirjoittanut MSJD » 22.1.2010 1:16

joo tosin s-motoil en suosittele, mut jos on nastat/ enska nii etujarruu kannattaa käyttää (ei tietenkään lukkoon)
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
Motorsport24
Pyörä:
Keeway f-act focus 07
Liittynyt:
4.2.2009 9:03

ViestiKirjoittanut Motorsport24 » 22.1.2010 8:50

Tepitin kirjoitti:On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.



Niin, kunhan kohtuudella sitäkin painaa. Kaikkein tehokkaiten kuitenkin pysähtyy painamalla molempia jarruja, eikä ainakaan lähde luisumaan mitenkään.
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 22.1.2010 15:46

Motorsport24 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.



Niin, kunhan kohtuudella sitäkin painaa. Kaikkein tehokkaiten kuitenkin pysähtyy painamalla molempia jarruja, eikä ainakaan lähde luisumaan mitenkään.

Niin, tietty tarkoitin että normaalin takajarrun lisäksi kun painaa kepeästi etujarrua, niin jarrutusmatka hidastuu huomattavasti, kun vertaa pelkkään takajarruun.
Mutta kun on tuo aika suuri kaatumisriski, niin pelkkä takajarru toimii talvella usein hyvin
Kennolle tallentuneet
i00
Liittynyt:
20.10.2009 20:46

ViestiKirjoittanut i00 » 22.1.2010 16:06

HeGee` kirjoitti:eikös se takajarru juuri ole paras tuossa. etujarrulla olisit ollut aika hätäiseen nenälläsi :roll:
Ehkä, jos se olisi kunnossa! Nyt se jumittaa lukkoon jos sitä painaa.
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49

ViestiKirjoittanut MSJD » 22.1.2010 19:36

joo, ittekki meinasin heittää lipat ku jarrupalat oli jäätyny koviks tms, ja jarru jäi 2 sekunniks lukkoo..
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista