Ja mitäköhän kaikille olemassaoleville mopoille tehtäisiin ?
Jätettäisiin mopoiksi maksimi nopeus 45km/h kuten tähänkin asti.
Jos jokainen, joka on tällä hetkellä mopokorttia hankkimassa, saisikin ajaa 120 km/h kulkevalla pyörällä, niin siinä vasta syntyisikin tapaturmia.
Ei sen enempää mitä nykyäänkään, vai väitätkö että 15 vuotias on niin paljon 16 vuotiasta kehittymättömämpi?
Tottakai, myös kortti olisi silloin ajokorttiluokkaa vastaava ja opetus kattavampi.
Nyky-Kevarikortin opetus tietysti.
Jos nykyinen M-kortti on jo monelle kallis, niin A1 vasta olisikin... Ja ne kevytmoottoripyörän vakuutukset...
A1 kortissa saisi jo jotain vastinetta rahalle. Mopo kun on varsin kelvoton väline oikeen mihinkään pitemmän matkan kulkemiseen järkevässä ajassa.
Vakuutukset ovat kalliita, mutta mikä estää ostamasta mopoa vaikka on A1 kortti? Kyllä minäkin mopoilen vaikka saisin ajaa tonnista hajabusaa, eikä mulla ole varaa moottoripyörään ja sen vakuutuksiin kuten yllä jo mainitsinkin.
En näe mitään järkeä antaa 15 vuotiaalle moottoripyörää, kun nykyinen järjestelmä on toimiva + mopolla on hyvä harjoitella ajoa liikenteessä.
Nykyinen järjestelmä ei ole toimiva. Tai ehkä se toimii jotenkuten, mutta siinä ei ole mitään järkeä.
Kortti on ylihintanen verrattuna siihen mitä sillä saa ajaa. Jos voin nykyään ostaa vaikka päälle 800 eurolla polkupyörän millä pääsee normiolosuhteissa ilman tolkutonta ähkimistä ton 40 (en ole mikään atleetti, ja olen tollasta oikeasti hyvää polkupyörää testannut, 40 oli melko helppo munkin ottaa matkanopeudeksi), ei tartte vakuutuksia tai kypärää. 45km/h nopeus, kypäräpakko yms. ei ole missään suhteessa tohon että traktorikortin saa vastaamalla 5 kysymykseen tai hyvällä nykypolkupyörällä pääsee samaa nopeutta tai A1 kortin (jolla käytännössä pystyn liikkumaan mistä vaan mihin vaan) saa 1000 eurolla jos mopokortin saa 500 eurolla.
Muutenkin toi ikä on ihan pöljä argumentti. Mitä kylillä kattoi sillon mopoikäsenä tota elämänmenoa ja oli paljon ihmisten kanssa tekemisissä, urpot on urpoja ja järkevät järkeviä, oli ne sitten 14 vuotiaita tai 18 vuotiaita. Näin ei tietysti saisi sanoa mutta varmaan kaikki ton myöntää että toiset on vaan tyhmempiä kun toiset. Toi ikä on vaan sellanen että pitää joku raja keksiä ja olkoon se nyt tämä. Ei ne perustu mihinkään järkevään. Mun mielestä 15 vuotias on ihan yhtä kykeneväinen ajamaan mp:llä mitä 16 vuotias. Vai onko esimerkiksi siinä järkeä että saa viinaa ostaa, oliko se nyt 21 vuotiaana vasta? Onko 21 vuotias kauheasti kehittyneempi mitä 20 vuotias? Noi ikärajat on vaan jonkun virkailijan joskus päättämiä eikä perustu mihinkään.
Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä, että mainitsemasi vuoden kestävä 45 km/h hinuutus on melko typerä. Voisi olla esimerkiksi järkevämpää, jos M-kortin voisi korottaa A1:ksi. Mopon ostokustannukset siihen yhteen vuoteen siltikin tietysti jäisivät, mutta toimisi omasta mielestäni hyvänä opetuksena kevytmoottoripyöräkorttia varten ja antaisi tuntumaa liikenteessä kulkemiseen.
En oikeen tiiä tosta mopon opettavuudesta. Mun mielestäni sillä 45km/h tientukkeella on ollut huomattavasti enemmän ainakin mulla vaaratilanteita mitä 80km/h virimopolla mikä mulla oli vähän aikaa sen jälkeen kun sain kortin. Todellisuus aukesi vasta kun myin ton virimopon ja otin perintöpapiskan käyttöön. Virimopolla pääsi liikenteen mukana eikä ollut ongelmana paskat pientareet+yliläheltä ohittavat kuorma-autot. Itse koin oloni turvallisemmaksi kun kuljin liikennevirran mukana enkä sen tukkeena.